Author |
Topic  |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:21:50
|
Idag kom Svalanders nätfilter som jag har fått låna av Per Målare. Brummet är kvar. (gråter) MEN :Klar skillnad på ljudbilden,öppnare ljud,större djup,bättre placering av instrument och sång etc. Såldes tydligen som byggsats av Svalander vet inte om den fortfarande finns att köpa. Så tydligen har jag "skitig"ström.Man får väl fortsätta att jaga lösningar.Spränga fabriken ikväll !!! (Skämt)
Mvh.
Icarus
Ta vara på den tid du har på jorde |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:29:03
|
Nästa gång du surrar med Svalander kan du ju fråga om han har lite av Peter Belts proppskåpsolja och/eller tejp kvar på lager   
med vänliga, ehuru skämtsamma hälsningar
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:32:45
|
Morello. Trumpetaren hänger inte med ?????
Mvh Icarus
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:49:41
|
quote:
Morello. Trumpetaren hänger inte med ?????
Mvh Icarus
Ta vara på den tid du har på jorden
Om jag inte minns fel, var det Svalander som marknadsförde Peter Belts prylar i Sverige.
Peter Belt tillverkar voodoo-prylar, dvs prylar utan fysikaliskt verifierbar funktion. "proppskåpsoljan" skall man smörja in proppskåpet med för att enligt Belt ta bort störande energifält. Låter det sjukt?
På senare tid har det dykt upp liknande produkter från div. bolag.
mvh
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:56:30
|
Låter MYCKET sjukt !!
mvh Icarus
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 16:08:27
|
quote:
Låter MYCKET sjukt !!
mvh Icarus
Ta vara på den tid du har på jorden
Jupp. Belt är inte ensam på voodoo-marknaden.
mvh
Joe Morello
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 16:58:02
|
quote:
Idag kom Svalanders nätfilter som jag har fått låna av Per Målare. Brummet är kvar. (gråter) MEN :Klar skillnad på ljudbilden,öppnare ljud,större djup,bättre placering av instrument och sång etc. Såldes tydligen som byggsats av Svalander vet inte om den fortfarande finns att köpa. Så tydligen har jag "skitig"ström.Man får väl fortsätta att jaga lösningar.Spränga fabriken ikväll !!! (Skämt)
Spränga fabriken ? Det lät ju lite drastiskt ... Fast det är klart, är det enda sättet att få bättre ljud så kanske det är befogat   ...
Minskade brummet någonting alls när du använder nätfiltret eller är brummet fortfarande lika påtagligt?
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 17:59:54
|
I mina nyrensade öron är brummet fortfarande lika påtagligt. mvh
Icarus
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 18:36:26
|
quote:
I mina nyrensade öron är brummet fortfarande lika påtagligt.
Aj då! Det är ju otroligt trist när man vet att den audio utrustning som man äger, fungerar bra, dock inte i sitt eget hem ... Ja, vad gör man Jag har faktiskt inga fler bra förslag så här på rak arm.
Något som kan vara värt att testa (fast det har du förmodligen redan gjort!) är att se till att stickkontakterna för din audio utrustning är vända rätt i vägguttaget. Detta kanske låter som ren hokus-pokus men det fungerar faktiskt ibland för viss utrustning. Jag hade problem med en Rotel-förstärkade som brummade lite väl mycket. Jag upptäckte att brummet försvann om jag vände stickkontakten rätt i vägguttaget?!!? Jorma har en väldigt bra beskrivning på sin hemsida (http://jorma.sansobalans.se/1470.html) hur du går tillväga.
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:09:23
|
Kontakterna är rättvända. (suck)
mvh
Icarus
 |
|
sparcler
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:18:41
|
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar men borde man inte kunna använda sig av någon sorts UPS? Jag har för mig att det finns vissa modeller som har just den funktion du önskar... typ tar bort skit på tråden genom att omvandla AC till DC och sen tillbaka till AC?
/Sparcy (have mercy)
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:37:20
|
Kan tänkas. Tips mottages tacksamt.Men observera:Är ej gjord av pengar !!!!
