Author |
Topic  |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 08:12:01
|
Hej
Undrar om någon har lyssningsintryck eller vet vad som tycktes om det något ålderstigna slutsteget Mark Levinson No. 27 från åren 1989-1992. Hur bra ansedd var ML på den tiden och ev. hur mycket bättre har elektroniken blivit sedan dess ?
Martin
|
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 10:03:30
|
ML 27 testades i High Fidelity på den tiden. Minns inte exakt vad dom skrv men det borde blivit toppbetyg. Dom rencsioner som finns på Nätet är mycket positiva! Själv kommer jag mest ihåg att jag tyckte det var ett ovanligt snyggt bygge. Kan vara något åt mig själv fram till hösten.
Elektroniken har väl inte direkt blivit så mycket bättre vad jag vet. En kretslösning som var bra då är det nu också. Det som väl kanske kan vara något är väl att lytarna i nätdelen kan ha åldrats. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 04:23:08
|
ML gör ju kvalitetsprylar, jag har svårt att tro att det skulle vara ett dåligt köp även om den skulle vara av en liten äldre modell. Givetvis måste priset vara anpassat  |
Bravo  |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 08:22:30
|
MartinN,
Verkar välbyygd ... Här är lite bilder ... 

|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 08:34:53
|
Det jag har hört från personer som jag har stort förtroende för och som är väl insatta, är att, ML till skillnad från tex Krell har dålig kvalitet , dåliga kretslösningar och är klart överprissatt. Så jag skulle hålla fingrarna borta från ML, om du inte får köpa ML till NAD/Rotel priser. Om du absolut vill slänga bort pengarna på en dyr Amerikan, - köp Krell istället.
MVH AU. |
Collecting stars.. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 08:57:31
|
AU: ML dålig kvalité det låter mysko? De där personerna du pratat med säljer de möjligen Krell? MLs kretslösningar är nog inte direkt sämre än Krells. Det lite äldre Krell schema jag har sett var väldigt simpelt, medan ett gammalt ML schema var desto mer komplext. |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 09:48:17
|
Hej
Är nu ägare till detta slutsteg ML 27 och kan själv komma med endel lyssningsintryck. Har jämfört med slutsteget Electrocompaniet AW-100. ML 27 har ett mycket vackert och välavvägt ljud som det är mycket lätt att tycka om. Visserligen hade EC:n ett varmare ljud men nu märker man att med EC:ns ljud tappar man viktig diskantinformation. ML:s diskant är tydlig och ren utan att vara för vass. Har haft ganska ljusa kablar till EC:n så jag kanske vill ha ett par neutrala kablar nu. Hursomhelst ger den extra diskanten mera djup och 3D i rumsbilden. Mellanregistret är perfekt. Basen verkade först litet svagare hos ML än EC men efter mera lyssnande kunde jag konstatera att den går djupare på ML och är renare. EC hade en litet överdriven kraftig bas som t.o.m. kan vara litet bumlig, därav kan tyckas att den är litet kraftigare. Dynamiken är bättre hos ML. Stereobilden är djupare och bredare och instrument mixade och mickade framme i bilden kommer närmare lyssningspositionen.
Endel tyckert den lite nyare modellen 27.5 är Levinsons bästa förstärkare och båda blev klassade A i recommended components i Stereophile.
Är mycket nöjd och lycklig, tänker INTE uppgradera mera
Martin
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 16:45:42
|
AU,
Jag tycker det låter lite konstigt som du säger ... Dålig kvalitét  Jag har testat ett antal olika steg från Mark Levinson och jag måste säga att mina erfarenheter av ML är helt tvärtemot dina påståenden. Jag tycker ML's steg är otroligt rubusta och välljudande. Mark Levinson No.336 och No.436 är bland de absolut bästa slutsteg som jag testat ... Kvalitén är helt i klass med Krell och andra high-end steg  
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
IcedEarth
Member

498 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 17:05:57
|
Jag tror AU snackade om 80 talet.....inte 2000-talet. Vad jag vet så var Dan så sur på Mark Levinson därför att dom tog för mycket betalt och att dom inte var så bra och sen så startade han krell. Men nu idag så väljer jag hellre Mark än krell.....lätt!
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 17:14:30
|
MartinN, om du eller någon annan är i behov av ett par kablar som passar de speciella CAMAC-kontakterna så kan du hojta till. Jag har nämligen ett par Madrigal HPC med CAMAC i ena änden och RCA i den andra, som jag inte använder.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 03:08:47
|
Kablarna är viktiga till ML, de kräver neutrala kablar, prova gärna Madrigals egna kablar, de lär användas även internt i ML.  |
Bravo  |
 |
|
|
Topic  |
|