Author |
Topic  |
Format C
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 18:40:33
|
Är på väg att beställa ett par QRA Merkurius, är det någon här med erfarenheter från den högtalaren. Kräver den en "mjuk" förstärkarkaraktär? Finns det bättre val( som går att köpa på HifiConsult i Alingsås...för ca 22k :- ) tacksam för synpunkter !
|
Det är MINA öron ! |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 19:34:37
|
Det enda jag har hört om dom är att dom har "rappare" bas om man jämför med föregångaren TELLUS. tror MERKURIUS är en kanonhögtalare. Det finns ju många högtalare i den prisklassen så det är bara till att åka runt och lyssna.
Mvh, /Mikaell. |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 19:44:33
|
Lyssande på den i går kväll då Sladd var på besök hos Balance. De lät riktigt trevligt. Av det jag hörde så fanns det nog inget som motiverade prisökningen till Neptunus. Basen var mycket bra. Fullt tillräckligt för att fylla rummet som är på ca 40kvm eller nått. Vad de kräver av förstäkeriet vet jag inte. I går drevs de av en Advantage S1 och Bladelius Grendel. Ska själv försöka lyssna mer på dem. Är inte helt säker på att mina JMLab Elctra 926 är helt rätt för mig. |
 |
|
fredde_67
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 22:51:54
|
Jag var själv nära att köpa Merkurius. Lyssnade på allt möjligt i Malmöområdet med en prislapp under 30.000 och Merkurius passade mig bäst. Det slutade dock med ett par begagnade QRS Saturnus, vilket jag inte ångrar... |
 |
|
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 23:12:58
|
Var också på Balance och lyssnade den 21/5 o de lät riktigt bra tycker jag. Dock så tycker jag inte att ljudet blir ca 52.000 bättre upp till Neptunus, däremot så ökar ju statuspoängen ;)
Kort o gott... Merkurius räcker gott o väl enligt mig, både ekonomiskt o ljudmässigt. |
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 01:12:33
|
Jag har bara hört Merkurius en gång på Hifi Consult i Alingsås... De imponerade inte det minsta på mig. Tyvärr... Jag vill ha det lite mer taktfast & med lite mer nerv i musiken... Det kan dock bero på elektroniken... Tror de spelade på SAT-grejerna.
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 15:34:53
|
Jakob S:
Vad du än är ute och far efter så stilla dig en smula.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 15:57:22
|
Men sladd, då jag skrev det där inlägget hade jag inte brusat upp mig det minsta, jag var bara saklig & skrev precis som jag tycker! Är det inte det man ska göra här? Det vore väl fel av mig att ljuga & säga att jag tyckte att de lät jättebra & var precis vad jag önskade mig?
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 18:52:59
|
I en annan tråd så hade "HifiConsult slutat sälja AP " slut citat.
Merkurius är inget att ha och det kan i och för sig ha berott på SAT-elektroniken.....
Du behöver inte göra dig till och tro att jag tycker du "hör fel". Man får redovisa de intryck man har men det kan ju göras på många olika sätt.
Hi Fi Consult säljer Audio Physic. Jag var där i går och såg åtminstone 2 modeller. Sist jag lyssnade på SAT-elektroniken så saknades inga takter i det aktuella musikstycket.....
, |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 18:53:59
|
Knalla in på Radiolagert och be att få lysna på Melos.
Jag valde själv mellan denna och QRS:en , Melos vann med 10-0 i slutändan.
Melos går bra ner till 45 Hz så om du vill ha samma djupa bas som Merkuriusen kompletera med en bas. Jag kör en Yamaha yst-320 som jag delar vid 40 hz. Fungerar jättebra.

|
Edited by - qsecofr on 2003/05/23 18:58:42 |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 20:40:58
|
Vad är Melos??? Lyssnade du på Qrs och dessa Melos samtidigt på Radiolagret??
Sist jag var där hade dom inte Qrs i alla fall. Är Melos så bra måste jag bara lyssna på dom. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:00:03
|
Nej Radiolagret för inte Hifi consults högtalare.
Melos är en svensk tillverkad högtalare (Konstruerad av en viss Reidar Persson).
Jag fick åka fram och tillbaka ett antal gånger (bor ett par hundra meter från radiolagret).
Gå ditt och lyssna så får du se jag menar höra 
|
Edited by - qsecofr on 2003/05/23 21:02:29 |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:03:53
|
Ok! Kul med Svensktillverkat. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:10:03
|
Ja visst är det.
