Någon välinformerad som har svar på följande frågor:
1. När kommer instickskorten att lanseras till Advantage S1? Vad kommer de att kosta?
2. Vad jag förstår finns det endast en digital volymkontroll i Advantage S1. Enligt min lokala handlare försämras ljudkvaliteten vid låga volymer (pga bit-bortfall) med en spelare som har en digital volymkontroll. Stämmer detta? Vad finns det i sådana fall för fördelar med en digital volymkontroll?
Din lokale hifihandlare har generellt sett rätt angående digitala volymkontroller. Ju lägre du lyssnar ju färre bitar används och ju sämre upplösning ges. Med lite missmatch beträffande slutsteg och impedanser och sånt kan det bli riktigt katastrofalt.
S1 funkar inte på det viset. Är ingen elektronikguru på något sätt men det jag hört är att den shuntar signalen till jord helt analogt men styrningen är digital.
Norska Audio, Hi Fi & Musik samt High Fidelity har samtliga berömt just volymkontrollen vad upplösning och konstruktionslösning beträffar. Både Audio samt High Fidelity behöll den testade maskinen.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Hmmm, 45 lapp alltså ... Är den så pass bra att den är värd det Jag vet inte om jag ska tycka det är ett bra pris eller om den är dyr?!! Jag måste nog bilda mig en egen uppfattning genom att lyssna på den ... Jag har visseligen hört och läst en hel del bra om S1:an och med tanke detta så har mitt val mellan en Mark Levinson No.390S en Proceed PMDT blivit ännu svårare. Nu kanske man även borde överväga S1:an?
Jag har dock fått en hel del oförutsedda utgifter som måste betalas så det blir nog ingen No.390S, PMDT eller S1:a än på några månader i alla fall ...
quote:. Vad jag förstår finns det endast en digital volymkontroll i Advantage S1. Enligt min lokala handlare försämras ljudkvaliteten vid låga volymer (pga bit-bortfall) med en spelare som har en digital volymkontroll. Stämmer detta? Vad finns det i sådana fall för fördelar med en digital volymkontroll?
Mitt analoga försteg, Advantage P1 har också en digital volymkontroll. D.v.s. man använder i princip en DA-omvandlare som attenuator. En multibits DA-omvandlare består ju av ett antal parallellkopplade motstånd med varsin switch och beroende på hur många motstånd som kopplas in så varierar dämpningen. Det går alltså utmärkt att använda dom istället för en vanlig volympot om man sätter dom i den analoga signalvägen. Detta har väl gett upphov till missuppfattningar för det är riktigt att det inte är bra att dämpa en signal genom att manipulera en digital signal. Då reduceras antal tillgängliga bitar och upplösningen minskar. Men det är något helt annat än att använda en DA-omvandlare i den analoga signalvägen som en volympot.