HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tror ni att biwire är bra! Ha ni är lurade!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/03 :  14:12:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nu kan jag inte min fysik jättebra (brukar räkna på överföringsfunktioner och annat teoretiskt) men om man har ett LP filter på de lägra terminalparet och ett HP på det övre så kommer ju ingen hp signal transporteras via den undre kabeln, denna kan då optimeras för bassignalen dessutom så borde väl mindre frekvensavsnitt i en kabel vara att föredra? Samma resonemang för det det övre terminalparet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/06/03 :  14:21:03  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Rydberg: Om man vill kan man ha två kablar, där den ena är diskant-optimerad och den andra bas-optimerad, och koppla ihop dem både vid förstärkaren och högtalaren. Om nu de ena kabeln skulle vara bättre för exempelvis diskant lär diskantinformationen gå igenom denna kabel (path of least resistance). Då slipper amn nackdelarna med biwiring (om man nu tycker det är nackdelar).

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2003/06/03 14:21:31
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/03 :  14:45:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nja så kommer det inte att bli. jag menar optimerad med avseende på skineffekt, impedans etc.

Jag menar om man blandar siganlerna i en kabel så kommer de att påverkar varndra, det är ju trots allt elektroner som rör sig. Har du ett LP filter kommer få signaler gå där med (spole: jwL) med hög frekvens, dvs bassignalerna kan inte påverkar diskantsignalen i samma utsträckning. Torde inte det vara skäl nog att använda separat kablar för diskant/mellan och bas? Knoppen kan kanske komma med ett par funderingar, han kan nog bra mycket mer fysik än jag (detta var INTE ironiskt knoppen).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/03 :  15:34:44  Show Profile
Johan! Dina möjligheter till välljud anser jag vara ganska begränsade (tråkigt) med tanke på att allt du använder måste vara tekniskt/politiskt korrekt, samt ha en logisk förklaring till dina ljudupplevelser. Varför inte släcka lyset,ta bort skygglapparna och LYSSNA istället. Skulle mina högtalare låte bra bi-wirade så skulle jag köra bi-wirat,oavsett den egentliga funktionen. MVH Magnus

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  15:47:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Problemet är att hur ska högtalarkonstruktören veta vilka olika kablar som den glade amatören tänka blanda med? På så vis är det möjligt för hemanvändaren att skapa en frekvenssvarsfunktion som inte är vad högtalarkonstruktören omöjligtvis kan förvänta sig.

Men om du hittar en bra teoretisk artikel med lite mätningar om det så skulle det vara givande. By the way, på http://www.sonicdesign.se/biwire.html (om du inte missat den) finns ett sammandrag artikeln som Ingvar skrivit tidigare än Majjen03:s inlägg som kom i tryck i tidningen som svar på någons brevfråga. Rätt så intressant, även om jag tycker att det fattas en del i sammandraget.

Naturligtvis så skulle högtalarkonstruktören kunna göra högtalare med bi-wiring som fungerar som tänkt, men det gäller då enbart om konstruktören tagit med vilka exakta kablar och längder som ska användas. Och det tycker ju folk vore tråkigt, om de inte "får" experimentera!

J.Li.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sixten
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:07:37  Show Profile  Visit Sixten's Homepage Send Sixten a Private Message
Hej på er.

Jag litar fullständigt på Ing. Öhman i det här fallet. Han har förklarat teorin bakom det här i någon MOLT tror jag, men jag kommer inte ihåg hur det var nu. Jag har för mig att det egentligen är förstärkaren som inte "gillar" arrangemanget så värst?
F.ö. har han ju en annan benämning på företeelsen: "Buy-wire", med tanke på att det mest handlar om att få oss att köpa så mycket som möjligt!
Att en del tycker att det blir luftigare eller skirare eller mer detaljrikt, tror jag som vanligt handlar om distortion. Det är lätt att luras till att tro, att det blir bättre när man hör att något tillkommer, och vice versa, men är det det?
Men som vanligt, huvudsaken är att man trivs!

