HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Största radie fräsningen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:45:44  Show Profile Send kasra a Private Message
Vad är den största radien ni har fräst kanter med?
En snubbe fräste engång 22mm åt mig men jag söker frenetiskt hur jag kan fräsa ca 30-40mm´s avrundning. Jag har tillgång till riktig bänkfräs... finns det så stora stål till bänkfräsar eller kanske tom till handfräsar?

/kasra

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:09:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
40mm är grovt så det förslår. Det borde finnas stål till din bänkfräs för att köra det dock.

Vad tror du om att slipa det med en långplanka? Det borde gå att få bra eftersom det är en så stor radie.

Mvh, P

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:17:26  Show Profile Send kasra a Private Message
"Vad tror du om att slipa det med en långplanka?" förstår inte hur du menar, förklara =D

Bänkfräsen sitter i kompisens jobbsverkstad. Dem hade inte så grova radie stål, men det är defenetivt värt att kolla upp. Vet inte vart man ska börja bara.

/kasra

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:38:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
slipa med långplanka,

Ta en halmeter lång slipkoss och sätt sandpapper på den, häpp en långplanka!

Altså, använd slippapper för att slipa ner till rätt radie. Om du är osäker så gör du en mall av radien i "negativ" dvs dett skall vara hålet som skapas av en 40mm radie och sedan slipar du in den på jämna mellanrum på det du vill runda(säg 10-15 cm mellan mallslipningarna) Sedan tar du din nytillverkade långplanka och slipar ner allt material emellan mallslipningarna.

Det låter komplicerat men är faktiskt väldigt lätt att jobba med när man har fått kläm på det. Långplankan ser till att du inte slipar gropar eller dyl mellan dina mallslipningar.

Mvh, P

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:45:59  Show Profile Send kasra a Private Message
Tack för tipset ska absolut testa det. Förståd nästan vad du menade men det blev lite klarare nu.
Hur bred tycker du negativ-mallen ska vara?

mvh kasra

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/14 :  00:01:41  Show Profile Send Flint a Private Message
I vår lilla stad finns en mycket duktig verktygsslipare.
Johannisdals Kling & Verktygssliperi
0221 - 192 68

Han kan nog ha lite uppslag.

Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/08/14 :  01:54:56  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Bra Flint...
En verktygsslipare är oftast en kunnig man och dom blir bara glada när man har lite "udda" frågor.
Annars så finns det stål till många olika "tjocklekar" men det kan vara beroende på vad för diameter chucken tar.

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/15 :  00:43:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
De gångerna jag gjort mallar för denna typen av jobb har jag gjort dem ur ganska smalt material typ mindre än 5mm tjockt. MDF borde fungera bra. Jag har bara jobbat med plywood hitintills i mina mallar men nu blir jag mer och mer en "MDF-man". Om du har tillgång till en bandsåg kan du jobba med lite tjockare mallar(5-10mm).

Mvh, P

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000