HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biwire med en kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

robbo
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/08/12 :  10:41:51  Show Profile Send robbo a Private Message
Jag kastar ut en undran om biwiring (inte bi-amping). En del kablar består som bekant av ett fleratal ledare och vid en första anblick så kan man lätt tro att de skulle kunna användas för biwiring, tex Harmonic-Technologies Pro-12 kabel. När jag frågade i en butik om den kunde användas för biwiring fick jag till svar:

- Nej, isoleringen mellan ledarna är inte avsedd för biwiring. Det blir risk för kortslutning och förstärkaren kan gå sönder.

Det jag ställer mig frågande till är att: Om det är risk för kortslutning vid biwiring så borde det väl vara lika stor risk för kortslutning om jag använder kabeln på vanligt sätt, eller kan jag ha missat någonting här?

Robb

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:16:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns ju kablar som är gjorda för bi-wiring från ex.vis Clou eller H.T. Dom är ju terminerade och då är det knappast någon risk för kortslutning. Om man vill terminera om en hyperlitz-kabel för biwiring, så borde det inte vara något problem om man ser till att använda samma kabel enbart för plus eller minus.
Jag vet inte hur just Pro-12-kabeln ser ut men när jag har hållit på med egna kablar så har det hänt att jag blandat ihop plus och minus med kortslutning som följd.
Oftast är det ingen ko på isen utan bara att byta en säkring i slutsteget.
En teori om varför biwiring fungerar är att dom lågfrekventa strömmarna går inne i ledarna medan dom högfrekventa lägger sig på ytan (skinneffekt). Dom magnetfält som dom lågfrekventa strömmarna orsakar stör dom högfrekventa strömmarna som vandrar på ytan.
Tja...
Det verkar ialla fall fungera.
Och det har inte med den ökade kabelarean att göra för när jag bryggat över högtalarterminalerna så har upplösningen försämrats trots samma kabelarea.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000