Bi-ampling kan inte vara något vidare heller, om man inte har delningsfilter före? Jag menar, då får ju slutstegen inte "släppa ut" allt som de "matas" med!?
Tänk er två personer som intar en rejäl måltid, med en väl avvägd blandning av mat och dryck. Sedan får den ene bara skita, och den andre bara pissa! Hur mår de då?

Själv har jag inte provat någondera, bara så ni vet!

Ha de' gött!
/Sixten
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:07:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mje1!

Jag har hittills riktat in mig på att akustikreglera lyssningsrummet istället för att mixtra med kablaget. Det har hittills gett mig uppenbara subjektiva förbättringar som dessutom är objektivt verifierbara.

Jag har så att säga bytt ut och ändrat på saker som gör verklig nytta för välljudet (t ex stora förstärkare som gör att jag kan spela vid realistiska ljudtryck, stora högtalare som fortfranade låter rent vid höga ljudtryck och har ett frekvensomfång som räcker ned i infrabasregionerna, ett antal olika dekodrar för olika multikanalljudformat, ett antal olika signalkällor för att kunna lyssna på så många olika signalkällor som möjligt, t ex DAB, CD, SACD, DVD, DAT, DTRS, kassettband, FM, Laserdisc, LP, digital-TV, PAL-TV (nicamljud), ...och kommande. Var det fler?, nej jag tror inte det!

Om du tror att jag har skygglappar, var har du fått det ifrån? Tror du inte att jag lyssnar? Det tycker jag att du kan ta tillbaks. Du får gärna komma och lyssna någon gång, du kanske då ändrar uppfattning? Då kanske du häpnar över att totalljudet du hör är tämligen bra, TROTS att det sitter 15 år gammal grå Supra 4 mm^2? Den uppfattning du har om mig nu tyder på att du inte pratat med mig förut och att den har uppstått i din fantasi ! Skillanden mot dig är kanske att jag söker en förklaring till att jad jag hör, verkligen har med ljudkvaliteten att göra och inte att ljudet råkade bli sämre när jag bytte till något som jag trodde var bättre. Jag vill gärna slippa hamna i "den oändliga bytesspiralen", det går att undvika den.

Tyvärr(?) har jag tröttnat på kabelexperiment, det var länge sedan jag tyckte sådant var roande. Men vem vet, kanske byter jag någon dag till någon ny högtalarkabel? Dock ej bi-wiring, eftersom fronthögtalarna är gjorda med enkla terminaler för en kabel. Högtalarna vill jag inte modda för att prova bi-wiring. Iofs har jag ju redan ett separerat aktivt system med separata basmoduler som på så vis medför en omkring tusen gånger större förbättring än att bara köra bi-wirat jämfört mot singelwirat och med passiva 80 Hz delningsfilter, det skulle vara så kasst att det är helt ointressant att ens försöka.

Hälsningar Johan

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:15:38  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag måste faktiskt säga efter att varit med knoppen och öhman på frankfurtmässan att dom verkligen lyssnar noga och aktivt och mycket längre än jag orkar. Dom satt på olika ställen och gick verkligen in på lyssnadet. IÖ som föresten demar sina högtalare i total mörker tyckte att det är svårt att göra en korekt bild av det man hör om man kan se det framför sig.

