HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att leva i skuggan av en vattenpump
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:32:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ett stort vattenrör gick sönder i vintras i mitt bostadsområde vilket gjorde att man satte dit en pump att ta bort överskottsvattnet. Detta är inte särskilt ovanligt i Stockholm med ett mycket stort antal vattenrör med en ålder på 100 år så Gatukontoret var måttligt entusiastiska över detta. Nåväl nu har man lagat och fixat till det så att det funkar rätt hyggligt.
Vad har nu detta med HIFI att göra?
Jo, vald pump skickade ut så mycket skräp på 220V nätet att min trafo i slutsteget brummade våldsamt. Brummandet var så högt att det inte gick att lyssna alls under de tider pumpen var på. Den gick på timer så det gällde att passa på när den var avstängd även om allt inte stod rätt till. Jag kunde inte riktigt placera det men det var en tråkig hinna som dolde musiken.
Nu är den borta och brummet är borta men också den där hinnan över musiken. Djupet i ljudbilen har kommit tillbaka tillsammans med musikglädjen:)).

Vad är det de säger i databranchen? - sk-t in sk-t ut.

Dags att köpa en skiljetrafo.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:41:01  Show Profile Send hal a Private Message
Jag lever också i skuggan av en vattenpump.
Från akvariet ca 50 cm från min lyssningsposition.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:02:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Finns krav på elnät. Finns krav på elprodukter. Ställ dessa krav. Ta kontakt med "myndighet" om detta så får du säkert hjälp.

Pabo kanske kan nått i ämnet?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:10:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har talat med min el leverantör och han konstaterade att vi var skyldiga själva, dvs han levererar OK ström och sedan har radhusområdet satt dit pumpen = vårt eget fel. Han gjorde en mätning och allt var rimligt Ok fram till området.

Min vattenpump till akvariet står på övervåningen så den stör inte så mycket...

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:25:46  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Micke Y,

Jag har exakt samma problem som du har haft ... Jag bor i närheten av en pumpstation som "förorenar" elnätet fram till 23:20 på kvällen. Då stängs pumparna av och störningarna på elnätet försvinner. Pumparna startas dock kl 9.00 nästföljande morgon vilket gör att störningarna på elnätet kommer tillbaks Jag har varit i kontakt med min el-levarantör men de vägrar tyvärr åtgärda problemet

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:29:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag säger då bara en sak:

FYFAN VAD DÅLIGT !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:08:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väl inte elleverantörernas fel? Om någon monterar in en pump som ger ifrån sig en massa skräp så är det väl den som köpt/valt/monterat pumpen som är skydig att lösa problemet.

Desstutom finns det en drös regler för detta, man FÅR inte skicka ut hur mycket skräp på nätet som helst.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:32:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Desstutom finns det en drös regler för detta, man FÅR inte skicka ut hur mycket skräp på nätet som helst.

f95toli,

I mitt fall är el-leverantören samma bolag som äger pumpstationen ...

Du har helt rätt i att det finns regler som specificerar hur mycket skit man får skicka ut på nätet. Problemet i mitt fall är att el-leverantörern högakningsfullt skiter i detta!!! Istället hävdar de att det är fel på elen i mitt hus och att den troliga orsaken till störningarna istället är alla "onödiga prylar" som jag har inkopplat i mitt hus! Denna tes kan dock avskrivas direkt eftersom jag vet att störningarna kommer från pumpstationen ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:34:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tillverkarna av hifiutrustning får härmed också en känga så att de tillverkar fler prylar som inte är känsliga för minsta skräp på elnätet.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:50:40  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har en pumpstation på tomten, som går dygnet runt från mitten av april till sent på hösten...

Kan dock tillägga att jag har installerat den själv och den driver vattenfallet i vår trädgårdsdamm=)
Hurvida den påverkar ljudet i min anläggning har jag aldrig kollat upp=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/18 :  00:44:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vem påstod någon gång att elen och elnätet inte har någon betydelse.
Sannerligen sorgligt att höra om dessa ökenvandringar då man bara vill lyssna på lite musik i godan ro.

Möjligheten finns ju att prova olika strömrenande apparater och se om det blir bättre, om man nu inte kan snurra fast den som är skyldig till missljudet i en fåtölj och låta denne lyssna till missljudet på hög volym tills denne åtgärdar problemet.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000