| Author |
Topic  |
|
|
hurtig
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 20:03:29
|
Ska man dämpa stagen som man har i lådan? Ska man i så fall dämpa med ull eller något annat?
|
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 20:49:11
|
Hej Hurtig.
Visst kan man dämpa stagen men jag misstänker att det blir svårt med ull. Det är ju rätt mjukt och kommer inte att göra så mycket för de mekaniska vågor som rör sig i stagen. Vill man dämpa så bör man göra pss som med vanliga lådväggar - med något tungt material på insidan eller dubbelväggar ( d v s två skivor med dämpmaterial imellan). Fast jag misstänker att det är lite overkill eftersom det bara är longitudinella* vågor som är relevanta i stag och de dämpas inte bäst så. Laterala** vågor kommer släckas ut på ett högst tillfredställande sätt om du har ordentligt med öppningar i stagen.
*som rör sig i längsled med materialet **som rör sig tvärs (sidledes) med materialet
-The world is my oyster... |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 22:53:08
|
"Ska man dämpa stagen som man har i lådan? Ska man i så fall dämpa med ull eller något annat?"
Jag har aldrig begripit mig på idén med stag, en konstruktion klen i grunden lär ju fortfarande "leva" med 1 eller 2 stag, varför då inte öka lådväggarnas tjocklek istället? Jag menar, en 30 liters låda med 10-20cm tjocka lådväggar behöver knappast några stag!
----------------------------------------------- Varför laddas dessa sidor så långsamt numera?? |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 10:06:38
|
"Jag har aldrig begripit mig på idén med stag"
Beror väl på hur stor låda man har, har man stag släcks vibrationerna ut på ett mkt effektivt sätt. Väggar mittemot varandra svänger lika altså ut-in samtidigt med ett stag emellan stoppas svängningen, har man en lite större låda hjälper det inte med tjocka väggar ok mkt bättre än tunna men svängningarna finns där
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:10:21
|
"Beror väl på hur stor låda man har, har man stag släcks vibrationerna ut på ett mkt effektivt sätt. Väggar mittemot varandra svänger lika altså ut-in samtidigt med ett stag emellan stoppas svängningen, har man en lite större låda hjälper det inte med tjocka väggar ok mkt bättre än tunna men svängningarna finns där"
Visst, stag minskar vibrationer, men "nya" vibrationer uppstår på ytan mellan stagen! Många stag krävs vid en klen konstruktion vilket tar plats (volym), detta måste kompenseras genom större lådvolym, vilket kräver större lådytor som kräver fler stag, osv. Sedan blir det problem att få dit glasullen för alla stag som sitter i vägen! :-( Bättre är väl att öka lådväggarnas tjocklek så att stag inte behövs! Jag undrar hur tjocka väggar det krävs för att få en stum yta? m^2 vs. m^3
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 22:48:25
|
Dubbelväggig låda med sand emellan borde släcka ut dom flesta vibbar
|
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 23:06:31
|
Anledningen till att jag använder stag är att öka lådans styvhet utan att massan drar iväg. Om man bygger lådan i ett mjukt material(tex MDF) så kan man genom att sätta in vettiga(tex 18mm plywood som fästs i sido och topp+golv, som en slags intern baffel ungefär med lagom stora hål i) stag öka styvheten. Stagen ger ännu en kanal för den mekaniska jordningen till golvet också(om man använder spikes). Utan stag blir det inga vidare lådor, men det blir det iofs inte om man gör fel när man stagar heller.....
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:01:51
|
"Dubbelväggig låda med sand emellan borde släcka ut dom flesta vibbar"
Håller fullt med! :-)
"Utan stag blir det inga vidare lådor, men det blir det iofs inte om man gör fel när man stagar heller....."
Som sagt, det beror på lådvolym vs. väggtjocklek! Är du på "rätt" sida krävs inga stag! :-)
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:13:37
|
quote:
"Utan stag blir det inga vidare lådor, men det blir det iofs inte om man gör fel när man stagar heller....."
Som sagt, det beror på lådvolym vs. väggtjocklek! Är du på "rätt" sida krävs inga stag! :-)
Nej, jag är av uppfattningen att stag skall alltid användas för att undvika att sidoväggarna böjer sig i takt med baselementets rörelser. Att börja bygga tjocka sidoväggar är, imho, att angripa problemet på fel ställe i konstruktionen. Använder man däremot MDF som stag så har stagen knappt någon betydelse iofs....
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:13:56
|
Borde inte stagen kunna funka lite som diffusorer och således motverka stående vågor om dom är rätt utformade (tex lutande) således, jag planerar att göra försöka göra så. Är jag ute och cyklar eller försöker jag bygga vettiga lådor 
//Magnu |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:37:59
|
quote:
Borde inte stagen kunna funka lite som diffusorer och således motverka stående vågor om dom är rätt utformade (tex lutande) således, jag planerar att göra försöka göra så. Är jag ute och cyklar eller försöker jag bygga vettiga lådor 
//Magnus
I och med att man gör hål i stagen så motverkas stående vågor även om man använder ett material som har dålig intern dämpning(tex plywood). Att luta stagen verkar krångligt, men håller man koll på allt annat(asymmetrisk placering vid multipla stag, plats för filter och basreflexrör tex) så är det säkert okej. Jag är dock alldeles för dålig på att såga(annat än rektangulära bitar) för att det skulle bli aktuellt för min del!
