HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny cd-spelare, vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:12:40  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Hej Robin!

Testa Paganinin, den låter underbart tycker jag. Dessutom är den byggd med kärlek! - Kolla in länken: http://www.pi.infn.it/~federico/paganini.htm
/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:25:57  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hej Robin!

Jag kan bara bidra med mina erfarenheter, och där har jag lyssnat på Copland som gick beggad för runt 8000 (24 000 ny?)och en Rega planet, som jag inte vet vad kostar ny. Förstärkare var Audio Analoge, integrerad, högtalare var nåt Sonab...

Coplanden imponerade på alla parametrar förutom i diskanten som gjorde att det liksom kröp på ryggraden när man lyssnade. Regan var mer beslöjad, men troligen behagligare i längden. Det kändes som Copland hade mer grepp om musiken, mer pondus i basen och klarare ljud. Trist att den skrek i toppen bara, men det kan ju bero på felmatchning, men jag tror inte det. Audio Analoge är ju själv till karaktären lite varm och beslöjad. Men i rätt system kan nog Copland sjunga ut ordentligt.

För att lägga ännu en spelare till dem som tidigare nämnts så har jag själv en Cayin cd 251 som jag tycker är behaglig (runt 8-9000 nypris), varken vass eller luddig. Den, eller någon annan begagnad större Cayinmodell, (som borde passa fantastiskt ihop med Fatangen och Eckin rent utseendemässigt! () borde ligga i din prisklass. Tyvärr har jag inte testat den rakt av mot något annat vid samma lyssningstillfälle så jag kan inte säga hur den är i jämförelse med något annat rakt av. Men i min anläggning så trivs den bra.

-----------
No bull!

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:34:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Hej Robin,
quote:

Tja alla, jag är på jakt efter en ny cdspelare, jag är lite inne på Arcam Diva-CD72T, som senare uppgraderas till 92t..

eller ska jag satsta på ngt annat, beggat? vad finns som slår 72t?

upp till ca 8000:- ska jag lägga på den!

ha en bra dag!(kväll, natt)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*

Jag skrev liknande i en annan tråd alldeles nyss som även passar här med någon modifikation:

jag har bl a gjort ett stort test för Musik och Ljudteknik där det deltog totalt nio CD- och DVD-spelare blandat. Det som framgick med stor tydlighet var att det som de flesta HiFi-tidningar skiver om att en billig CD-spelare alltid brukar ha bättre CD-ljud än en dyrare DVD-spelare, stämmer INTE. Vissa DVD-spelare var bättre eller sämre än vissa CD-spelare. Det fanns heller inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Jag mätte också jitter på digitalutgångarna och det var ungefär lika högt från samtliga.

I testet deltog CD-spelare från:
JVC
Denon (2 st)
Sony 930QS nå´nting

och DVD-spelare:
Samsung (2 st)
Sony 535
JVC DVD-Audio (den första som kom)

Och en till apparat som jag inte kommer ihåg vilken det var.

Resultatet av denna test var att aerobicsspelaren från Denon hade mycket bra transparent ljud som ingen vid testtillfället kunde skilja i blindtest från den tidigare vältestade Sentec DiAna-D/A-omvandlare. Behöver jag tillägga att den har multibitars D/A-omvandlare? Den kostar ca 4000 kr. Även Samsung var bra men hade problem med driftsäkerheten. Övriga kunde enkelt detekteras i blindtest.

Utseendet liknar halvproffs och den har rackvinklar. Cool tycker jag.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/16 :  00:13:57  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
*pust*

nu e det svårt, ajja, tackar för alla förslag jag fått!

ska ta mig lite tid å försöka testa lite olika saker, sen köpa innan nästa månadsslut..

hade bra alla!

"Errare humanium est"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:36:43  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
För dom pengarna är Cayin inte så dum om du kan hitta någon begagnad. Finns kanske något demoex eller så, kolla det.

Da
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/16 :  15:41:47  Show Profile Send drgreen a Private Message
Har själv aldrig hört vincents cd..men de ligger ju bra i pris å iaf den dyrare har ballade utgångar..brukar finnas en del begagnat (kan ju vara oroväckande iofs) kanske går att få tag från tyskland?

Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2002/08/16 :  18:40:29  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
en Proceed CDP kan ju vara nere i de pengarna nu.

Det lät billigt!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:11:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag har ingen riktig cd för tillfället, men min sony cd-walkman är inkopplad, den låter faktiskt riktigt mjukt, engagerande å trevligt, jag blir glad när jag lyssnar...jag har hört att batterdrift är bra för ljudet, men detta är en mirakel

kan dock säga utan några att jag föredrar freestylen om jag jämför med en del fullbredds cd som gör att man somnar till direkt...att tvingas vänta några veckor/månader på att kunna köpa en riktig cd känns ganska ok nu...

