HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare med stake...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:21:43  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Ska uppgradera högtalare så fort skattepengarna behagar trilla in. Har lyssnat en hel del och bl a på diverse Dynaudio; såsom Contour 1.3 MKII och Audience 72. (Även flera andra som också har varit mycket bra). Jag avser inte starta en diskussion om huruvida dessa högtalare är bra eller ej, då detta är något jag överlämnar åt mina öron...

Frågan gäller egentligen om min förstärkare - H/K 670 - räcker för att driva dessa, eller om jag måste skaffa mig en ännu kraftigare. Vad tror ni?

Vad finns det f.ö för förstärkare med lite krut i rimlig prisklass (10 - 15 kkr)?

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

Edited by - RigorMortis on 2003/06/16 23:30:04

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:27:44  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tilläggas bör att Krell och liknande inte är möjligt med tanke på min budget...

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:31:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kraften bör väl räcka, sen kan du ju uppdatera till en BÄTTRE förstärkare men det är en annan sak.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:33:40  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tips på förstärkare är Roksan eller Rega.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:44:18  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
quote:
Kraften bör väl räcka, sen kan du ju uppdatera till en BÄTTRE förstärkare men det är en annan sak.

Sant Rydberg, men då mitt andra stora intresse är motorcyklar med VÄLDIGT många hästkrafter blir detta svårt... En försäkring till dylik pjäs (bågen alltså) kostar ungefär som en Callisto 2100 varje år.

Edited by - RigorMortis on 2003/06/16 23:46:37
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:56:10  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan ju få en begad NAD S300 för dom pengarna. Mycket bra pondus och bra med kraft. Haft en själv. Riktigt fin!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:19:28  Show Profile Send audiogear a Private Message
Om du köper en Rotel RA-1060 och sedan hakar på en CD-spelare av samma firma, lämpligtvis RCD-1070, så kommer du att erhålla en synergieffekt som gör att ditt liv fortsättningsvis kommer att utspela sig i lyssninssoffan. Maken till kontroll och nyansering för pengarna (8500kr+9000kr) har jag inte hört.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:25:51  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Ska faktiskt införskaffa just en Rotel RCD-1070 om ett par veckor om allt går enligt planerna! :)

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/17 :  01:47:43  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Krell KAV-300i för cirka 15-18k?? Finns annonser ute på hifimagasinet.com. Legat där ett tag, kanske prutbart??

Har en själv, krut så det räcker och blir över

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/17 :  08:57:16  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag säger Quad eller kanske vincent. Bägge märkena är prisvärda och rejäla.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:13:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Just rega passar riktigt bra med Dynaudio. Lyssnade på Dynaudio S1.4 tillsammans med Rega planet 2000 och Rega Mira 3 och det lät skitbra. Rega Mira 3 går loss på ca 9000kr

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:18:52  Show Profile Send audiogear a Private Message
RigorMortis:

Garatulerar till ditt spelarval, men VARNING! Tro inte att den låter bra under de första 50 timmarna. Den har en otroligt lång inspelningstid. Men den som väntar på nåt gott... när den väl blommat ut så låter den i mina öron fantastiskt bra. Men som sagt, det kan ju i mitt fall vara en synergieffekt som kommer sig av att jag även kör Rotels förstärkeri.
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:25:18  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Som en glad ägare av en Accuphase E-305 kan jag utan vidare rekommendera denna, ligger i din budget.
Har haft hemma ett par Dynaudio 1.3mkII och det funkar alldeles utmärkt ihop.

Glöm inte heller hur charmigt det är med vu-mätare

/Jonas
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:25:23  Show Profile Send Roq a Private Message
Vincent SV-233 tycker jag är helt OK. Kraftfull så det räcker för mig och spöar HKn lätt tycker jag. H/Kn tycker jag låter vass jämförelsevis. Vincenten gräver djupt men kontrollerat i basen och har en mycket finare ljudbild och stereoperspektiv. Jag har inte upplevt att den skulle vara "långsam". Den upplevs lite "varm" av en del men inte mig emot
Listpris i Sverige är 13kkr.
Vet ej om det finns några begagnade - har inte sett många. Den kan beställas oproblematiskt från Tyskland ny, för under 10kkr. www.hifi-edition.de
Mvh Urban
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:32:16  Show Profile Send matså a Private Message
Spöar Hkn? Jo men så kostar den dubbelt så mycket också.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:43:15  Show Profile Send Roq a Private Message
matså: Jag trodde den skulle ligga mellan 10 och 15 papp?