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:47:07
|
Jag har en del erfarenheter av brumproblem(jobbar i en inspelningstudio). Det kan vara ett helsike. Vi löste det hela med att se till att endast en apparat är kopplad till skyddsjord och klippte av skärmen på en kabel. Pröva med att knipsa av skärmen på en av signalkablarna i ett stereopar någonstans. Sökandet vi gjorde koncentrerades på jordslingor. Det vill säga när man kan följa jorden runt och komma tillbaka till startpunkten. Vi löste det efter några kvällar. en vanlig hemmaanläggning är mycket mindre komplicerad så du kanske hittar problemet när du kopplar in och ur grejorna. Gör det, koppla in och ur apparaterna och se när det börjar brumma. Uteslutningsmetoden helt enkelt.
Det kan vara bra att ha lite signalkabel och kontakter hemma om du inte vill klippa i dom du har nu. Kan kännas skönt att veta, om du finner att skärmen ska av på ett ställe, att det kommer att funka.
John
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:10:34
|
quote:
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar men borde man inte kunna använda sig av någon sorts UPS? Jag har för mig att det finns vissa modeller som har just den funktion du önskar... typ tar bort skit på tråden genom att omvandla AC till DC och sen tillbaka till AC?
Jo, jag använder en sådan för all audio och video utrustning som inte slukar mängder med effekt. Till utrusning som har ett väldigt stort effektbehov som t ex slutsteg använder jag vanliga nätfilter.
Läs gärna min recension av Powerware 9125 (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1087) om den kanske kan vara av intresse ...
Jag trodde i början att icarus problem berodde på "skitig" nätspänning men jag blev lite fundersam efter det att nätfiltret han testat inte sänkte brum-nivån någonting alls! Jag hade själv, precis de symptom som icarus beskriver. I mitt fall hjälpte det inte heller med bara ett nätfilter. Jag var tvungen att komplettera mina nätfilter med en UPS som renade spänningen ännu mer än mina nätfilter klarade av. Brummet som i mitt fall egentligen inte var nätbrum var egentligen små spänningspikar som låg överlagrat på varje peroid av nätspänningen. Detta gjorde att spänningsspikarna som kom med en frekvens på 50 Hz, upplevdes som både brum och surr ...
Anledningen till att jag använder en UPS är den att jag helt enkelt inte ville lägga så pass mycket pengar på en spännings-regenerator som t ex PS-Audio PowerPlant kostar ...
Annars så är jag nog benägen att hålla med John Stalberg. Den metod han beskriver kan oxå vara väl värt ett försök ...
|
 |
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:45:24
|
Kan passa på att tala om att jag har en Compaq UPS av okänd modell till salu. För en mycket billig peng (500:- eller så). Har fått den alldeles gratis och har inget behov av den. Är du intresserad så är det bara att höra av sig.
0736-723824 //Jonathan
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 23:09:46
|
quote:
Kan passa på att tala om att jag har en Compaq UPS av okänd modell till salu. För en mycket billig peng (500:- eller så). Har fått den alldeles gratis och har inget behov av den. Är du intresserad så är det bara att höra av sig.
De flesta UPS:er har någon form av filterfunktion för "skitig" nätspänning. Men det är ganska få UPS:er (i.a.f mindre modeller) som har ett tillräckligt gott skydd för de lite svårare typerna av spänningsproblem. I sådana fall krävs oftast en UPS som kan nytillverka spänning (AC -> DC -> AC). Dessutom så måste den nytillverkade spänningen vara sinusformad och ha tämligen låg distorsion om det ska vara värt att använda UPS:en i audio sammanhang.
|
 |
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 23:26:00
|
Jag vet inte var gränsen för mindre går... Men den väger nånstans runt 30 kilo skulle ja tro. De står ju tyvärr ingen modellbeteckning på den.
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 00:41:11
|
quote:
Jag vet inte var gränsen för mindre går... Men den väger nånstans runt 30 kilo skulle ja tro. De står ju tyvärr ingen modellbeteckning på den.
Ju tyngre, ju bättre ... kan man ju i.a.f hoppas Synd att du inte hade någon modellbeteckning. Går det inte att identifiera produkten genom att titta på Compaq's hemsida eller kanske hos Dustin? Dustin säljer nämligen Compaq UPS:er ...
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 01:29:17
|
Skumt...läste den förra tråden också.
Brummar all utrustning som har ljud/bild? Radioapparater, störningar på TV etc?
