HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Beskrivning Betonskivspelare GbgDIY.(BILDER stora)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/01 :  01:36:39  Show Profile Send Peter S a Private Message
Beskrivning av Betonskivspelare med Luftlagrat Tangentialarm,
stolt uppvisad på DIY fräffet i Göteborg.


Lite tankar före bygget.

Chassit: Jag ville att detta skulle vara tungt och stumt. Tungt för inte att ta emot ljudvågar från rummet, så kallad rundgång som var så vanligt för 70-80 talets spelare. Stumt för att vara resonansfritt båda från utifrån kommande ljud och ljud transmitterad från nålen genom armen.
Ett tungt chassis är även mera indifferent mot mekanisk brum från motorn.

Skivtallriken: Tung och stum av samma anledningar som ovan, en extra bonus är att den troligen kommer gå lite jämnare också. Vissa extrema lösningar med syfta att minska "wow och flutter" till extremt små värden anser jag meningslösa då skivarna änddå aldrig är korrekt centrerade. "Tllräckligt bra" räcker.
Lagret ska vara stenhårt förankrad i chassit. Den enda avfjädring som finns i spelaren är fötterna hela spelaren vilar på.

Armen: Idealet av en arm är en konstruktion med fölgande egenskaber:
1. Den låter fricksionsfritt pickuppen följa samma spår som skärhuvdet gjorde under innspelningen, samt låter fricksionsfritt pickuppen följa alla bucklar i skiven samt svaj som uppkommar därför att skivarna alldrig!! är korrekt centrerade. Följandet av bucklade och svajiga skivar ska resultera i så lite svaj i ljudet som möjligt.
2. När det däremot handlar om signalet i skivan måste armen vara ett bergfast fundament för pickuppen så att bara nålen och INGENTING ANNAT rör sig.

Dessa to egenskaber är svåra att förena.

Lite reklam här (som jag inte tjänar på):
Efter det att jag var nästen färdig med mitt projekt fräffade jag Bo Hansson som har firmarna Rauna och Opus3. Jag kann rekommendera hans skivspelare Continuo med armen Cantus.
Armen är inte luftlagrad utan kör på 2 präcisionskullager i en bana av glass. Detta giver en mycket nära tillämpning till ovanstående 2 ideal.
Ytterligare hadde han under utvecklingen en eneståande möjlighet att jämnföra spelarens prästationer med originalet eftersom han äger inspelnings- och skivbolaget Opus 3.
Dessutan är den inte alls dyr. Kolla på: www.rauna.com

Men till alla oss som envisas att göra allt själva kommer här mina 50 öre:

Chassit är uppbyggd omkring motorn och lagret från en gammal Thorens.
Det består av en låda av MDF fylld med betong. Innan jag fyllde i betongen la jag bl.a. inn plaströr o.a. till sladderna . Se till at tänka pjojektet noga igennom så att det finns plats till brytare, sladdar och allt annat, innan du hävar i betongen. På insidan av lådan skruvade jag massor med skruvar i MDFen, så att betongen fick ordentligt fästa. Det är också en bra ide att fukta innsidan eftersom MDFen annars sugar till sig vatten från den närmastliggande betong som då inte härdar like bra.
Lagret sitter fast i betongen. I praksis gjorde jag så att jag först lämmnade ett rundt hål i betongen där lagret skulle sitte och senare skruvade lagret fast i MDFen. Sedan fyllda jag utrummet mellan lagerhuset och betongen med stålspackel, en mycket hård variant av plastic-padding.
Motorn monterade jag fjädrande på 3 klick silikongummi direkt på betongen och så långt ifrån pickuppen som möjligt för att minska inducerad brumm.
Jag skärmade inte den och därför uppstod följande problem: Betongen förmedlade elektrisk brumm från motorn som pickuppen plockade upp. Jag tog då ett stort stycka alufolie som jag foldade många gångar och foldade en avisolerad ledning in i med ett par meter stickande ut (detta inte avisolerad). Detta packet tryckta jag då hårt mot betongen på undersidan av spelaren vi hjälp av en bit plåt som jag skruvade fast. Sedan fästade sladden till jodrskruvan på förstärkaren. Detta räckta till att jorda betongen. Det går säckert att jorda på mycket bättre sätt innan man gjutar, men jag hadde inte denna möjlighet.

