HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätfilter och skärmade nätsladdar, funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/10 :  14:09:34  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Hej

Jag sitter och funderar lite angående JPC 2.5 bland annat, den sägs ha "filtrerande" egenskaper. Det jag undrar är ifall man ändå kan använda sig utav ett nätfilter tillsammans med JPC 2.5 utan att riskera "kaka på kaka". ?

Sedan så funderar jag ifall det går att få Jenving LoRad med kontakt förmonterad/inkluderad, jag vet faktiskt inte vad de olika kontakterna heter så nu vill jag bli upplyst, den vanliga "kaffebryggar" varianten samt den lite mindre som ofta används till mindre apparater.

Som jag har det nu så använder jag varken nätfilter eller skärmade nätsladdar, samt att det mesta är kopplat till samma skarvdosa (skjut mig inte nu)
Vad sägs om LoRad kablar anslutna till en Devek SP390 J/S, eller bör man helst undvika att ansluta allting till samma nätfilter ?
Jag vet ju att det finns betydligt bättre nätfilter att använda sig utav, men med tanke på hur jag har sakerna inkopplade just nu så tycker jag att det verkar vara ett steg i rätt riktning iaf.

Robert Hjertkvis

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/10 :  14:17:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej. Jag är inte jättekunnig inom området men har provat lite grejor. Kan iallafall säga att JPC funkade inte bra med ett nätfilter framför hos mig. JPC är ett bra budgetval, helt klart. Sen finns det alltid bättre grejor, men de är klart prisvärda.

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/10 :  15:41:47  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Ett tips kan vara att köpa en skärmad nätkabel på ELFA.
Sedan kan du ju laborera med filter också från ELFA.
En skärmad kabel har inte mer filterverkan än en vanlig kabel, dvs i princip ingen alls.

mvh

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/10 :  15:59:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Ett tips kan vara att köpa en skärmad nätkabel på ELFA.
Sedan kan du ju laborera med filter också från ELFA.
En skärmad kabel har inte mer filterverkan än en vanlig kabel, dvs i princip ingen alls.

mvh

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"

Det var sjutton vad du är envis¨på den punkten Morello.
Om den har filterverkan har med en del faktorer som materialet i skärmen bla. att göra. Om en kabel plockar bort störningar som följer med inkommande nätström, vad gör den då om inte filtrerar?
Eller har du något annat namn på det, så fram med det isåfall.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/10 :  17:57:56  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Ett filter kan ha olika funktion. Tex lågpass, högpass, bandspärr, bandpass mm.

En kabel har begränsad bandbredd, men den är STOR och påverkas inte nämnvärt av en skärm. Elnätet är lågohmigt. Cirka en ohm hos mig.
En nätkabel har en bandbredd på flera hundra megahertz.

Du påstår att JPC filtrerar. Vad har den för brytfrekvens?

Kan du redovisa exakt hur du mätte samt vad du fick för resultat?
Vad har den för dämpning i FM-bandet, dvs runt 100MHz?

Joe Morello

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/10 :  18:16:53  Show Profile Send n00b a Private Message
jahopp då var det igång igen ??

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/10 :  19:11:24  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

jahopp då var det igång igen ??

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Kan bara hålla med.
Kan inte ni två sluta fred nån gång och slut tjäbbbbbbbla på varandra

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>

Nostalgi är kul
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/10 :  20:16:38  Show Profile Send yalpa a Private Message
Morello> har du testat JPC i din anläggning, det är bara att göra det, funkar den så gör det, jag tror inte på att allt kan förklaras med formler, iaf. inte de formlerna och kunskaper som mänskligheten besitter idag...
hör du ingen skillnad (förbättring) då är det verkligen befogat med en fysik-debatt...

samma sak gäller signalkablar, skulle nån nisse knalla in här å säga att det finns ingen skillnad mellan Linn interconnect kabeln och hemmagjorda koppar-silver kabeln som är kopplad till Mimiken så skulle jag slita ut basreflexröret å köra ner det i halsen på honom (fast där kanske det finns en förklaring med silvret)

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/10 :  20:44:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Hej!