IÖ hade tex en skiva med sig som han satt ihop för jag vet inte hur längesen som vi körde i nästan alla anläggningar vi tyckte var värda att utala sig om. Om man kommer in till ett rum med musik du inte hört någon annanstans så är det ju helt omöjligt att bedömma.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:18:31  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är klart att biwiring är bra, men ibland undrar jag om det inte var meningen att man skulle ha elektroniska delnigsfilter före slutstegen och på så sätt föra den filtrerade siganlen till respektive ställe... och så var och är det nog, men... sen blev det modernt och inne, alla högtalare måste ha möjlighet till att koppla två eller fler kablar från förstärkaren det är numera en modegrej utan betydelse i de allra flest fall, visst kan det påverka ljudet men isåfall både positivt och negativt det är svårt att sia om och någon vetenskaplig förklaring behövs väl egentligen inte utan det är bara att konstatera att det går inte att sälja lådorna utan möjlighet att biwira Hepp!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:21:11  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Den tekniska teorin i varför man skall köra Bi-Wire vet vi nog alla. Kan bara tala om att jag inte visste vad jag skulle vinna på att byta från singel till Bi-Wire när brorsan kom över med sina till mig. Jag hade frågat varför han hade köpt dubbla, då vi körde samma kabel. Utan att förklara kopplade vi in dem och jag hörde direkt ett rejält plus på en markant sak. MER och definitivt striktare bas. Jag sålde senare min stereo och högtalare till en polare som körde singelwire och var nöjd med resultatet. Då jag köpte ny stereo och högtalare och såsmåningom nya kablar, lånade jag ut mina gamla då kompleterade Bi-Wire kablar till polaren. Jag talade inte om varför han skulle testa, bara att jag var nyfiken på vad han tyckte. Hans kommentar dagen efter var nästan samma som jag uttalt. "Fan va basen blev djup och tydlig" "Mer detaljer och lungnare mellanregister".

Detta är bara konstaterat efter eget test, det jag vill bestryka är att jag INTE läst eller hört varför jag skulle prova, jag fick bara kablarna med kommentaren, "testa och se". Jag gjorde som sagt samma sak till min polare, lämnade över kablarna och sa, "Tala om vad som händer".

Båda gångerna blev resultatet det samma, jag kör Bi-Wirat sedan dess.....

EDIT:
En tanke... Då man blandar de höga strömpikarna från bas vs diskant får man en signalförsämring då de leds i samma kabel. Bi-Wire skall ju som sagt dela upp frekvenserna och pulserna i två olika kablar. En paralell kan ju ses i vårt bredbandsnät i elnätet. Det är svårt att dela på dator information i en el-ledning på en längre sträcka då signalerna stör varandra. Även om strömmen och datorsignalen är så brett skillt frekvensmässigt är det svårt att få det att fungera. Borde vara samma enkla sak att se resultatet i att blanda diskant och bas i samma kabel.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/06/03 16:35:47
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:33:49  Show Profile Send n00b a Private Message
SpLIX....

Vad är den tekniska teorin för bi-wire då ???

Jag har iaf inte en aning....

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:51:35  Show Profile Send markku a Private Message
Knoppen,

Har du läst dessa tre artiklar:

http://www.geocities.com/jonrisch/biwiring.htm
http://www.geocities.com/jonrisch/biwiring2.htm
http://www.geocities.com/jonrisch/biwiring3.htm

Några kommentarer? Det finns i alla fall mätningar etc där... (bra så?)

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:01:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ah MARKKU!

Tack för att du finns! Du är den person som tycks hitta allt intressant på nätet.

Nu ska jag se om dina länkförslag håller vad jag hoppas att du utlovar!

Jaha är det John Risch den filuren! Hans absorbenter har jag inte mycket för! Ska bli kul att läsa vad han "tycker" om bi-wiring.

/Johan

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:18:04  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Micke Y!

IÖ säger så här om att vissa högtalare är byggda för biwiring!
Citat " Man skall dock inte glömma att det är fullt möjligt att konstruera en högtalare, och redan finns vissa konstruerade, som gynnas av att kopplas till förstärkaren med bi-Wire.
Emellertid tycks det som om sådana högtalare har det gemensamt att de har en synnerligen hög impendans-distorsion ( sinusspänningen in i högtalarna resulterar i en icke sinuslik ström ), och då kan man ju fråga sig om det är kablaget man bör meka med eller högtalaren" Slut citat!
Detta tolkar jag som om dina exempel på högtalare som är konstruerade för bi-wiring inte är som att gå över ån för att hämta vatten.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:18:48  Show Profile
Tack för din förklaring Johan,och ursäkta mig för min felbedömning...
En sak bara: Varför använder du inte LTS egna "eminenta lågimpediva högtalarkabel" framför din 15 år gamla Supra? /Magnus

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:45:01  Show Profile Send brumel a Private Message
För den som vill testa seriefilter är möjlighet till biwiring helt nödvändig. För aktiv drift är det också så. Så jag ser ingen nackdel att separera bas och diskantfiltret i eller utanför burken.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:47:48  Show Profile Send Belker a Private Message
Det går väl inte att biwira ett seriefilter?