Det bör tilläggas att skillnaden på Merkurius och Melos blir väldigt tydlig på Akustisk musik. Jag bestämde mig definitivt när jag spelade Beethovens 4 piano konsert med Wilhem Kempff (DG originals).
Depeche Mode och lite annat modernt spelade mer likvärdigt på båda högtalarna.
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:36:19
|
Reidar Persson.... Får ordet "bionk" i huvudet när jag hör det namnet... "Bionk" står för en allt annat än rapp basåtergivning... |
 |
|
mike
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 23:08:26
|
Hej
Melos är inte konstruerad av Reidar Persson(Respons) utan av hans kusin Reine Persson. Dessa två byggde tilsammans en gång i tiden en högtalare som hette Ränessans(vet inte riktigt hur det stavas).
mvh
Mike
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 23:16:26
|
Hasse och Tage hade gjort någe bra på detta....
, |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 00:13:18
|
VAd menar du Cable guy ? |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 00:16:37
|
Oavsett vilket Persson så låter de lika bra för det.
 |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 00:31:42
|
Mitt intryck är att QRS Merqurius inte nödvändigtvis behöver förstärkare med mjuk karaktär. Dom är inte skarpskurna i ljudet.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 00:45:02
|
Jag var på hifi consult idag o lyssnade på merkurius med cdfix o amplifix, jag kan bara säga en sak...VILL HA!!! jag var inne på hifiklubben förra veckan o lyssnade på b&w801 nautilus med nad grejer till...vill inte ha.
HEJJA SVERIGE!!! |
 |
|
Format C
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 01:13:22
|
Hej igen all goda vänner !!! Många fina och bra inlägg ! Jag åkte till Hifi Consult och lyssnade på mina egna skivor i en timme eller så ... till en början var jag lite tveksam, dom lät inte riktigt så som jag tänkt mig. MEN !!!! jag köpte ett par och har lyssnat på skivor i 5 timmar nu !!! LYSANDE !!!! Mycket bättre än i det stora rummet på HifiConsult ! Mina "svalander nätfilter" rök också= behövs inte ! Jacob ! " inget driv", eller vad det var .....låna hem och lyssna !!!! Mina gamla Snell typ E är skit om man jämför med det här !
JAG ÄR LYCKLIG !!!!
mvh Bosse
|
Det är MINA öron ! |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 01:27:15
|
Bosse, Vad har du för elektronik? |
 |
|
Format C
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 03:39:55
|
Jag har ingen märkvärdig anläggning! Bara Pioneer PD91 och A91D, men båda fick mycket bra recensioner i High Fidelity, och PD-91án fanns det länge företag som "trimmade" (fanns även med i en uppställning över "klassiker"...men det vet väl ni här !  Förstärkaren är av den mer analytiska sorten, men det låter ändå BETYDLIGT bättre än jag trodde ! Ove på HC sa" ja men det är ju en potent förstärkare" när jag nämnde vad jag hade(och skämdes lite... , men det skulle dom kanske säga även om jag hade en schneider ??? Men jag tycker att dom verkar vara ovanligt seriösa på HC ! Har jag fel 
|
Det är MINA öron ! |
 |
|
Format C
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 03:42:11
|
Jag tyckte faktiskt att det lite "tunnt" genom "SAT-prylarna". MEN...det var en lysande holografisk ljudbild. jag tror dock att den anläggningen passar mer för klassisk/akustisk musik ! (ok, jag skrev tror... |
Det är MINA öron ! |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 09:35:43
|
Om vi nu skall bena ut detta lite försiktigt...
Oavsett vad du ställer för högtalare i Merkurius storleks- och kvalitetsklass i stora rummet i Alingsås så kommer de att låta en smula "tunnt". Rummet är stort, högtalarna står flera meter ut från alla väggar. Detta käkar en hel del bas. Eller man kan också hävda det omvända, en hel del bummelbas tas bort, det blir en neutralare återgivning. Chocken har blivit stor för många som kommit hem och ställt lådorna i ett vanligt vardagsrum.
Ibland ger detta omdömmet att högtalarna var en smula basfattiga. Ibland ger det att SAT är ljust klingande.
De som var med i Jönköping för några dagar sedan kan nog vittna om att det inte saknas bas i de lådorna. Ännu fler därute kan förmodligen intyga att SAT-elektroniken inte förvandlar baspotenta högtalare till något tunnt klingande...
Detta handlade alltså om rummet. Inte att vare sig SAT eller QRS är bättre än allt annat.
Jakob S:
Vill du prata mer om modererande så använd dig av PM-funktionen.
, |
 |
|
Topic  |
|