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:14:04  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Har hört en proceed cdp modell äldre mitten av 90 talet var den från om jag inte missminner mig. Den lät INTE bra, väldigt livlöst och oengagerande, digitalt var ordet. Har inte gett proceed ny chans efter det, kanske är läge.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:27:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
varför är det så svårt att göra engagerande maskiner? många har detaljerna, de har allt, men känns inte levande ändå...

fast det skiter jag i just nu, röjjer till "the cure/paris-live", sista låten "close to me" är en riktig partylåt...och freestylen levererar den rätta partykänslan...! (och även liv)

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2002/09/20 :  01:14:33  Show Profile Send niklas a Private Message
För att bidra med mina erfarenheter...

Jag har en CD72 som jag har testat mot NAD 540, Thule CD100 och Rega Planet. Den låter, enligt mig, klart bättre än de övriga som är i samma prisklass. Men om man lägger bara lite mer pengar får man (såklart) ännu bättre. Har hört både Musical Fidelity A3 och Naim CD5 som båda är snäppet ovanför Arcamen.

Har för mig att Ågrens (www.agrenshifi.com) i Gbg säljer ut ett demoex. MF A3 för under 10000...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/20 :  05:56:08  Show Profile Send AKA a Private Message
Han har redan köpt en FMJ.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/20 :  08:00:14  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
å jag e jäkligt nöjd med=) hehe..

"Veni vidi vici"
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/20 :  08:58:15  Show Profile Send CDP a Private Message
OK, jag är tyvärr nyfrälst på Linn och håller gärna med Sladd att de är lite överprissatta generellt.

Min öronöppnare kom när jag fick testa min beggade Roksan Attessa jämsides med en Linn Mimik. De håller i stort sett samma klass i ljud, byggkvalitet etc, men ljudkaraktären skiljer sig mycket. Det är inte så att Linen imponerar, men den spelar musik på ett annat sätt.

För din egen allmänbildning inom hifi tycker jag att det är oerhört bra att passa på att skaffa dig erfarenheter mellan olika ljudideal genom att jämföra din nuvarande med en Linnspelare och en Japanare (Pioneer, Sony).

Det är jättekul, och man blir förvånad av skillnaderna både på bra och mindre bra inspelingar, orkester och pop, rock och electronica etc. Detta är en av "kärnämnena" inom HiFi och du får flerfalt igen av arbetet.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:00:35  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hmm, jag har jämfört den med Yamaha, JVC och sony, har haft sådana hemma..

"Veni vidi vici"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:03:27  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

en Audio Analogue Paganini då?

värt att köpa?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit

NEJ låter inte kul tycker jag.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:05:18  Show Profile Send dole a Private Message
Tjena Robin hur mycket får den kosta?

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:05:31  Show Profile Send n00b a Private Message
Köp inte för gammal cd-spelare !!!

Även om den var dyr för ett par år sen. Tekniken har gått väldigt långt dom senaste 5åren !!!

Jag var inne på att köpa en gammal krell som kostat 140k blev rekomenderad att inte köpa den för att sakerna i samma prisläga (30k) Hadde gått om den ganska mycket (iofs inte det mekaniska)

Där ser man vad man kan lära om man frågar rätt person (menar att jag fick lära mig). Han jag snackade med hade gjort tester i 10k-klassen nya mot ca 5år och det gick inte riktigt jämföra längre.

Nu inte sagt att personen jag snackade med alltid har rätt, men jag anser att han är mycket kunnig iaf

//jonas

"#hififorum på dalnet"

Edited by - n00b on 2002/09/20 09:07:54
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:09:14  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men öööh, jag har ju nyligen köpt=) denna tråd e GAMMAL=)

"Veni vidi vici"

Edited by - Bobbokrull on 2002/09/20 09:09:59
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:56:46  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

men öööh, jag har ju nyligen köpt=) denna tråd e GAMMAL=)

"Veni vidi vici"

hahahhahahahah =))))

Vad blev det då ???

//jonas

"#hififorum på dalnet"
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:57:58  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
En Arcam FMJ23

"Veni vidi vici"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/20 :  10:23:45  Show Profile Send dole a Private Message
Den var inte dagsfärsk 9:onde augusti

//dole\\
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/20 :  10:25:11  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hähäähäh=)

skulle inte byta bort min Arcam=)

"Veni vidi vici"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000