HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hembio eller/och HiFI ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:50:48  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag tycker ni som kritiserar Bio maskiner är helt fel ute.

Alla produkter skall jämföras med prismässigt likvärdiga. Sladd brukar prata om hur kast det är med hemabioförstärkare. Hans referens är då prylar 100 000 kr klassen och uppåt. Köper du en Yamaha DSP A1Z eller A2Z så får du en bra tvåkanalig förstärkare med bra inbyggd DA omvandlare (du kan spara pengar på att använda en CD spelare som rent drivverk). Då pratar vi om två maskiner i rikt prisklass 30 000 respektive 14 000 sek. (Finns självklart en massa andra bra maskiner från övriga tillverkare men jag tog dessa som exempel då jag känner till dem väl). De står sig väl mot stereo förstärkare i samma prisklass (framför allt A2Z:an)

Att man skulle behöva likvärdiga extra kanaler för hemmabio är kvalificerat skitsnack. Signalkällan från film(dolby Digital och DTS ) kräver inte detta. Vad är det som kommer ut i center och bakkanalerna ?

Jo ur centerkanalen kommer det dialog och i bakkanalerna kommer det lite effekt ljud under några minuter per film. Vi pratar inte musik utan ljudeffekter.

Vad det gäller din egen situation så tycker jag du skall nöja dig med att köra stereo ut från DVD:n när du tittar på film då du redan har en bra stereo återgivning. Det lilla extra man får av äkta bio ljud är kul om man börjar från scratch men knappast värt det om man redan har bra grejer.

Att köpa en mindre bra begagnad receiver tycker jag är det sämsta rådet.
Antigen super sladd High End om pengar inte är ett problem eller en bra bioförstärkare om du vill spendera men ändå med motta.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/03 :  14:20:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kostar inte Yamaha AZ1 ungefär samma som Pioneer AX-10, dvs runt 40 000:- elelr är det här gamla priser från när de var nya? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/03 :  14:50:26  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Hej Format C!

Jag kör själv med två separata system, ett för film (gammal Sony STR-DB925) och ett för musik. Det fungerar utmärk, det enda "problemet" är att jag måste ställa fram bio-frontarna när jag ska se på film.

http://www.systemagic.se/private/hasse/hifi/film.jpg
http://www.systemagic.se/private/hasse/hifi/musik.jpg

Jag tror att det är det mest kostnadseffektiva sättet, ifall du inte ska lyssna på 5.1 HiFi förstås. En bra bioreceiver får du ny för 10k - 15k och betydligt billigare ifall du inte nödvändigtvis måste ha 6/7.1 ES/EX etc.

När det gäller frågan om vad som kommer ur de olika kanalerna och kraven på deras kvalitet så tycker jag nog att det är viktigare att ha en bra matchning runt om än att ha superkvalitet på utrustningen. Att centern inte skulle behöva vara lika bra som frontarna är helt enkelt inte sant. Tvärtom är det ju där den viktigaste delen av filmljudet - dialogen, ligger. Dessutom är det få saker som märks så tydligt när man ser på film som olika ljudkvalitet från olika kanaler.

Däremot så är placeringen av biohögtalare mindre kritiskt, jag har t ex. vid flera tillfällen hunnit se halva filmen, eller mer, innan jag noterat att jag inte ställt fram högtalarna.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

Format C
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:58:22  Show Profile Send Format C a Private Message
Tack för många bra tips och synpunkter !
några följdfrågor;

1. Kan AX10 spela MUSIK?(bra alltså)Jag vet att den ska vara bra på filmljud.

2. Påverkar inte de övriga högtalarna i rummet ljudbilden negativt ?

* Sladd´s alternativ är tyvärr lite överkurs för mig. Men det är säkert det bästa alternativet !

Det är MINA öron !
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:17:58  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
1. Kan AX10 spela MUSIK?(bra alltså)Jag vet att den ska vara bra på filmljud.
Det finns väl inget motsatsförhållande i om en förstärkare är bra på att återge bioljud eller musik. Har den bra musikåtergivning så måste ju bioljudsåtergivningen vara bra också, det är ju samma krav som gäller för båda.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/15 :  05:10:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den tråkiga och enkla sanningen är att skall man bibehålla ljudvaliteten från en hyfsad tvåkanalare till multikanal, så kostar det massor med pengar, vilket har sagts ovan redan.
Tyvärr tycks dessutom varje extra del kosta relativt sett mer än tidigare om man vill bibehålla nämnda kvalitet.

