Author |
Topic  |
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 14:10:48
|
Mapem:
Nordost kanske? De har ju satsat på att framförallt minska kapacitansen som verkar vara det som Naim-slutstegen inte gillar.
/Gr. |
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 15:26:24
|
Jadde> Skall jag tolka detta som: 1 att ljudkaratärerna ärt så lika. 2 att du ifrågasätter min hörsel/förmåga/kunskap. 3 att du inte hör skillnad mellan olika kablar. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 16:12:49
|
Såja pojkar, lugna och fina nu.
Om Nordost - Transparent så är det ganska enkelt. jag har gjort jämförelsen och ni uppmanas att göra den också.
Resultatet är inte givet men det är ju ingen ide att göra gissningar baserat på vandringssägner om att Transparent skulle skära i diskanten eller att Nordost alltid är "ljusa".
Båda företagen har en filosofi bakom det de gör och arbetar med genomförda koncept. Sedan det där med hastighet, nja det är väl mer en marknadsföringsploj hos Nordost. (våra gräddtårtor är mycket godare eftersom vi kör ut dem i 300 km/h )
,
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 16:53:20
|
Mapem;
Linn K20 hara liknande geometri som Naim NAC5 (?) och är böjligare.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 17:09:43
|
Mapem,
1. Tag vilken kabel som helst.
2. Dela på de båda ledarna. Med visst avstånd mellan dem så får du högre induktans och Naimarna självsvänger inte. Alternativet är att ha en låginduktiv sladd fast lång, då blir induktansen högre, men resistansen blir ju lite hög förstås... Om du har extremt kort kabel så kan du ha ledarna helt separerade.
3. Eller byt till annat slutsteg som du kan använda låginduktiva kablar till eller med valfria parametrar.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 18:00:03
|
Naim rekomenderar sina egna kablar och vissa längder för att man efter många och långa tester kommit fram till vad som passar bäst för deras egna produkter och vad som blir bäst för deras ljudfilosofi. Sen att det går att använda andra kablar och andra längder är väll ok, men dom kanske inte ger samma ljudkaraktär som Naim strävar efter, men visst fungerar det.. Jag har diskuterat detta med Naim och dom säger ( med viss resarvation så klart ) att det går att använda andra typer av kablar, men man ska försöka sträva efter en kabel som ger elektriska förutsättningar.
Naim får mängder av kablar skickade till sig från olika tillverkare och vid tester så tycker dom inte att det finns fog för att byta från de dom har..Och att den inte kostar en förmögenhet är väll inget att klaga över.
Många hififöretag har en viss ljudfilosofi, och Naim tycker att dom får bästa lösningen med de signal och högtalarkablar dom har, och om man inte delar deras ljudfilosofi så behöver man ju faktiskt inte köpa deras produkter, eller hur !! Men det är ju faltiskt inte så att dom säger upp garantin om man använder andra kablar..
/Martin
|
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 18:09:16
|
Men för att kommentera frågan.. Ja korta kablar är att föredra !! Men tveksam om man som sagt tidigare hör nån stor skillnad på en 2 och 3 meters kabel..Och att kapa en färdigtillverkad kabel skulle jag inte heller rekomendera.
Och att Naims kablar inte är världens mest böjliga, är det nått som är ett STORT problem ??? Man lägger väll kablarna där dom ska vara och sen så håller man väll inte på och pillar så mycket med dom eller ?!?!
/M |
 |
|
Topic  |
|