HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 De absolut mest sjuka elementen.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/29 :  19:05:19  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Hej och hallå.

De absolut mest sjuka elementen är roliga att titta på. Eller är det bara jag som är sjuk?

























Inte ett element, men väl ett bevis på vad de spelar med digitaldesigns i finland.

Detta var väl det sjukaste jag kunde hitta. Ifall nu någon fler kan hitta sjuka saker så är det bara att posta på. Snack om dessa element i tråden är väldigt välkommet.

Crank it up!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/05/29 19:11:43

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:51:39  Show Profile Send rowa a Private Message
Fyyyfan....
Några sådana skulle man allt ha

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:16:08  Show Profile Send celef a Private Message
nåt för hfls-2 kanske!! tillsammans med en 20 meters banddiskant!


sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:18:17  Show Profile Send Nagref a Private Message


Tänk vad glad man kan se utmed ett sådant element!

Kanske är det grannen som är på besök

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:22:02  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Nej nagref: det är tillverkaren själv

Vad tror ni pojkar, nog duger dessa bilelement till att bygga en vettig hemsubba. Jag skulle gissa på att de går att kompensera hur mycket som helst.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/05/29 21:24:53
Go to Top of Page

Stroker
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:33:58  Show Profile Send Stroker a Private Message
Eh skitsnack.. Finns inget som går upp mot en 18'' stroker
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:58:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

men JESUS

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:04:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Aha Kemppi, då förstår jag! Han tänker väl då; 'fan, vad sja jag hitta på nu som kan överträffa detta??'

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:18:15  Show Profile Send celef a Private Message
lite glest med dämpmaterial, endast en matta på golvet. rackliga väggar oxå. skulle bra gärna vilja veta mer om dess spec...

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:18:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
HFLS-2!!! Asgarv!

DÅ är inte jag med längre...och heller inte mina grannar...
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:19:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Eftersom jag gillar hifi och ej höga ljudtryck per se så tycker jag med all respekt du och personerna på dessa bilder är lite hmm ja sjuka, Kemppi.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:27:56  Show Profile Send kung a Private Message
det enormt stora elementet sitter ju i en lastbil :)
ca 40 kubikmeter låda alltså .)
ska man vara värst på billjud så ska man :)
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:19:44  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Stroker: Ungefär alla element som jag tagit med är värre än stoker, tom Vegalineserien är värre än stroker på djupbas och att tåla effekt vid låga frekvenser.

Engelholm: Fegis. Tänk dig en bunt av de jättehöga elementen, säg 6 st per sida. 6 st Skaaning 8" som mellanbasar och 6 st 6" skaaning som mellanregister per sida. slutligen som sub så kan man ju ta ett par av de dära herrejösses elementen som kommer från MTX... Vad säger du? är du med?


Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:31:26  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Kemppi - Börjar du räkna lite på filtrerna då ? ;)
Go to Top of Page

Stroker
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/05/30 :  00:45:52  Show Profile Send Stroker a Private Message
Kemppi du har ju INGEN som helst aning om va du snackar om. Har du över huvud taget räknat på elementen och jämfört? Om du inte visste det så är det inte bara slaglängd som räknas. Strokern pumpar riktigt bra till och med under 20 hz. Cerwin Vegas stroker är den kraftigaste basen över c:a 25Hz som jag känner till, har testat att simulera många. Blueprint 1803 kommer rätt nära... men inte ända fram. Element med riktigt lång slaglängd som till exempel Eclipses Titanium serie (c:a 9cm p-p) tenderar att ha så lågt Qts värde att de ändå inte kan spela så högt vid lägre frekvenser! Och så tror du att ett gammalt sletet vega element spelar högre?

http://community.gti.se/~g1vgunna/woofer/maxspl
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:16:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Trist svar Stroker. Stroker18:ns Qts är väl inget att hänga i julgranen?
Är det inte direkt olämligt att stämma av lådan under elementets resonans?
När man tittar på parametrarna verkar strokern trivas i små lådor.

Jag hade valt Vega över Stroker. (om jag sluppit betala för dem)


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:33:12  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Stroker , vad har du för nytta av output under 20 Hz? man får bara diarre av infra ljud på hög ljudstyrka

(enligt en vandringssägen som hänvisar till amerikanska försök med ljudvapen på 60-talet)

för övrigt kan jag bara säga, FY F-N vilka basar!'

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:48:55  Show Profile Send Kemppi a Private Message
SATANS JÄVLAR. jag hade skrivit en väldit trevlig förklaring till herr stroker, som visade vem som hade en aning om vad han pratade om, men när jag skulle posta det så försvann all tex. *BUUUUUU*
jaja.. bara att göra om alla simuleringar och skit.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/30 :  09:10:30  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Stroker: Cerwin-Vega! Stroker series var väl ett värsting element för ca 5-6-7 år sedan.

Strokers kylsystem är inte heller dimentionerat för att spela låga frekvenser under 44hz. Alltså är elementet inte ens tillverkat för att spela djup bas och där av alla discotek som fått byta ut dessa element väldigt många gånger för att de helt enkelt inte klarat 3KW vid 25hz utan de klarar snarare 4,15W vid dessa frekvenser. Stroker ÄR inte ett lämpat element för subfrekvenser.
Att du sedan i din vildaste fantasi tror att Stroker är det absolut värsta elementet i världen, ja då är det upp till din egen trångsynthet. Jag trodde det med, när jag var 14-15 innan jag började prata med folk och lyssa på de som visste lite bättre. Jag skulle till och med påstå att MDS Monster 12 spelar högre än Stroker 12. Sen att stroker låter skit gör ju inte saken bättre. En polare hade ett par stroker 15D2 och ena basen var sne i korgen från fabrik och den andra släppte limningarna på efter första spelningen. Han ångrade att han sålde sina Soundstream SPL 170 basar. de spelade även högre och renare och djupare! Och detta i bara var sin 43L sluten låda, inte illa för 15" element.