En kabel har begränsad bandbredd, men den är STOR och påverkas inte nämnvärt av en skärm. Elnätet är lågohmigt. Cirka en ohm hos mig.

Joe Morello

Jag har redovisat vad jag mätte, och börjar tro att du har klent minne. Eller är det bara en slingring för att slippa svara på mina enkla frågor. Du kanske inte har något svar.
Och någon mer mätning än den jag har gjort kommer jag inte att göra, då det viktiga är hur det låter.
Låter det bra, så är det bra!!
Se även Jan Nielsen,s inlägg om detta med mätningar i en tidigare tråd.
"Olika nätkablar har mycket liten skillnad i en mätning, men dom ljudmässigt är det skillnad mellan dom."
Så våra öron är det enda instrumentet som kan tala om hur det låter.
Inga förklaringar i hela världen med mätvärden kan förklara hur det låter i praktiken.
Och du fick ett svar åt det hållet ifrån Transparent också.

Jorm
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/10 :  20:49:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

En liten fråga:
Har herrarna testat vår utmärkta mailfunktion...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/10 :  20:55:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

En liten fråga:
Har herrarna testat vår utmärkta mailfunktion...

Om någon oavsett vem går ut offentligt och påstår följande felaktighet, så måste svaret bli offentligt också:

"En skärmad kabel har inte mer filterverkan än en vanlig kabel, dvs i princip ingen alls."

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/10 :  20:59:07  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

quote:

Hej!

Joe Morello

Jag har redovisat vad jag mätte, och börjar tro att du har klent minne. Eller är det bara en slingring för att slippa svara på mina enkla frågor. Du kanske inte har något svar.
Och någon mer mätning än den jag har gjort kommer jag inte att göra, då det viktiga är hur det låter.
Låter det bra, så är det bra!!
Se även Jan Nielsen,s inlägg om detta med mätningar i en tidigare tråd.
"Olika nätkablar har mycket liten skillnad i en mätning, men dom ljudmässigt är det skillnad mellan dom."
Så våra öron är det enda instrumentet som kan tala om hur det låter.
Inga förklaringar i hela världen med mätvärden kan förklara hur det låter i praktiken.
Och du fick ett svar åt det hållet ifrån Transparent också.

Jorma

Svara på frågan igen. Tydligt:

Ett filter har väldefinierade poler (och ibland nollställen) vilka tillser den önskade filterfunktionen.
Den enklaste typen av filter består av ett serie och ett shuntelement.

Du redovisade dessa för ett halvår sedan på ett forum som numera är stängt. Jag vill minnas att du testade med nätspänning och gjorde två mätningar. En med JPC och en utan. Om så är fallet är resultatet irelevant. Störningarna på nätet förändras med tiden.

Det har gjorts mätningar som visat att JPC INTE har någon filterfunktion. Den dämpar alltså inte mer än en vanlig nätkabel.

JPC-kabeln har testats blint och ingen skillnad i ljud kunde detekteras vid det tillfället. Jag kanske lånar den kabeln och undersöker den närmare.

Joe Morello

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/10 :  21:14:19  Show Profile Send Timbre a Private Message

Allt detta låter väldigt bekant.
Har vi möjligen läst det förr?
Alla vet vi var ni står. Ta reprisen via mail!!!

Timbre

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/10 :  21:38:56  Show Profile Send ekman a Private Message
det ar dock ALLTID samma person som drar upp det? hur lange ska ni lata det fortga?????

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/10 :  21:41:36  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Allt detta låter väldigt bekant.
Har vi möjligen läst det förr?
Alla vet vi var ni står. Ta reprisen via mail!!!

Timbre

Hej Klang!

Jorma bad mig svara på min fråga.

dec_alpha frågade:

"Det jag undrar är ifall man ändå kan använda sig utav ett nätfilter tillsammans med JPC 2.5 utan att riskera "kaka på kaka". ? "

Läser man mitt svar kan man dra slutsatsen, ehuru implicit, att det inte blir tårta på tårta.

