HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hembio eller/och HiFI ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Format C
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/31 :  19:16:18  Show Profile Send Format C a Private Message
Jag är sugen på hembio, men....förstör man sin musikupplevelse då ?
Går det att kombinera hembio och bra HIFI ?
En fråga till...måste man köpa en ny tråkig AV förstärkare eller kan man behålla sin favorit, kompletterad med ev processor. måste man ha massor av slutsteg och annat då ???(=DYRT)

Det är MINA öron !

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/31 :  19:23:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag rekommenderar dig att du köper en hemmabioreciever och ett tvåkanalsslutsteg som driver frontarna.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/05/31 :  19:29:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Du har ju en två-kanalsförstärkare. Komplettera med en bättre begagnad 5.1 AV-reciever för nästan inga pengar alls. De rasar snabbt i pris jämfört med nypris och det blir mycket billigare än de andra alternativ du själv nämner.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/05/31 :  19:45:51  Show Profile Send weezer a Private Message
Gör som mig, skaffa en påhängsprocessor, typ Yamaha DSPE800. De finns beggade ibland på hifimagasinet.com. Preouts för frontarna som kopplas till ditt befintliga 2kanalsförsteg/-stärkare. Alternativet är att skaffa en femkanalig hembiostärkare med preouts för frontarna.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/05/31 :  20:51:26  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Vad är det som är sämre i en 5.1 stärkare jämnfört med en 2 kanals dito?
Blir det så mycket bättre med ett separat slutsteg?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/31 :  20:58:48  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
dajo...

svårare att med en enda nätdel(o. s. v.) driva 5 högtalare, än att driva 2... det är väl ungefär så det är... måste upp på mer än dubbelt så kraftig nätdel o s v för att kunna driva 5 högtalare lika bra som 2... sedan är det väl mycket sådantdär med kanalseparation & annat... men jag är inte så säker på det elektriska... kommer säkert bättre svar snart. antar att en 5-kanalsförstärkare kan låta lika bra som en 2-kanals dito, bara det att det blir ganska mycket dyrare då.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/31 :  21:04:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Format C:

Om du skall ha SAMMA ljudkvalitet i bion som 2-kanalshifi då blir det DYYYYYYT...

Satsa på en kombination med ett försteg och ett slusteg som driver en vanlig 2-kanalanläggning. Försteget skall ha en ingång som heter "bio", eller "processor trough put" eller liknande. Koppla ihop med en AV-reciever till bio och de övriga 3 kanalerna. När du kör 2-kanal använder du den vanliga uppställningen. När du kör bio så styr AV-receivern volymen på ditt vanliga hifisteg också via den speciella ingången på försteget och du använder då dina stereohögtalare som fronthögtalare.

På det viset kan det bli ganska billigt beroende på hur biokräsen man är samtidigt som 2-kanalslyssningen inte tas ihjäl av en multimaskin.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/31 :  21:36:18  Show Profile Send marens a Private Message
Man kan ofta få lite bättre stereoljud från en bioförstärkare än från en vanlig förstärkare + bioförstärkare för samma pengar. Det blir dessutom enklare då man inte måste kalibrera volymen till frontarna varje gång man ska se film. En bit maskeringstejp vid volymen är inte så exakt som man skulle önska.

Känner en som bytte ut sitt seriösa bio-försteg och slutsteg mot en integrerad Yamaha AX1:a för ungefär halva priset, och fick bättre ljud. Renare och tydligare ljud med lite mer detaljer. Var själv med och lyssnade, skillnaden var inte stor enl. mig men anläggningen lät extremt bra. Inte så man tänkte "usch vad mycket bättre det skulle låta med en tvåkanalare för samma pengar", tanken slog en aldrig liksom. Han kör numera med samma biosteg i två-kanal (alltså "slängt ut" 3 högtalare) och är fortfarande nöjd med ljudet.

Man får mycket för pengarna med ett integrerat biosteg. Det är inte alls så kritiskt som man kan tro att pressa i så mycket i en apparat. Särskillt om man inte har extremt höga krav på ljudtryck eller använder svårdrivna högtalare.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:32:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

nej, det behöver inte bli sååå dåligt, det är riktigt....

Men en maskin med 5 förstärkare i på en nätdel, med försteg och processorer och ingångar för bild och tusen varianter kostar ju en slant mer än 2 kanaler rätt av.

Ökat välljud per investerad krona blir det knappast.

Det handlar ju onm vilka krav man har. Höga krav på 2-kanal och lägre på bio så är mitt förslag vettigt.

Lägre krav på allt? Köp en reciever och dina problem är lösta.

