HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 10" fatboy upphängningar köpes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:28:57  Show Profile Send MadMan a Private Message
Hej jag skulle vilja få tag i ett par 10" fatboy gummi upphängningar så jag kan bygga en slavbas...

om det finns en snäll själ där ute som kan sälja ett par sådana för en billig slant...
tack /daniel

Nice from a far, but far from nice.

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/06/04 :  00:46:40  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Köp en Proson Fatboy 10" och banka bort magneten...
Limma i en vikt med möjlighet att skruva på mer vikt...

Jag gjorde så med FB12" element, 500 gr vikt gav avstämningsfrekvens 25 Hz i en 40 liters låda...

Slavbasar:

Bild på den färdiga subben:

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Edited by - avr7000 on 2003/06/04 00:47:16
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:56:05  Show Profile Send MadMan a Private Message
problemet ligger i att baksidan på högtalaren(slavbasen) tar för stor plats... tro det eller ej... men subwoofern är bara på 12 L..

så jag tänkte tillverka SLAPS".... det man kanske skulle kunna göra är att kapa bort chassit på baksidan och montera bort spindeln..

lådan är alltså en 12l's kub.. 28x28x27 cm

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/06/04 :  13:09:44  Show Profile Send knutte a Private Message
vill veta mer om slavbas prylar... är du bussig och skickar mig ett mail (kanske inte så bra att snacka om sånt här...) hur räknar man och sånt vill jag veta... hur vet du vad man får för avstämningsfrekvens??? jag har hört att det är bra att ha lite större slav än den "aktiva", så eftersom jag funderar på att bygga hembiosub med en 12"bas så vad kan vara lämpligt till slav??? tjänar man någonting förutom att man eventuellt slipper blåsljud???

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:31:31  Show Profile Send MadMan a Private Message
Jag kan nog berätta lite här skulle jag kunna tro..

för att få rätt vikt på konen ska man räkna ut en port på exakt den konarea slaven har... och sen se hur lång denna port skulle bli vid en viss avstämning.. (kan bli över 200cm) sen ska man räkna ut hur mycket luften i denna port väger.... vilket jag inte kan formeln för nu.... sen finns det ju alltid simulerings program som unibox som du kan använda för att se vilken vikt du ska ha...

slavbasen ska hälst kunna skicka "dubbelt" så mycket luft som högtalaren har jag för mig... så du kan ha 12" slav om den har lång slaglängd... annars kanske du måste ha en 15"'are

fördelen med slavbas är att du kan avstämma väldigt lågt i små lådor.... varav du slipper små och för långa basportar.. ... så det är ju blåsljudet som försvinner där också .... I vissa fall kan även slavbasen öka tåligheten under FS för systemet.. men det verkar vara rätt sällan tror jag

rätta mig om jag har fel ;)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000