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:58:16
|
Hej ce!
Men allting är ju faktiskt inte så enkelt som att ex, 1st fotbollsskott´s kvalitet då skulle kunna mätas i: tillslagsfot´s massa x dess( tsf, ed) hastighet ^ 2,- i komb med riktningens korrekthet. Det finns ju skruv, målvaktens position, med/motspelares dito, osv, etc.
Kanske sammalunda gäller även i vårat fall. ( och om så inte är fallet så måste det förklaras varför, annars så missas meningen med "mdf-massa-metoden" ;).
Mvh A |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 20:13:39
|
"Nej, jag är av uppfattningen att stag skall alltid användas för att undvika att sidoväggarna böjer sig i takt med baselementets rörelser. Att börja bygga tjocka sidoväggar är, imho, att angripa problemet på fel ställe i konstruktionen."
Du menar att även mkt eller "tillräckligt" tjocka väggar kommer att svänga med?? :-o Jag tycker nog precis tvärtom, hellre en 20 liters låda med 30cm tjocka lådväggar än en med 1,2cm väggar med några stag. :-) Många stag krävs det: http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/MembraneSquare/Square.html "Använder man däremot MDF som stag så har stagen knappt någon betydelse iofs...."
Inte flexar väl MDF i längsled? Annars, alla stag skall väl "+" formade.
Jag tror det krävs mer än bara stag, "ribbor"/"skenor" eller dylikt måste nog till för att få det effektivt, ungefär som B&W, men hua vilket jobb för en DIYare! :-) http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/radiation/radiation.html
"Men allting är ju faktiskt inte så enkelt som att ex, 1st fotbollsskott´s kvalitet då skulle kunna mätas i: tillslagsfot´s massa x dess( tsf, ed) hastighet ^ 2,- i komb med riktningens korrekthet. Det finns ju skruv, målvaktens position, med/motspelares dito, osv, etc. Kanske sammalunda gäller även i vårat fall. ( och om så inte är fallet så måste det förklaras varför, annars så missas meningen med "mdf-massa-metoden" ;)."
Tyvärr kan jag inte räkna på sådant, men andra kanske kan, hjälpa? :-)
|
hurtig
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:20:51
|
Anledningen till att jag använder stag (i min Sub) är att de största väggarna är 68*60 cm och 38 (2*19)mm MDF klingar som en koskälla, men med stag löste det sig, tror inte ens att 57 (3*19) mm MDF skulle hjälpt de stora väggarna särskillt mycket.
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:46:03
|
"Anledningen till att jag använder stag (i min Sub) är att de största väggarna är 68*60 cm och 38 (2*19)mm MDF klingar som en koskälla, men med stag löste det sig, tror inte ens att 57 (3*19) mm MDF skulle hjälpt de stora väggarna särskillt mycket."
Nej, det krävs nog rejälare väggar för att få ordning på sådan yta.
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:56:55
|
quote:
Du menar att även mkt eller "tillräckligt" tjocka väggar kommer att svänga med?? :-o Jag tycker nog precis tvärtom, hellre en 20 liters låda med 30cm tjocka lådväggar än en med 1,2cm väggar med några stag. :-)
Visst, men jag är inte så sugen på högtalare som väger 400 kg!
quote:
Inte flexar väl MDF i längsled? Annars, alla stag skall väl "+" formade.
Jag bygger enligt Northcreeks modell och det finns någon gammal AES rapport från 62(!) som visar att mjuka material är sämre som stag. http://www.northcreekmusic.com/rhythm/RhythmCabinet.pdf
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 23:28:39
|
Jaha, vi talar "hyllplan"? :-) Jo de är nog effektiva, om man varvar horizontala OCH verticala plan, bäst är nog då iaf matrixen by B&W:

Fattar ändå inte hur man får in dämpmaterialet?
Tycker ändå det verkar enklare att överdriva väggtjockleken än att pilla med matrixer, men men...! :-)
Over and out!
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 01:12:04
|
Hej ce!
quote: ", hellre en 20 liters låda med 30cm tjocka lådväggar än en med 1,2cm väggar med några stag. :-) "
Jo,?? Hellre en 18" än en 4.5" om man vill ha mkt bas i datorhögtalarna med, men???
Först: quote: Som sagt, det beror på lådvolym vs. väggtjocklek! Är du på "rätt" sida krävs inga stag! :-)
Sedan: quote: Tyvärr kan jag inte räkna på sådant, men andra kanske kan, hjälpa? :-)
-A´s affraid it doesn´t quite understand??