Bravo
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/15 :  10:43:35  Show Profile Send Getskägg a Private Message
Känner att jag måste lägga mig i lite.

Citat:
"Att man skulle behöva likvärdiga extra kanaler för hemmabio är kvalificerat skitsnack. Signalkällan från film(dolby Digital och DTS ) kräver inte detta. Vad är det som kommer ut i center och bakkanalerna ?

Jo ur centerkanalen kommer det dialog och i bakkanalerna kommer det lite effekt ljud under några minuter per film. Vi pratar inte musik utan ljudeffekter." Slut citat.

Jag undrar om ni har sett "Sagan om Ringen"? Varför? Jo, FILMMUSIK, naturligtvis! "Lite effektljud" spelas här av symfoniorkester i operahuset i Sidney, väl återgivet med rumsakustik & allt.
Och inte i "några minuter", utan i 3.5 timmar.
Har ni missat det är det mest er förlust. Och nej, det blir inte lika bra i två kanaler, det blir liksom ifrån fel håll då!

Mvh

//Per

//Per

Edited by - Getskägg on 2003/06/15 10:46:16
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/06/15 :  11:27:19  Show Profile Send mag a Private Message
Jag har kopplat in frontarna från en bioreciver (som har pre out) till video ingången på min förförstärkare. Då kompromissar man inte med 2-kanals ljudet, nackdelen är att man måste vrida volymen till max på förförstärkaren vid bio (det jobbiga är om man glömer att sänka sen....)

biorecivern driver center och bakkanaler medans mina "vanliga" slutsteg driver frontarna (jag använder dock ej centern).

Nej dom extra högtalarna bör ej påverka ljudet negativt, center högtalaren kan man hoppa över till att börja med, nackdelen med att köra utan center är att man bara kan sitta i mitten om röster mm ska kännas naturliga (kräver naturligtvis att sterio uppställningen funkar bra).

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:16:03  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej EAR!
Har redan bytt bakhögtalare till ett par dipoler som sitter långt bak på sidoväggarna
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:04:06  Show Profile Send EAR a Private Message
JM-Lab
Hur upplevde du skillnaden och vad är det för dipoler?
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/15 :  21:17:39  Show Profile Send JMlab a Private Message
Givetvis Jmlab Electra dipolerna.
Jag har även haft Dvd på uppgradering med bla senaste programvaran så nu är problemen
för dvd att hitta spåren vid cd spelning borta,har även fått Bassmanegemenet vid DTS det gjorde stor skillnad.
Upplevelsen med dipoler är närmast att den rummsliga blev mer påtaglig tex upplever man rummet som mycket större än det i verkligheten är samt att vid livekonserter får man en ambience via dipolerna
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/06/16 :  02:33:20  Show Profile Send CC a Private Message
Själv är det helt nöjd med att använda min två kanaler för film! Upplever ingen saknad av center eller bakkanaler. Visst kanske det skulle vart småkul med lite vinande bakom ryggen, men...?
Tyvärr så har jag aldrig uppleft en biograf med bättre ljud än det jag har hemma (har bara vart på biografer i göteborg iofs) trots att jag "bara" har två kanaler! Och hela grejen med hemmabio är väl att det ska låta som på bio? Eller har missat något?
Nä, satsa era surt förvärvade slantar på två kanaler istället och försök få dem o bli riktigt bra! Överlåt hemmabio-prylen med alla "kuligheter" till Siba, OnOff osv så att de kan sälja kvantitet istället för kvalité... (Bra för hifimarkanden eller så kanske?)
Fast har man snuskigt gott om stålar så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/17 :  04:12:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej CC!

En rejält beslutsam inställning, tyvärr är det så att jag tycker att surroundeffekterna vid film kan vara rätt så kul de ggr. jag tittar, men i princip är det riktigt att lägga tonvikten på tvåkanaldelen, när multikanal HiFi blir verklighet är det väl än så länge bara nöjesfältets spågumma som kan ha någon uppfattning om.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000