Vegaline: de har ju faktist rätt lågt FS, 23hz, och har dessutom full effekttålighet ner till 21,93hz. Vad som är ännu mer intressant med Vegaline är att en Vega 154 inte har bottnat vid 20hz och 3kw in. FRÄNT.

Sen kommer man sakta men säkert mot Digital Designs, förmodligen de mest högspelande element som går att fåtag på. Tål helsjuka mängder effekt och spelar hur brutalt som helst. ett element av den billigare serien, 3500 serien, råkade jag ut för en gång på tävling. Jag var helt såld. Ett 12" elemen som inte fick speciellt mycket effekt, under 1kw, lirade 152 db. *tappa ord och allt annat man kan tappa*

Att det sedan spelas högst i världen, i alla länder, med just digitaldesigns är ju bara något som talar för sig själv!

Tack för mig!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/30 :  09:39:07  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Henricsson: Intressant att du påpekade att stroker trivs i små lådor, det tycker mitt program med. MEN Stroker funkar inte i små lådor, de vill ha rätt stora lådor för att pissa ur sig något alls.

Och jag tycker ungefär som du, Vega framför stroker.
-----

Min förklaring till stroker blev inte riktigt så lång som den första som försvan, men jag tycker att den är mer än godtaglig.
----
Sedan slutligen så ber jag någon titta på dessa parametrar lite.

------------- Electrical/Mechanical Parameters --------------------

Revc(DC VC Res ) = 3.8000 Ohm

Qms (Mech Q) = 5.6226

Fo (Res Freq ) = 38.0853 Hz

Qes (Elec Q) = 0.4497

Zo (Zmax at Fo) = 51.3165 Ohm

Qts (Total Q) = 0.4146

Sd (Piston Area)= 0.0470 sqM

Vas(Acous Vol) = 34.7201 Litr

BL (Flux*Length)= 17.8625 TM

Cms(Compliance)= 110.6845 uM/N

no (Ref Effncy) = 0.4125 %

Mms(Total Mass)= 157.7753 Gram

SPLo(SPL at 1W ) = 91.1722 dB

Mmd(DiaphmMass)= 151.9164 Gram



---------------- Motor Impedance Parameters -----------------------

Levc (Induc at 1kHz) = 1.0884 mH

Rem(Res at 1kHz)= 3.9495 Ohm

Levc (Induc at 20kHz) = 0.5848 mH

Rem(Res at 20kHz)= 27.4128 Ohm

Krm (Resistance Cons)= 13.8089 mOhm

Erm(Resis Expont)= 0.6467

Kxm (Reactance Cons)= 6.6741 mH

Exm(React Expont)= 0.7926

Det är parametrarna på MDS monster 12, ska det vara iaf. Synd bara att dom inte lämnat ut Pe, Rms, Vd, Dia, X-max, X-mech och RMS. jag återkommer med de parametrarna så snart jag får mail från MDS

Svar från backe, snabb kille det dära och det uppsakattar jag. Pe är på 1000W, Vd fick jag inget svar på, X-max och X-mech är inte parametrar utan mått och dom måtten visste dom inte, Rms var något som han aldrig hört talas om. Är det någon här som vet vad Rms är för parameter. Dia är ju 12" visst, men hur har dom mätt diametern på mds?
---

Har nu pratat med MDS suport men dom kunde inte heller svara på X-max och X-mech, verkar som jag inte kan lägga till MDS monster till någon "värsting" lista :(. Klurigt. Monarcor har ett element som ser exakt lika dant ut som MONSTER, kan det vara samma element?



Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/05/30 10:16:13
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:26:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NN delar ut utmärkelsen

"HIFIKRIG"

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:33:29  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
NN, med tanke på storleken på baselementen skulle jag vilja tillföra att det är ett krig som förs med massförstörelsevapen.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:46:56  Show Profile Send matson a Private Message
Han som såg lite ledsen ut på bilderna ovan är inte det han Richard nånting som menar att alla förstärkare låter likadant?

När det gäller Stroker så tycker jag bara att det är märkligt att utifrån T/S-parametrar och diverse simulationer påstå något om den eventuella kvaliteten.....dessutom verkar applikationen inte klart specad.
Northcreek har också en 18-tummare för ca 10 papp som är imponerande på pappret, men utan distmätningar orkar inte jag bry mig.

Mvh
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:50:14  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Matson: jag har ju lyssnat på alla stroker element :) alla vegaline element, ägt 10-12-15" av vegaline serien men ingen av stroker. Hur kommer det sig ? :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:38:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
*stirrar med tefattsstora ögon och en vild blick och vrålar*
vill lyssna, vill lysna, vill lyssna, vill lyssna........

fortfarande inte hört vansinniga element som spelar riktigt bra, så måste ta mig i kragen och se till o få lyssna nångång. Förövrigt så har jag som mindre drömm just nu att få lyssna på svalanders eller neriks system *tokler drömmande*
Risken är väl bara att att de få ta fram kofoten och bända loss mig från en högtalare som jag glatt sitter o kramar och spinner som en katt.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:42:43  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Parasite: häh..

ska försöka bygga ihop en sub för lågbas så snart jag får ordning på alla parametrar. Litar inte på MDS och inte på P.Audio.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000