Det kommer lite bilder, om jag lyckas upploade dom.
Jag givar inga dimentioner eller mått här, då det är helt upp till individuellt design, storlek på motor, rem, lag

Edited by - Peter S on 2003/07/01 10:44:34

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/01 :  09:27:20  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tack Peter,
Intressant och inspirerande
Dimitri
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:34:13  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bilderna skall vara justerade nu.

Peter
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:58:33  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Peter,
Luftkanalen i bärröret ser (på teckningen) ut att inte vara lika lång som själva bärröret. Rätt uppfattat?
En detalj till. Visserligen var det nämnt i annan tråd men ändå: du glömde nämna din frus eminenta bidrag till bygget;-)
Dimitri
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:02:43  Show Profile Send Parasite a Private Message
Diy:are oh deras vansinniga byggen, ha ha, ursnyggt och overkill =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:46:17  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Peter S,

Riktigt häftigt !!! Man blir lite sugen att dra igång ett eget bygge

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:04:20  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Rigtigt snygt Peter!

Jeg har selv byggd pladespiller og luftbåret tangentialarm og jeg kan se du har gjort nogle af de samma lösninger som jeg.

Min första armen var ochså kort och med omdrejningspunkt over pladen - jeg fannt dog det det gav stora problemer med wow. I min nuværende armen er lejet i niveau med pladetallerkenen.

I øvrigen må jeg sige din pladetallerken er väldig flott - jeg liker det hvite plast. Kan du sige mere om hvilket material det er? Acryl, vinyl, PVC, teflon?

Om muligen kunne du kanske sänka kontravægten til unner tyngdpunktet. Det giver en bätra dynamisk balans i armen set i det horisontelle planet.

Bilder av min konstruktion finns på min hemsida.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:09:48  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack för reaktionrena.

Till Zed51.
Ja, kanalen går inte helt ut till enden av bärröret. Om den gjorde detta skulle trycket bara pysa ut. Ideen är att skapa en större yta med högt tryck på den övre innnsidan av röret. Detta bär upp hela armen med pickupp och allt. Och ja, jag glömde att säga att min fru målade marmoreringen. Snyggt eller hur!!

Till Jan.
Jag är lite osäker på vilken plast det är men jag skall försöka ta redo på det.

Jag har också funderad lite på det med kontravikten och geometri, jag har anledning att tro att det kann vara bra att ha den lite högt i det här fallet. Men jag är inte säker.

Peter

Edited by - Peter S on 2003/07/02 14:32:10
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:28:35  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jan.

Jag ringde till plastfirman. Det är Polyeten.

Peter.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  22:43:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hej Peter!
Jag är imponerad av det här bygget, det har jag ju sagt förut också. Då jag var hemma hos dig och lyssnade slogs jag över lugnet i ljudet. Det var orubbligt stabilt, det är jag intresserad av. Vi kan ju hjälpas åt, jag hjälper dig med RIAA med J-fet och 5842/417a rör så hjälper du mig med skivspelare.
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/15 :  14:28:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack Bernt.
Jeg ser ett lysande samarbete fram för mig!!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:01:12  Show Profile Send Ionizer a Private Message
"Armen är inte luftlagrad utan kör på 2 präcisionskullager i en bana av glass"

Måste bara fråga, ska man ha spelaren i frysen då??
(kunde inte låta bli, fastän jag är jättefånig..)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:02:55  Show Profile Send Peter S a Private Message
Oj! Borde kanske låtit ungarna titta igenom innan jag skickade.
Glas såklart. Glass är väl lite opraktiskt när det är så här varmt som nu, men kanske det har mjukare resonanser!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000