Efter som tråden ändå varit lite off så tänkte jag bland alla dessa element som visats så har säkert en och annan gammal bilstereobyggare varit tårögd.. Och för att göra en redan tokig tråd ännu tokigare: Här följer lite bilstereobilder, siktet inställt på dbDrag!
Det är en lustig värld vi lever i. Eller Det var väl några exempel på vad man kan använda elementen till Jag kommer att söka upp lite mer extrem bilder ifall intresset finns
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
marens: Det verkar som att de med få element spelar högre. Det har förmodligen att göra med de gigantiska lådorna och de gigantiska portarna och den vansinniga effekten. Med denna kombination så får man en peak runt 50-75hz och inget luftmotstånd för elementet. Vettigt? jepp om man vill spela sjukt högt.
hittade detta på www.soundpressure.com "Marko Lönngren Finland, with the red Timangi in Extreme 3-4 did a xxx,x run where the system was set at 180dB. The calibration was OK, but a maulfunction in the measuring system, was unfortunately the reason why we could not get a real score from that run. Obviously that was the LOUDEST dB run. We all wish Marko better luck next time."
Jag var på plats och såg det. Strax efter spelade de over 170dB i genomsnitt i fem minuter. Rätt maffigt!!! (Nä jag komer aldrig bli botad från bilstereotokerit)
"It takes a joyful sound To make the world go round"
Funderar på om det inte var SPL Dynamics prylar i bilen. Är dock osäker. Bilen är ruggigt väldämpad, sand ock epoxy tror jag. Vid 170 dB hörs den nästan inget alls utanför. Under "dB Deathmatch" rundan stog det en colamugg på taket. det krusade bara lite på ytan. By the way. Hörde att nån nyligen spelat en bit över 170 db med en tolva.
"It takes a joyful sound To make the world go round"
Jag har inte haft möjligheten till att lyssna på eclipse. Men enligt rykten så låter dom väldigt bra, mkt luft som flyttas med. Jensevik tror du att du kan ta reda på vad det var för 12" element?
Dessa basar är VÄLDIGT kraftiga. Deras 18'' slår tom en stroker 18 då det gäller att spela högt och djupt enligt mina simuleringar och har dessutom en rakare frekvensgång! Slår allt annat jag räknat på också.
Här har ni 10 tummaren...
Och här har ni resonant engineering 18'' om ni vill räkna på den..
XXX 18 Quad 1.2ohm Re 1.17 ohms per coil Fs 36.3 Hz Qms 6.88 Qes 0.62 Qts 0.57 Vas 143.2l Sd 1210 cm^2 BL 10.12 Tm Xmax 34mm 1 way 1600 Watts RMS 92.47dB 1w/1m SQ: 2.5 - 4 cuft sealed or 6 cuft tuned to 23Hz SQL: 5+ cuft tuned to res freq
Enda nackdelen är att de kräver väldigt stor låda och att fs är ganska högt... Så de kan få lite ''bumlig'' bas vid lägre frekvenser. Men högt kan de spela.