Mvh A |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 11:37:50
|
quote:
Jaha, vi talar "hyllplan"? :-) Jo de är nog effektiva, om man varvar horizontala OCH verticala plan, bäst är nog då iaf matrixen by B&W:
Nej, jag menar inte hyllplan utan snarare längsgående(vertikala alltså, som fästs i sido+botten+tak) "innerbafflar"/"extraryggar". Matris är för jobbigt(svårt) och jag tycker att jag får tillräckligt styva sidoväggar + topp&botten med hjälp av stagen. Baffel och bakstycke blir tillräckligt starkt genom en sandwich av MDF&Plywood(imho).
Over and out!
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 17:41:48
|
"Hellre en 18" än en 4.5" om man vill ha mkt bas i datorhögtalarna med, men???"
Men vadå??
"-A´s affraid it doesn´t quite understand??"
Hmm... va?
"Nej, jag menar inte hyllplan utan snarare längsgående(vertikala alltså, som fästs i sido+botten+tak) "innerbafflar"/"extraryggar". Matris är för jobbigt(svårt) och jag tycker att jag får tillräckligt styva sidoväggar + topp&botten med hjälp av stagen. Baffel och bakstycke blir tillräckligt starkt genom en sandwich av MDF&Plywood(imho)."
Jag förstår, men jag tror (likt exemplen jag visat) att man måste "matrixa", alltså medelst skivor/"hyllplan" förbinda topp/botten/fram/bak/sida/sida för att åstakomma en stum låda med "tunna" väggar. Blandteknik vet jag inte om den är så bra, då skivorna blir "non-supported" i en ledd? Förmodligen pratar vi marginaler här, precis som kablars inverkan! :-)
4 ever over and out!
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 19:50:02
|
Hej ce!
-ce: quote: ", hellre en 20 liters låda med 30cm tjocka lådväggar än en med 1,2cm väggar med några stag. :-) "
-A: quote: Jo,?? Hellre en 18" än en 4.5" om man vill ha mkt bas i datorhögtalarna med, men???
ce:" Men vadå??"
( Det var en liknelse ;),-Jo vad A menar är att: även om en 30cm tjock lådvägg utan stag är, bättre än en 1.2cm´s med stag så, säger detta ingenting då en högtalarlåda med 30cm´s lådväggar inte är realiserbart**.
-A:" A´s affraid it doesn´t quite understand??"
-ce: "Hmm... va?"
-Jo, det betyder ungefär: A är rädd o ledsen men, förstår* inte riktigt?
Förstår du nu??
* A förstår inte saker som ce skrivit( tidigare i denna tråd , ed). ** Man kan ju använda bly och silvertejp och sånt men.... då blir man ganska snabbt som en A( om du förstår vad A menar ;).
Mvh A |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 22:11:31
|
A >> Jaha, du menar så, OK! :-) Jag tycker överdrivet tjocka lådväggar är fullt genomförbart, att fabrikanter inte använder sig av en metod eller teknik behöver ju inte med automatik betyda att metoden eller tekniken i sig är dålig eller icke genomförbar! ;-) För hemmapularen finns det alla möjligheter att genomföra saker som inte alltid är så marknadsmässiga, å där ingår väl även bly å silvertejp! :-)
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 23:54:33
|
Men om man har tjock baffel finns det påståenden om att elementen inte kan "andas" fritt/bra på insidan, hur är det med det ?
Antar att Celef inte tror på dom teorierna då ?, vet inte om jag tror på dom själv men dom verkar inte helt befängda.
Se bla tråden om bästa elemntet där någon visade exempel på element som designats med detta i åtanke.
//Magnus
Edited by - mag on 2002/08/14 12:23:2 |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 04:09:26
|
Hej ce!
Där ser man, fronten också( 30cm tjock, ed)?? Planerar du eller har, du redan byggt MEga-Mastodonten?? Och om så*, känner du BB** och kan be honom om bärhjälp vid frakt samt montering, positionering, osv??
* Byggt den( 30cmlådvägg´s-Mastodont-högtalaren, ed) ** Bill Bixby: http://i.imdb.com/Photos/Mptv/1205/2084_0049.jpg
Mvh A.
( Bill Bixby är stark, Bill är jätte stark: http://www.timvp.com/hulk2.jp |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 17:58:49
|
mag >> "Men om man har tjock baffel finns det påståenden om att elementen inte kan "andas" fritt/bra på insidan, hur är det med det?"
Det är ingen bra idé att montera ett öppet element i en alltför tjock baffel, men där finns det lösningar. :-)
"Se bla tråden om bästa elemntet där någon visade exempel på element som designats med detta i åtanke."
Kanske var det jag, kanske inte!? :-)
A >> "Hej ce!"
Hej på dig!
"Där ser man, fronten också( 30cm tjock, ed)??"
Visst, men bara delvis.
"Planerar du eller har, du redan byggt MEga-Mastodonten??"
Nej och nej!
"Och om så*, känner du BB** och kan be honom om bärhjälp vid frakt samt montering, positionering, osv??"
Nej, men jag tränar själv... inte! :-)
| |
Topic  |
|