Höga krav på allt? Ring mig

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:53:29  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag skulle ha satsat på att behålla din två-kanals uppsättning som den är och komplettera med en hembioanläggning. Funderar själv på att köpa ett komplett hembiosystem. Jag har något i den här stilen i tankarna:http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45846
Då behöver du inte blanda in din två-kanalare när du ser på film, dessutom till ett rimligt pris.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/01 :  12:25:39  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kevin Mitnick: Dom tankarna har jag också haft!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/01 :  17:14:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kör själv med påhängs förstärkare med 3 kanaler. Men dom använder jag inte utan går vidare till separata slutsteg (bak-center)

Fronten kopplas via Accuphase försteget som har en extern pre in. Jag behöver inte ens sätta på Accuphasen utan signalen går genom direkt till slutstegen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:23:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Lyssna på Sladd.
Det är den absolut vettigaste lösningen, inte för dyr och dessutom med goda möjligheter för ett riktigt bra stereoljud.
Gärna kombinera båda, men HiFi går alltid först för mig!
Det ultimata är faktiskt två lyssningsrum. Ett rum för hemmabion och ett rum för stereon.
Och så såklart, båda av bästa klass!! Efter att man rånat banken....
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:40:28  Show Profile Send matså a Private Message
Arcam 100 och 200 är både bra till tvåkanals och hembio.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:23:18  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
TJAba!!
Jag har i nuläget en billig integrerad 5-kanals- historia. Det fungerar OK. Men jag köpte för att i 1:a hand titta på film, men när även musikljudet blev bättre, så insåg jag att jag lyssnar mer på musik än vad jag tittar på film. I takt med att intresset väckts och att polarna uppgraderar, så börjar jag tröttna på denna. Jag tänker skaffa mig en rå processor och dual- eller monoblock till frontarna och flerkanalssteg till center + bak-kanalerna för att öka kvaliteten på ljudet.
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2003/06/02 :  11:01:27  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Håller med Matså och rekommenderar Arcam AVR 100 eller 200. Bättre allround får man leta efter!

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/02 :  11:18:06  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Format C,

Visst går det utmärkt att kombinera hembio med bra hifi ... Jag kör enligt Sladds förslag och det fungerar ypperligt .

quote:
Satsa på en kombination med ett försteg och ett slusteg som driver en vanlig 2-kanalanläggning. Försteget skall ha en ingång som heter "bio", eller "processor trough put" eller liknande. Koppla ihop med en AV-reciever till bio och de övriga 3 kanalerna. När du kör 2-kanal använder du den vanliga uppställningen. När du kör bio så styr AV-receivern volymen på ditt vanliga hifisteg också via den speciella ingången på försteget och du använder då dina stereohögtalare som fronthögtalare.

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/02 :  11:48:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja du neriks din anläggning verkar ju inte gå av för hackor. Tyckte mycket om recensionen i Hemmabio: Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:37:04  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kör två separata anläggningar och tycker det fungerar bra, med hänseende på uppgraderingar och så så blir det mindre strul .
Kolla på mina bilder.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/02 :  14:01:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Gemini. Vad är det för nån projektor? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/02 :  14:47:51  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag har möjligheten att få plats med två separata anlägningar av hög klass och kan dessvärre konstatera att det ljud jag har i 2kanalaren är svårt och definitivt dyrt att få till.
Jag håller på att uppgradera min multikanal anlägning så att den skall spela lika bra som 2-kanalaren även med cd i stereo och det börjar närma sig sakta men säkert, just nu håller jag på att fixa till akustiken i biorummet.Det är det sista som återstår innan man ev får fundera på uppgradering på maskinsidan (suck)
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/02 :  14:52:54  Show Profile Send EAR a Private Message
JMlab
Då blir det mycket dyyyyrt med tanke på vad du har i tvåkanal
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/02 :  15:27:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag håller på att uppgradera min multikanal anlägning så att den skall spela lika bra som 2-kanalaren även med cd i stereo och det börjar närma sig sakta men säkert, just nu håller jag på att fixa till akustiken i biorummet."

Jag har redan kommit dit. Min anläggning låter bättre i tvåkanalsläge än i flerkanals. Men dock så har en stereoefffektförstärkare och en trekanalseffektförstärkare.

Det anser jag vara rätt väg att gå om man vill uppnå ett fullgott stereoljud,men som sagt det kan förmodligen fungera även med en multikanalseffektförstärkare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:52:23  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jo du EAR!
Jag har redan tagit en del av kostnaderna i form av uppgradering med 3 st AMPllG2 som driver
framkanalerna desvärre inte helt gratis börjar få till det med akustiken som ju inte var helt bra
när du var hos mig senast.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/06/02 :  23:05:28  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
det här kan ju vara en idé om du vill behålla en bra 2-kanals upplevelse men ändå kunna köra hemmabio
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14327

| Hemsidan |
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/03 :  01:42:56  Show Profile Send EAR a Private Message
JMlab
Det var väl i de banorna du funderade på när jag var där i vintras,
Har du planer på att byta högtalare också?
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000