Kabelbranchen med tillhörande aktörer verkar ha lite svårt för vedertagna konventioner, axiom och definitioner**.

mvh

** syftar tex på begreppet "filtrerande", dvs förekomsten av poler och nollställen i överföringsfunktionen.

Joe Morello

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/10 :  21:48:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nu är det väldigt nära att vi låser denna tråden... Jorma och Morello, använd mail eller vår utmärkta "PM" funktion... Vi varken vill eller orkar med mer av detta tjötet...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/10 :  21:55:18  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Nu är det väldigt nära att vi låser denna tråden... Jorma och Morello, använd mail eller vår utmärkta "PM" funktion... Vi varken vill eller orkar med mer av detta tjötet...

Vadå?

Vad är tjöt? Är inte forumet till för att diskutera?
Vänligen, låt oss slippa mer samtalssabotage.
mvh

Joe MorelloEtt ganska famöst uttalande riktat mot moderatorerna. Herr Morello har fått ett hänglås på sig så att jag kan sova i natt. Det går ju tydligen inte att vara borta mer än några timmar. /Sladd

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/10 :  22:00:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

quote:

Vadå?

mvh

Joe Morello

Du vet mycket väl vad jag menar!!!

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/10 :  22:05:38  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

quote:

quote:

Vadå?

mvh

Joe Morello

Du vet mycket väl vad jag menar!!!

Ingalunda.
Läs dec_alphas fråga och följ sedan hela tråden.
Jorma dök sedan upp som gubben ur högtalarlådan och påstod att JPC-kabeln har en filtrerande funktion. Har den det

mvh

Joe Morello

Jag måste ha läst fel någonstans, det rasslar i hänglåset. Eller vill du stå i skamvrån?/ Sladd
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/10 :  22:12:40  Show Profile Send n00b a Private Message
alltså jag har varit på nätet i X antal år och då en väldans massa både på forum och på IRC. Jag kan inte förstå hur det kan bli så (/¤&%¤(//)(/&/)%&/ bjäbb av vuxna människor som det blir här, det är helt sjukt !!!

vissa på detta forum borde lära sig hur man "umgås" på nätet eller iaf försöka förstå den andra personen.

Kanske det är jag som är fel på det men fan killar ni måste tröttna nån gång ???

Så fort det är en tråd öppen så letar folk efter ett sätt att komma in på samma gammla vanliga diskussioner... alltså har ni inte betat av detta snart ???

Vissa beter sig värre än 15-åringar som hittat till IRC för första gången !!!

Och ni skall vara dom killarna man frågar när man behöver hjälp ???

Jag tyckte ni verkade så seriösa så (innan) .. nu fattar jag att det är samma skit med er ! bara försöker vara tuffare och veta mer än den andra, helt sjukt !

Slutligen .... jag tycker verkligen synd om dom som är moderatorer här och antagligen känenr er IRL fattar ni inte att ni sätter dom i dålig sitts ?? dom kanske vill mer väl än vissa andra 15-åringar (30??) skärp er för %/#/%&#%¤"/¤/(

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/10 :  22:13:38  Show Profile Send Robis a Private Message
dec_alpha :

Jag har precis i dagarna beställt några meter Supra LoRad till anläggningen och jag tänker ansluta minst en utav längderna till mitt Devek SP390 J/S.

Jag köpte dom nog mer för att mina nätkablar ligger mycket nära det övriga kabelaget till anläggningen och jag vill gärna köra skärmat för att undvika att få in störningar.

Jag kan ju maila dig när jag fått allt på plats

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/10 :  22:35:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Morello och Jorma

Kan det vara så att ni bara menar olika saker med filter.

Morello menar förmodligen den matematiska funktionen (motstånd, kondingar, spolar)

Jorma kanske menar att skärmen filtrerar bort störningen med sin skärmande verkan.
Alltså filter som mer praktisk funktion.

Det var allt för mig i frågan.

Nu va det väl f.. om inte namnet skulle bli rätt

Edited by - Flint on 2002/08/10 22:38:3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000