Verkar finnas några stycken till försäljning på hifimagasinet.

Edited by - Roq on 2003/06/17 09:49:12
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:27:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog oxå att en 670 kan vara i enklaste laget för ett par Dynaudio 1,3 eller liknande...
Men Watt är inte det viktigastet utan ljudkvalitet och matchning är betydligt viktigare.. För 10-15 tusen kan du få en Roksan Caspian som har en värme och detaljrikedom som kan passa riktigt bra..En extremt prisvärd stärkare, om än inte ett Wattmonster som vissa tycker att man ska ha här på sidan !!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:15:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
För att få ut lite mer ur högtalarna hade jag definitivt skaffat en bättre förstärkare om jag hade haft pengarna som krävs.
Dynaudios högtalare brukar ju ofta kräva en del effekt av förstärkaren för att komma helt till sin rätt, så om budgeten håller testa med en kraftfull förstärkare, eller varför inte monoblock?
Lycka till!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:38:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Räcker det med ett slutsteg så kanske Linn Klout kan va nåt vad du än köper för högtalare är den ett ruskigt stabilt kraftpaket. Har sjunkit i pris sedan 2250 kom. Kan säkert fås för under 20.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:43:06  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Man kan ju ha åsikter om ljudet på H/K:n, men den har ju trots allt en hel del kraft. (Jag är dock tillsvidare mycket nöjd med ljudet på den). Hela anläggningen skall bytas på lite sikt, men först ut är CD och högtalare.
CD:n har jag mer eller mindre bestämt mig för; Rotel RCD-1070.

Fr.o.m januari kommer jag befinna mig i CSN-träsket i 11 terminer om allt går vägen. Därför vill jag köpa mig en anläggning jag kan vara nöjd med en lång tid.

Frågan är dock om t.ex Roksan Caspian klarar ett par tröga Dynaudio bättre än en H/K 670.

Edited by - RigorMortis on 2003/06/17 20:45:10
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:59:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det är väll svårt att säga om dom driver dom bättre..men det kommer garanterat låta bättre..
Jag har dock testat den med ganska trögdrivna högtalare och det har aldrig varit några problem.

Sen kan man ju alltid vid ett senare tillfälle uppgradera med ett extra caspianslutsteg och bi-ampa..detta går dock inte med Dynaudio men ändå, bra låter det..
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:30:07  Show Profile Send Roq a Private Message
RigorMortis: Med tanke på ditt användarnamn + 11 terminers plugg - blir det läkarlinjen kanske
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:25:09  Show Profile Send AKA a Private Message
Jag har H/K 670 & Audience 72. Det funkar. Har dock inte jämfört med någon annan förstärkare så jag kan inte säga hur H/K'n står sig.

Skulle gärna vilja testa hur de låter med en Amplifix!!

Edited by - AKA on 2003/06/17 22:31:56
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:29:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
SAT amplifix beggad kanske vore något??? Borde kunna hittas för runt 10 tkr.
Den låter kanonbra!
Bra med kraft har den också.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:00:06  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
quote:
RigorMortis: Med tanke på ditt användarnamn + 11 terminers plugg - blir det läkarlinjen kanske

Det är tanken. Dyrt på systembolaget vetladu! Vill ju ha läkarsprit... Till dess kanske du kan skriva ut den? Såg att du var klar sedan 1,5 år. Antar att du gör din AT nu eller?

Tillbaka till verkligheten:
Anledningen till min fråga är egentligen bara det att de flesta tycks vara ense om att Dynaudio i allmänhet kräver en potent förstärkare för att låta riktigt bra. Frågan gäller alltså om H/K:n "räcker till" eller om man måste köpa loss en av Ringhals reaktorer. Lyssnade på 1.3:orna med en Vincent 233 (heter den va? är inte så insatt i Vincents modeller) och det lät väldigt bra. Ville lyssna med en H/K, men detta gick inte vid lyssningstillfället.

Edited by - RigorMortis on 2003/06/17 23:07:59
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/18 :  00:30:51  Show Profile
Säger bara: Rotel RB-991...Tillsammans med nåt trevligt försteg så hamnar du nog runt 10kkr. Kraften i detta slutsteget är makalös, ja rent hälsovådlig nästintill.Tar liksom aldrig slut. Kostar 4-6kkr beggade. MVH Magnus

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000