/Mårten
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:12:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mje1 skrev: Tack för din förklaring Johan,och ursäkta mig för min felbedömning...
En sak bara: Varför använder du inte LTS egna "eminenta lågimpediva högtalarkabel" framför din 15 år gamla Supra? /Magnus

Hej Magnus

Uh vad jobbigt, då måste jag ju löda och greja, det är för jobbigt! (iofs inget problem i sig, men jag har så mycket annat på G just nu) Så kabelexperiment får vänta... Sedan vet jag heller inte om de kablarna kommer att göra mig gladare. Som sagt, akustikreglering roar mig mer och ger större reslutat. Just nu funderar jag på att konstruera en takdiffusor, men jag har nog inte tid att bygga den heller...

Johan.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:19:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Knoppen/Johan,

skulle vara intressant att höra vad du baserar "Hans absorbenter har jag inte mycket för! " på?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:40:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Majjen

IÖ är som vanligt duktig att ge omdömmen om allt runt omkring oss. Om han har rätt får väl var och en bestämma själv. Jag kan känna stor tveksamhet inför det där uttalandet eftersom han gissningsvis inte har testat de vi talar om. Att kalla en t.ex. en Vandersteen för att ha högimpedans (högst 6 ohm om jag kommer ihåg rätt)och hög distorsion låter i mina öron ganska ihåligt.

Det viktigaste i mitt inlägg rör dock ditt lite tufft formulerade rubrik och text där jag motsätter mig denna svart vita världsbild som som vanligt inte är sann. Det FINNS nyanser mellan dessa färger.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:48:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Men hallå Micke Y, det är bara _DU SJÄLV_ som har nämnt Vandersteen i denna tråd! Eller har jag missat nåt?

/Johan

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:51:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej PAC!

Det är på grund av att jag aldrig sett röken av några försök till mätningar av absorptionskoefficienter. Som akustiker kan man inte använda sådana prylar för att dimensionera antal och placering i ett rum. Man skrattar bara!

Eller har han kommit med några mätningar på sistone?

/Johan

Go to Top of Page

Almighty
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:53:00  Show Profile Send Almighty a Private Message
För övrigt så anser jag att ljudet har blivit bättre för varje kabel jag hysstat in i leken, kör för tillfället tri-ampat, ngt som jag varmt kan rek. / jk

Ja das ist eine grosse
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:56:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är det bara jag men min tanke var så här:
Majjen säger att biwire är kass - jag säger att kanske är det inte så enkelt - jag tar V som exempel därför att deras element är helt separerade från terminal till element och låter tydligt bättre så (ja, du hör det blint) - en av mina argument varför det inte funkar är att elementen ändå är ihopkopplade inne högtaleren så varför biwira då?

Blev det tydligare?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  20:14:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Micke Y, om du funderar ett tag till så inser du att de ändå ÄR ihopkopplade!

Var då?, tänker du förstås nu.

Jo, i förstärkaränden!! Det är det som är hela grejen. Läs på teorierna igen!

Förstår fortfarande inte riktigt att du blandar in Vandersteen i det hela. Det var ju helt taget ur luften! Du fick det att låta som om du kritiserar saker som Ingvar Öhman har sagt, när det istället var du själv som hittat på det hela.

Jag bara måste citera dig själv det du har skrivit:

"IÖ är som vanligt duktig att ge omdömmen om allt runt omkring oss. Om han har rätt får väl var och en bestämma själv. Jag kan känna stor tveksamhet inför det där uttalandet eftersom han gissningsvis inte har testat de vi talar om. Att kalla en t.ex. en Vandersteen för att ha högimpedans (högst 6 ohm om jag kommer ihåg rätt)och hög distorsion låter i mina öron ganska ihåligt."

Det tycker jag att du får ta tillbaka! Eller så kan du förklara noggrant för mig vad du egentligen menar med det. För det ser verkligen ut som om DU har skrivit hela ovanstående stycket.

/Johan

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000