Har du pratat med elverk eller elleverantören? Om man inte kan nyttja el i hemmet på ett tillfredsställande sätt måste det finnas något som leverantören av el kan tipsa om. Eller en elektriker.
Du har helt uteslutit jordslingor i utrustningen om jag förstått det rätt och du har haft samma problem med annan Hifi utrustning, dvs inget fel på denna.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 01:39:10
|
Har lyckats identifiera den som en Compaq T1500h. Specsen är följande:
Utvidede specifikationer Generelt Type UPS Formfaktor Ekstern Batteriplasseringstype Proprietær Bredde 11.7 cm Dybde 16.3 cm Høyde 37.6 cm Vekt 10 kg Innbygging Farge Grå Lokalisering Engelsk / Hele verden Strømforsyning / Enhet Lasteytelse Liten arbeidsgruppeserver Inngangsspenning AC 220/240 V ± 20% Inngangsspenningsmargin ± 20% Frekvens Nødvendig 50/60 Hz Inngangskobling(er) 1 x strøm IEC 320 Utgangsspenning ± 6% Utgangskobling(er) 4 x strøm IEC 320 Strøm tilført 700 VA Bølgeundertrykking Standard Batteri Type UPS-batteri Teknologi Blysyre Gjennomsnittlig kjøretid 15 min Oppladingstid 3 time(r) Utvidelse / Tilkoblingsmuligheter Totalt (ledige) porter / Kontakttype 1 ( 1 ) x nettverk RJ-45 kvinne - 2 Utvidelse/Port(er) påkrevet Port(er)/Kobling(er) påkrevet 1 x behandling RS-232 / 9 PIN D-Sub (DB-9) mann - 1 Kabler / Periferenhet(er) Kabel inkludert 1 x strøm kabel - ekstern 1.8 m Programvare / Systemkrav Inkludert Software Drivers & Utilities Garanti Service / Kundestøtte 3 års garanti Service- / Kundestøttedetaljer Begrenset garanti - deler og arbeid - 3 år - på stedet Miljøparametere Min. driftstemperatur 0 °C Maks. brukstemperatur 40 °C Fuktighetsområde i Bruk 5 - 95% Min. oppbevaringstemperatur -20 °C Maks. oppbevaringstemperatur 60 °C Maks. høyde i drift 3 km
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 03:40:28
|
quote: Brummar all utrustning som har ljud/bild? Radioapparater, störningar på TV etc?
Tjena. 50 Hz sinus är ju per definition brum. Apparaternas drivspänning är alltså brum vilket kan nå kritiska delar i aparaterna. Om man har problem av brum i 50 Hz-regionen är alltså inte filtrering av nätspänningen lösningen. Dock kan en transformator som galvaniskt frikopplar apparaten från nätet bryta upp eventuella jordslingor som delvis ligger där.
John
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 09:14:29
|
John,
om jag fattat rätt från förra tråden är det inte jordslinga i postaren fall. Samma brum med andra apparater, samma brum med jorden bruten, inget brum i andra hus med samma apparat, etc etc.
Min fråga var om det fanns störningar på alla apparatur i hans hem. om så är fallet tycker jag att han ska prata med elleverantören som får komma och mäta upp elen. Är det något fel på den tycker jag elleverantören kan bekosta ett nytt litet privat elverk åt kunden.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 13:04:21
|
Ok ! Tack för alla tips, nu är det bara att sätta igång och prova alla förslag..
mvh Icarus
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 13:52:53
|
Tänk på att många UPS ger fyrkantvåg och inte sinus om du tänker prova en sådan. Fyrkantvåg ger väl ännu mer störning.
Kolla upp det noga innan.
Thomas
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 17:47:17
|
quote:
John,
om jag fattat rätt från förra tråden är det inte jordslinga i postaren fall. Samma brum med andra apparater, samma brum med jorden bruten, inget brum i andra hus med samma apparat, etc etc.
Min fråga var om det fanns störningar på alla apparatur i hans hem. om så är fallet tycker jag att han ska prata med elleverantören som får komma och mäta upp elen. Är det något fel på den tycker jag elleverantören kan bekosta ett nytt litet privat elverk åt kunden.
Ok, my misstake. Jag har riktigt inte hängt med hur tågen gått. Jag trodde du frågade mer på ett allmänt plan. Jag vor nog lite trött är jag rädd för.
John
|
 |
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
|
|
Topic  |
|