HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Revox A77
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/09 :  22:51:16  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag har funderingar på att rensat ut lite bland mina hifi prylar och kom då på att jag har en gammal Revox A77 (rullbandare) som bara står och skräpar ...

Jag har visserligen en hel del gammal go´ musik på rullband men musiken skulle ju faktiskt gå att bränna ner på CD eller DVD. På så sätt så skulle jag ju kunna slänga A77:an om nu det är vettigt? Vad säger ni ...

Eftersom rullbandaren är lite sliten så skulle ett annat alternativ kanske vara att renovera den? Är det någon som vet vart man kan lämna in en sådan tingest på service?

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:41:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det måste finnas nån gammal radio o tv reperatör..det tror jag det finns i helsingborg där jag bor i alla fall..

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:51:07  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Släng den definitivt inte. Renovera den istället det skall finnas ställen som kan renovera jag kan inte vilka ställen som gör det jag gör allt sådant själv.

Mikael

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:53:09  Show Profile Send Flint a Private Message
Schubert's Bandspelar-Service
Grafikvägen 16
S - 12143 Johanneshov

Phone: (++46) 8 30 14 16
Fax: (++46) 8 30 14 16
E-Mail: gerhard.schubert@swipnet.se

Auktoriserad Revoxservice
Mycket duktig.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/10 :  08:51:00  Show Profile Send Timbre a Private Message

Livet är föränderligt och förunderligt.
En ReVox A77, elektriskt ombyggd och trimmad av Live Recording, var det finaste man kunde äga i göteborska hifikretsar runt 1973.
Kultstatus.
Idag lever dom farligt nära soptippen...
Ser ut att vara en A77 Mark III...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/10 :  09:08:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Jo du, jag får lite återfall av feber när jag ser bilden.
Den var liksom höjden av lycka när det begav sig.
Tiden går.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/10 :  10:16:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jaha, då blir det väl till att renovera den då ! Kanske like bra det eftersom jag har ganska mycket bra musik inspelat på rullband. För ca 10 år sedan så gjorde jag något så otroligt dumt som att sälja min vinylsamling. F-n, vad jag ångrar det idag !

Sälj aldig en gamla vinylsamling! Det är förmodligen likställt med att sälja själen till Lucifer eftersom en del av ens själ faktiskt försvinner . Tyvärr så kanske man inte inser detta förrän några år försent ...

I samband med att jag sålde alla mina gamla vax så hade jag dock tillräcklig sinnesnärvaro att spela av alla skivor på rullband. Detta var ett arbete som jag höll på med i ett år innan jag tillslut ansåg att jag hade den bästa musiken kopierad till rullband. Av denna anledning så skulle det ju vara skoj att kunna använda rullbandaren igen

Tyvärr är den idag ganska sliten. Dessutom så har den varit med om en brand vilket gjort att ett lager med sot finns i hela bandspelaren. Men fungerar gör den! Provade den nämligen igår kväll efter jag startade denna tråd ...

P.S.
Flint, tack för tipset! Det blir nog till att kontakta herr Gerhard Schubert för närmade konsultation angående min gamla A77:a ...
D.S.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/10 :  10:34:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Neriks.
Tack själv. Jag köpte ett knippe utg.trafos av honom en gång.
Han var mycket trevlig och verkade dessutom ha humor.
Han ringde mig dagen efter att jag beställt järnet och sa
att han levererade med flyg och dessutom personligen.
Jag trodde att han drev med mig men det visade sig att han
hade en egen liten maskin och behövde flygtimmar för
certifikatets skull. Dagen efter kom han nedvinglande på vårt
lilla "Gamlanda" och levererade paketet. Jag fick dock betala
frakten. 600:-. Du kan fråga honom om han minns det. Det bör
ha varit 1991. Trafona hade tydligen han ock Herr Kaminski köpt av
Copland som av någon anledning inte behövde dom. Det kan ha
varit på grund av impedans och val av rör i deras modeller.
Transformatorena var mycket bra.

Edited by - Flint on 2002/08/10 10:36:5
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/10 :  13:13:08  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

... Dagen efter kom han nedvinglande på vårt lilla "Gamlanda" och levererade paketet ...

Häftigt!

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/10 :  16:48:29  Show Profile Send Timbre a Private Message

Fyller på med en A77:a till.
En hyllning till nostalgin...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/10 :  17:34:45  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

En hyllning till nostalgin...

Ja, det är inte utan att man blir lite nostalgisk! Om mina stackars A77:an inte går att renovera så funderar jag på att köpa en sån här ...

Studer A807

... eller kanske någon annan tuff rullbandare. Jag måste som sagt kunna spela mina gamla rullband även om det medför ett eventuellt avkall på ljudkvalitén i jämförelse med CD och vinyl ...

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/10 :  17:36:46  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
det är inte någon som har en gammal revox rullbandare att sälja ?,nu när ni ändå är inne på rullbandspelare...
tror att jag fick mig en extra stjärna nu också

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000