HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabel till Edison 18 ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2780 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:45:59  Show Profile Send Guru a Private Message
Hej !!

Är mitt första inlägg här på forumet, hoppas det blir rätt nu :)

Har en Edison 18 som driver ett par Quad 11L, som cd använder jag Pioneer S06, vilka högtalarkablar bör man använda ? Är det inte så att rörförstärkare är väldigt beroende på resistans osv ? även tips på signalkablar vore trevligt :)

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/06/03 :  10:28:10  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Jag tycker att du ska kika lite på http://www.svalander.se/shoppen/kablar.htm

Läs även motiveringen om varför högtalarkablarna är tillverkade som dom är!
Flätar du själv enligt anvisningarna på sidan blir det inte så dyrt och mer pengar än så tycker jag inte att du ska behöva gräva ner i högtalarbablage. När du sedan gjort din flätade kabel kan du ta med den till hifibutikerna och jämföra om dom dyra kablarna låter bättre och om du känner dig motiverad att betala de (högre) priser dom betingar.
Själv har jag flätade kablar, men de är inte enkardeliga som Svalanders, och jag kommer aldrig köpa en kabel med mindre än att det är en Sword eller något annat man verkligen inte kan göra själv. Nästa steg blir liksom så jättestort och dyrt. Men glöm inte att noggrannhet är en dygd!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/03 :  10:39:15  Show Profile Send B Peter a Private Message
Konstruktören av Edison 60 (vet inte om det är samma konstruktör som till Edison 18) rekommenderar att man undviker flätade högtalarkablar p.g.a. den höga kapacitancen.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:19:40  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Hmmm.
Har jag ju onekligen lite respekt för hr Andersson så då är det nog bäst att ta ett snack med honom innan beslut om kabel tas... Det är han som gjort Edison 18. Bra input, B Peter.

Jag köpte för en massa år sedan en gammal integrerad rörhistoria och fick då med en tvinnad "kabelhärva" jag använde till högtalarna i mitt "andra" system och det funkade bra. Men nu har jag ingen fungerande rörapparat alls å testa med. Ska vid tillfälle plugga på lite mer om det här, tror jag, för jag känner inte igen det här. Om man kollar in i gamla radioapparater ser man ju att alla kablar är tvinnade och det är ju lite därifrån tänket om metoden kommer från. Monterade radioapparater modell militär under många år och där förekom tvinnandet som en nödvändighet mest hela tiden. Men som sagt, får kolla lite till på det här vid tillfälle.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:17:23  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Asså, själva vitsen med att fläta en kabel är ju att den (kabeln) inte ska bete sig som ett högtalarfilter med induktanser, resistanser och även kapacitans. Om man däremot som jag av någon anledning kom in på tvinnar kablar är det just precis det man får, ett filter.

Kapacitans ska inte uppstå i en korrekt flätad kabel. Det ska funka alldeles superbt.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:51:39  Show Profile Send dax a Private Message
Kapacitans har du i alla kablar, men den kan vara olika stor. Flätning av kablarna är ett bl.a. bra sätt att undertrycka yttre störningar på.

Just det där med tvinnade kablar till rörstärkare (jag tor att det även stod motkopplade) har även jag frågat mig i en tråd tidigare, dock utan några svar.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000