HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 uppgraderingsberoende?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:06:46  Show Profile Send regner a Private Message
Är det någon som känner igen er i att ha svårt lite sätta mig ner i soffan framför anläggningen och bara njuta av musiken? Att istället sitta och småirriterar sig på ljudet och att det under tiden kommer tankar om möjliga uppgraderingar smygande.

fastän man sitter på en faktiskt riktigt välljudande anläggning ska man ändå inte få vara nöjd. Att efter nyss uppgraderat något snart börja störa sig på något annat. går det att komma i bukt med edet hela eller är det helt enkelt bara att fortsätta uppgradera i all oändlighet?

mvh

Micke

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:09:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Tyvärr är det nog bara att fortsätta....man blir nog aldrig helt nöjd.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:21:04  Show Profile Send audiogear a Private Message
Enligt min mening finns det absolut ingenting att göra åt detta. Att sluta uppgradera är ekvivalent med att man tappat intresset för HiFi. Det går alltid att förbättra och det finns alltid något man retar sig på hos ljudet (annars vore man väl inte en audiofil?).
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:39:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag känner igen mig helt. Har redan nya uppgraderingar i tankarna..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:41:33  Show Profile Send regner a Private Message
men visst måste man väl kunna vara nöjd med ljudet och ändå vara intresserad av hifi? det har vi sett exempel på i inlägg här på hififorum ett antal gånger.

Mitt hifiberoende har gått i vågor, jag har dock inget minne av att uppgraderingssuget tidigare vart såpass starkt och kommit såpass ofta som det har nu denna senaste "våg". Tja, då är det bara att låta anläggnignen stå avstängd tills det finns pengar till en ny signalkälla. :\
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:43:03  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag försöker bota det hela med att köpa skivor, för det är alltid spännande att upptäcka nya ljudbilder, ny musik... Men efter några veckor kommer tankarna igen... Ny kabel? Nya högtalare? Borde jag inte skaffa en annan CD spelare? Och så vidare... Men egentligen är jag rätt så nöjd.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:50:06  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
men visst måste man väl kunna vara nöjd med ljudet och ändå vara intresserad av hifi? det har vi sett exempel på i inlägg här på hififorum ett antal gånger.

Det borde man kunna vara och som du själv säger så finns det en del som är det. Men dit hör inte jag. Visst är jag nöjd stundvis, och ibland t.o.m. väldigt långa stunder, men i bakhuvudet mal alltid tankar på vilken komponent som bör uppgraderas härnäst. Jag menar, det kan ju alltid bli bättre.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:58:21  Show Profile Send regner a Private Message
självklart, avsett om man är nöjd med ljudet eller inte funderar man väl över vad som skulle kunna förbättras. Men i mitt fall har det gått så långt att jag inte längre kan njuta av musik (ändå var det bara ett par veckor sedan jag uppgraderade senast), allt jag gör är irriterar mig på detta fall avsaknaden av upplösning i ljudet. Det känns lite tråkigt att man inte kan slappna av och lyssna på musiken.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:18:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag håller på att uppgradera och när det hela är klart ska jag glömma anläggningen sådär en 5 år iallafall och bara lyssna. Gjorde så med min tidigare anläggning och det fungerade faktiskt. Jag var lyckligt ovetande om dess brister .

Edited by - Snutten on 2003/05/26 12:18:32
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:27:15  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
i mitt fall har det gått så långt att jag inte längre kan njuta av musik

I det fallet har audiofiler det lite sämre än "vanliga" musiklyssnare. Det finns gott om exempel på människor med svindyra anläggningar som knappt äger en enda vettig skiva (i den bemärkelsen att de gillar musiken) utan bara s.k. audiofilinspelningar inköpta enbart på grundval av den goda ljudkvaliteten. Fokus blir mer på ljudet än på musiken. Det kan tyckas konstigt men å andra sidan är det ju upp till var och en vad man använder anläggningen till. En sådan filosofi leder dock lätt till att det blir svårt att njuta av musik.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:15:48  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Regner!

Var går gränsen för att vara beroende?
Jag lägger i snitt mindre än 50- 100 000kr/år på uppgraderingar!
Således kan jag inte vara beroende eller hur!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:34:20  Show Profile Send lennartj a Private Message
Uppgraderingssjukan kan gå över med åren...
har i grunden samma anläggning som för 19 år sedan, skivspelare-förförstärkare-slutsteg-högtalare.
Visst, jag har bytt pick-up, skaffat motorstyrning, avverkat 3 CD-spelare (men har en 1980-talskonstruktion sedan 10 år), låtit göra radikal omkonstruktion av slutstegen, uppgraderat högtalarna, bytt kablar, byggt noggrant specialanpassade nätfilter för varje apparat mm. men nu blir jag bara besviken när jag lånar hem prylar för tänkbar uppgradering.
De är alltid sämre på fler parametrar än de är bättre, när de hamnar i min anläggning!
Så går det när man optimerat/balanserat väl. Visst har min anläggning brister, men jag har ingen lust att börja från scratch med en budget över en kvarts miljon och bygga upp en ny anlägggning. Det vore ett minimum för att åstadkomma något som kan vara bättre på ALLA parametrar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:17:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl inte för inte som man kallas HiFinörd eller något ännu värre, och andra sidan finns det ju folk som kastar ut hur mycket pengar som helst på golfklubbor eller bilar eller............

Bravo
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:25:41  Show Profile Send Manga X a Private Message
Detta beteende kanske är psykologiskt betingat.
Kanske en kompensation för en brist i ens själsliga tillvaro.
Ett plåster på såret för ett öppet sår i ens undermedvetna.
Typ bullemi (tröstätande), anorexia, sexmissbruk, choklad eller andra "metoder" människan är kända för att använda i sin strävan att tillgodose sitt behov av upplevd glädje och känsla av tröst.

Fast vad vet jag jag är bara en IT-konsult...

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:29:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
Eller så är det bara en strävan efter perfektionism i ljudåtergivningen som stöd till den musikaliskaupplevelsen.

- ja ja nu ska jag sluta filosofera...

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:35:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Håller själv på att uppgradera just nu och fick precis ett samtal från butiken som sa att mina nya högtalare var inkommna. Finns det nån trevligare känsla än att åka iväg och hämta ett par splitt nya högtalare och sedan packa upp dom och börja lyssna!

Man får inte bara tillfredställelsen av att det (förhoppningsvis) låter rikgit bra, utan även tillfredställelsen av att köpa/packa upp en ny pryl.

Nu hade jag tänkt att jag skulle sitta nöjd med dessa ett bra tag framöver. Men uppgraderingskarusellen slutar ju inte för det. Ska uppgradera både stärkaren och cd spelare härnäst.

Ja, det är en sjukdom.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:29:29  Show Profile Send poman a Private Message
Felet är att man läser hifitidningar eller kikar på era fina alster
och bli sugen på något nytt. Det är som nu när jag har köpt nya högtalare
om man ska ha en ännu bättre förstärkare till den eller om man ska vara nöjd med det man har och köpa mer skivor för pengarna istället kanske.
Varför inte resa eller köpa en bil istället efter som jag inte har någon eller annat latjo, såna tankar som vimlar runt i mitt huvud.

/PO
Hifitok

Edited by - poman on 2003/06/16 13:34:00
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/17 :  03:22:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt, det beror på vad man prioriterar, fast inte är det alltid förnuftets röst som talar.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000