HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tror ni att biwire är bra! Ha ni är lurade!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/03 :  08:58:40  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Jag sitter och läser ett av de senaste bladen från Molt, den så kallade ljudbibeln!
Nu är det återigen bevisat att biwiring av högtalare är lurenderi!
folk har under massor av år tyckt, känt, förnimmat att biwiring ibland låter bättre än singelwire! Som synd är så har inte så många läst den allra första "seriösa" vetenskapliga artikeln som skrevs och publiserades redan på 80- talet, givetvis så var det via Molt som artikeln publiserades. LTS är som vanligt framåt, i nummer 3 2002 kan man läsa hur Yvon Provencher skrivit en kritisk insändare om ämnet via Sonic Design! Vem detta orakel är framkommer dock inte i texten!
Enligt Ingvar Öhman så har det sedan artikeln som skrevs i Molt på 80- talet kommit in massor av kritiska kommentarer och synpunkter helt i linje med Yvons åsikter till Molts teknikredaktion. Citat! "Dock har det per hundratal medhållande rapporteringar ( medhållande skall tolkas "medhåll om bi-wiringens problem") även funnits ett fåtal som angivit rakt motsatta erfarenheter. Ingvars tolkning av att vissa tycker sig höra förbättringar med biwiring lyder följande. Citat. " min tolkning är att det indikerar antingen att "pro-bi-wiring-rapporteringen" till övervägande delen bestått av upplevelser som saknar koppling till ljudet,utan snarare är projektioner av de förväntningar som skriverierna i den kommersiella hifi-pressen genererar. Eller också är smaken så olika att vissa faktiskt gillar "bi-wire-soundet" på riktigt? Jag har dock inte hittat någon sådan person i några blindtester dock, så jag förhåller mig försiktigt skeptisk. Slut på citat!
Vad säger då Yvon Provencer den "okände" gurun?
Jo han säger att han tidigare biwirat sina B&W DM603 på säljarens rekomendation, men att han tyckte att det lät bättre med singelwire!
Han tyckte att "the different frequencis in a recording become more distinct than using single-wired connection, however,I found the general musicality of the sound less than satisfactory" Han saknade också substans och perspektiv på vissa instrument t ex cymbaler!
Tja! vad blev slutsatsen av Yvons briljanta analys, tyvärr kan jag inte avgöra detta. Antagligen är Yvon bara en i mängden som tycker att vissa saker är bättre än andra.
Vet dock nu att Ingvar Öhman tycker att jag och alla andra som gått på den kommersiella pressens "hjärntvätt" är dumma i huvudet!
Jag trode att min biwiring var bra, tyvärr så har jag således blivit lurad av en grym, hänsynslös och kommersiell försäljare. Hu Hu.
Mvh
Kenth

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:10:39  Show Profile Send Rebo a Private Message
En fördel med högtalare med biwire möjlighet är att man också kan biampa dom. Biampa medför bla fördelen att varje slutsteg ser en högre impedans och alltså inte behöver avge lika mycket ström vilket normalt resulterar i lägre distorsion.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:11:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ojj

Nu kommer kabel tillverkarna att förlora stora pengar.
Fasiken vet om jag hittar blecken till mina högtalar terminaler.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:15:08  Show Profile Send gurin a Private Message
Stackars mig. Jag trodde att det berodde på hur högtalaren var konstruerad, om man skall ha en eller två trådar.

Det är väldigt besvärligt att biwira det par dynaudio, som jag har, så jag har inte ens prövat.

I vilket fall, lyssna själva i stället för att fundera över om de som skriver ariklar är korkade eller inte.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:23:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag var lite fundersam då jag beställde nya högtalare som inte kan bi-wiras, men jag har läst att en del påstår att det är bättre att ha ett par kablar än bi-wirat för samma pengar. Jag valde dock högtalare genom att lyssna så jag bryr mig inte så mycket om detta. Sen är det ju praktiskt att bara ha ett par kablar och jag har inga planer att bi-ampa. men det är klart, ett par högtalare som har 4 terminaler ger ju lite mer flexibilitet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:46:19  Show Profile Send Timbre a Private Message
Intressant att läsa. Har också, tvärtemot alla egna förväntningar, upptäckt att dubbla kabelpar inte medfört några välljudslyft. Snarare motsatsen. Har provat både på egna högtalare och i andra system.
De medföljande kopparblecken bör man däremot ta sig runt.

Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:50:59  Show Profile Send Wintermute a Private Message
När jag nu går hem och kopplar om mina burkar, skall jag då bygla med de medföljande kablarna (jodå, kablar; inte bleck) eller skall jag bygla med samma kabel som jag använder som högtalarkabel

Kul att någon ifrågasätter utan att vara arrogant. Heja!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  10:13:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag kör också med bi-wiring!! Två trådar; en till "+" och en till "-". Med singel-wiring skulle det inte komma mycket ljud ur burkarna, he-he.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:02:31  Show Profile Send Per a Private Message
bästa sättet att komma förbi kopparblecken på biwiringsbara högtalare är att köra med en rejäl avskalning på kabeln så att den kan träs genom båda terminalerna. jag kör singelwirat. har inte heller upptäckt nån fördel med biwirat. ingen direkt nackdel heller bara dubbelt så dyrt!

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:12:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag vet inte vad jag föredrar egentligen, med Bi-wire så blir alltid ljudet lite "smetigare", mjukare och upplevs som mer detaljrikt men också lite tunnare och spretigare. Med Single-wire känns ljudet ofta mer fokuserat och får lite mer kropp men man tappar också en del luftighet i mellanregistret/toppen.

Jag övergick själv till bi-amping och single-wire nyligen, ett väldigt bra sätt att få det bästa av båda världarna och mer därtill... Jag är väldigt nöjd med ljudet för tillfället.

Jag tycker ändå att man ska lyssna och utvärdera själv och inte låta artiklar i tidningar styra vad man tycker. Det största problemet med Bi-wire är ju att för priset av en bra fyra-ledare får man en ännu bättre två-ledare.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/06/03 11:13:43
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:14:57  Show Profile Send n00b a Private Message
Knoppen....

Du kör väl tri-amp singel till mellan/diskant och singel till 4st basar. Dock med aktivt filter i mellan. Kommer inte ihåg exakt men typ så. Så om man delar upp registrerna så kör du ju faktiskt så =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:25:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja hur kör jag egentligen?

Först finns ett aktivt analogt delningsfilter som delar vid 80 Hz.

Det råkar just nu inte vara bryggkopplade steg till frontarna.

Sedan är det två baselement till varje slutstegskanal för basmodulerna (totalt 4 st basar). Två element är seriekopplade med varandra och det går högtalarkablar för basmodulerna runt hela vardagsrummet. Basarna har impedans per styck på ned till runt 3 ohm. Om man parallellkopplar två st baselement blir impedansen runt 1,5 ohm vilket är i lägsta laget (och det låter "såsigt" i basen). Utspänningen från slutstegen är så pass hög att det går bra att styra ut dem maximalt ändå.

Nå´t sån´t...

/El Knoppo

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:36:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är väl som vanligt när det gäller HIFI och annat. Vad man själv tycker (och upplever med sina öron/sinnen) och inte vad Ing. Öhman, Yvon Provencher eller nån annat tycker.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:38:55  Show Profile Send CC a Private Message
Va trött man blev...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:45:59  Show Profile Send yalpa a Private Message
Biamping kan också bli en fälla, sålänge det finns slutsteg som kostar ung. det dubbla...hellre ett bra än två sämmre.
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:47:55  Show Profile Send CC a Private Message
På Öhman alltså...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:50:48  Show Profile Send CC a Private Message
Vissa burkar kan inte "leva" utan att bi-wiring, andra låter sunk med dylikt. Så e de Tycker ja

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:12:02  Show Profile Send rolandm a Private Message
Den här debatten är inte ny utan har pågått länge och representanter för de olika lägren dänger analyser och tekniska diagram i huvudena på varandra i syfte att bevisa att just de har rätt. Det är inte seriöst.

Det viktiga är hur det låter och vi människor hör inte på samma sätt, vi har inte samma smak, vi gillar inte ens samma musik, vi är olika känsliga för olika typer av ljud. Hur kan då vissa människor påstå att det ena är bättre än det andra? Bi-wire låter bra för en del, varför inte låta dessa människor vara lyckliga med sitt ljud istället för att anklaga dem för att vara lurade? Hi-fi handlar om att vara lycklig, men jag tycker det finns många gnälliga inom hi-fi...

Låter det bra, så är det bra. Det finns lika många uppfattningar om vad som kännetecknar ett bra ljud som det finns lyssnare. Inget är fel, allt är rätt. Därför att vi människor är individer.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:16:42  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Yalpa!

Hellre ett bra slutsteg än två sämre! Så sant så sant!
Har alldrig förtått hur två sämre slutsteg kan låta bättre än ett bra!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:21:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jaha nu får vi nog försöka balansera oss lite. Visst är det så att fler högtalare än vad som har biwire terminaler inte låter bättre med biwire. Detta beror bland annat på att signalen kopplas samman inne i högtalaren med delningsfiltret.
MEN
andra högtalare är konstruerade för biwiring, med helt separata delningsfilter för respektive område t.ex. Vandersteen, Reference 3A etc etc.

Inget är svart eller vitt, vad än Öhman eller andra säger.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:31:01  Show Profile
Instämmer till 100% med Roland. MVH Mange

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:40:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jaha nu får vi nog försöka balansera oss lite. Visst är det så att fler högtalare än vad som har biwire terminaler inte låter bättre med biwire. Detta beror bland annat på att signalen kopplas samman inne i högtalaren med delningsfiltret.
MEN
andra högtalare är konstruerade för biwiring, med helt separata delningsfilter för respektive område t.ex. Vandersteen, Reference 3A etc etc.

Inget är svart eller vitt, vad än Öhman eller andra säger.

De som har dubbla bleck brukar separera signalen inuti högtalaren. Jag vet faktiskt inte någon som inte gör det. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:59:36  Show Profile Send Rebo a Private Message
Visst köper jag också hellre ett bra slutsteg än två dåliga. Men även ett bra slutsteg presterar ännu bättre ju lättare (högre impedans är lättare att driva) last den driver.

Kolla t.ex.
http://www.gamutaudio.com/measurements.htm
och jämför ”unloaded” distorsionen mot den för en 2 ohms last.

Eftersom varje slutsteg i en biampad konfiguration inte lämnar lika mycket ström vid alla frekvenser borde också IM distorsionen minska med biampning.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:07:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det viktiga är hur det låter och vi människor hör inte på samma sätt, vi har inte samma smak, vi gillar inte ens samma musik, vi är olika känsliga för olika typer av ljud. Hur kan då vissa människor påstå att det ena är bättre än det andra?"

Naturligtvis kan man inte säga att någons upplevelse av något är bättre eller sämre, det har du helt rätt i, men det är frågan om skilda saker här. Från en teknisk synvinkel kan man mycket väl hävda att det ena är bättre än det andra i betydelsen mindre signalförstörande, därmed inte sagt att man måste tycka att det låter bättre.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:08:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Rebo> Själv kör jag men en ganska dyr integrerad och den går inte att biampa med. Däremot har jag hört folk som fått mycket bra resultat genom att biampa Audiovector högtalare med arcam steg, dessa är ju inte så dyra men resultatet har blivit mycket bra. Tror alltså dina slutsater är riktiga, min integrerade för 50' med ett par audiovector får kanske se sig omkört av en samma högtalare triampad med arcam steg för 30'. Att ett "bra" steg alltid är bättre än två "dåliga" är nog att dra förhastade slutsatser, de "synergieffekter" Rebo pekar på skulle vara ett tecken på det. 1+1 kan vara lika med 3.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:21:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Roland M skrev:
quote:
Den här debatten är inte ny utan har pågått länge och representanter för de olika lägren dänger analyser och tekniska diagram i huvudena på varandra i syfte att bevisa att just de har rätt. Det är inte seriöst.

Det viktiga är hur det låter och vi människor hör inte på samma sätt, vi har inte samma smak, vi gillar inte ens samma musik, vi är olika känsliga för olika typer av ljud. Hur kan då vissa människor påstå att det ena är bättre än det andra? Bi-wire låter bra för en del, varför inte låta dessa människor vara lyckliga med sitt ljud istället för att anklaga dem för att vara lurade? Hi-fi handlar om att vara lycklig, men jag tycker det finns många gnälliga inom hi-fi...

Låter det bra, så är det bra. Det finns lika många uppfattningar om vad som kännetecknar ett bra ljud som det finns lyssnare. Inget är fel, allt är rätt. Därför att vi människor är individer.

Med vänlig hälsning
Roland

Trist nog har jag ALDRIG ens läst om en seriös förklaring till vad fördelarna med bi-wiring är. Om du hittar en sådan är jag mycket intresserad av att läsa den.

Hälsningar från Johan

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000