Author |
Topic  |
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:18:12
|
"CA21RE i en 20L låda borde ge en lite snärtigare bas, tror du denna passar till rock??"
I 20 L sluten får du en lite puckel vid 80-90hz (ca 1db) -3db runt 50-60hz
Som basrefelex måste du upp i lådstorlek annars får du pucklar
T.E.X 60L, 35 hz avstämning, -3db ca 34hz, puckel vid 50hz på 2-3 db
Detta är bara beräkningar
|
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:32:08
|
Jag har ju kikat mest efter 5" bas/mellanreg eftersom jag tänkte bygga en mtm med 5". Varför 5"? Jo det är väl mest för att få en bra spridning. Men jag är även fan utav slutna system så basen blir lite lidande.. Men iaf.. De kandidater jag hittat är då Scan Speak 15W och då är det -00 versionen jag vill ha eftersom den har mer motorstyrka. Eton 5-880/25HEX väldigt fin frekvensmätning förutom två peakar. Focal 5W4211 som har en väldigt rak frekvenskurva. W konerna verkar ovanligt stabila och ha bra inre dämpning.
Av dessa ger scan speak ca 10-20 hz mer djupbas men jag vet dock inte hur mycket man ska haka upp sig på basen. Som sagt har jag tänkt använda mig av en sluten låda med q på 0,6. Det jag dock undrar över är om man ska satsa på en q 0,6 låda före dämpning eller efter. I det första fallet får man efter dämpning en låda som är mer lik q 0,5. Medan om man gör en låda med q 0,7 före dämpning så hamnar man väl närmare q 0,6 efter..
Själva lådan blir en rätt ordinär rektangulär låda fast med nåt slags utskärning i sidan i höjd med diskanten (för mindre diffraktion). Lådan ska jag göra med ihoplimmade mdf skivor (block av mdf) vilket borde ge ordentligt styva väggar. Det ger också möjlighet att utforma insidan väldigt assymetriskt så man kommer ifrån stående vågor. Vet dock inte hur man ska undvika att membranet blir den enda svaga punkten i en så stabil låda. Men med ett minimum av stående vågor och med ordentliga mängder dämpmaterial så kanske man klarar sig från oönskat ljud som sipprar ut genom konen.
Linn Genki NAD 1400 NAD 2200 Linn Tukan |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:50:08
|
Kan ju förresten fylla i mitt förra inlägg om olika element..
Vifa verkar ju ha en hel massa fina element. Många med väldigt fina och "enkla" frekvensmätningar. De flesta vifa elementen måste vara väldigt lätta att arbeta med. Enkla filter medför ju mindre komponeter i signalvägen, något som borde ge en del ljudförbättring i många fall.
Peerless är ju en annan tillverkare som också har en del fina element. Deras baselement verkar väl mer intressant för min del än deras mellanregister historier..
Raven diskanterna verkar ju också väldigt intressanta. En diskant om något element tjänar väl fruktnsvärt på att ha ett lätt mebran som drivas av en stor motor. En annan fördel med raven är ju att den är mer strålande i horisontalled än vertikalt. Mindre tak och golv reflektioner kan ju inte vara helt dumt. Dessutom sitter ju diskanten i de flesta högtalare i öronhöjd så spridningen i vertikalled kan ju inte ha så stor betydelse. (kan dock disskuteras en del menar ju att ju mer en högtalare liknar ett musikinstrument i utstrålning destå bättre)
Golden Age basarna är ju också värda att nämnas trots ett rätt saftigt pris. Hårda papper (kolfiber?) koner och ett monster till motorsystem. Underhängda spolar bidrar till en väldigt låg distorsion inom hela slagområdet. Kopparringar i magnetgapet minskar distorsionen ytterligare.
Linn Genki NAD 1400 NAD 2200 Linn Tukan
Edited by - Kraniet on 2002/08/11 15:50:4 |
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:59:20
|
Goddag A!
Morel och Dyngaudio har väl ganska lika filosofier i konstruktion, om jag inte missminner mig konstruerades D28:an av en som idag jobbar med Morel
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 16:16:44
|
Morel 30 får jag hit om några veckor eller månader. Skall bli väldigt intressant med tester på dessa element - inte såååå vanliga på våra breddgrader...
Morel site suger iofs mer än min....vilket är en intressant skala! ;-D
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 16:21:53
|
quote:
Hej c!
Om du tycker om D28 så.... antagligen någon utav Morel´s diskanter ex: 
-MDT 32S för ca 77E/st. Finns även en ny variant,-DMS 32S med identiskt utseende för ca 90E/st.
Men A har aldrig haft någon Morel-diskant så,-enbart 1st gissning ovanstående är.
Mvh A.
Den diskanten använder jag ihop med en Peerless HDS 182:a PP. Jag är väldigt nöjd med den. Klarar av att delas lågt. Har ett Fs på 600Hz om jag inte har helt fel...
Till celef: chrille >> HDS utan fasplugg skall enl. rykten vara avsevärt bättre än med fasplugg, har du testat?
Jag har kört dem ihop med Seas T25CF-001 excel. Avsevärt bättre tycker jag inte, lite bättre(mer) bas. Men mellanregistret tycker jag spelar bättre med PP varianten.
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 17:27:38
|
Hej ch! ( Fanns tydligen flera c men... blev ju intressant ändå ;).
Har själv 1st par:
-HDS 182 PP* liggandes( i väntan på en låda( av trä( o silvertejp ;))). Det ska bli kul att testa dem, tror nu så här innan att de, precis som du sa, är mkt prisvärda.
* PhasePlug, ej PP** ** PolyPropylen, typ: gummi/plast( som med assistans av sina "sladdriga" egenskaper, dämpar bort det mesta( av det bästa ;)).
Mvh A |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 17:31:32
|
quote:
* PhasePlug, ej PP** ** PolyPropylen, typ: gummi/plast( som med assistans av sina "sladdriga" egenskaper, dämpar bort det mesta( av det bästa ;)). Mvh A.
ASGARV....
;-)
PP från Peerless verkar klart intressanta. Får du återkomma med info sen, A!
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 19:17:29
|
quote:
quote:
Hej c!
Om du tycker om D28 så.... antagligen någon utav Morel´s diskanter ex: 
-MDT 32S för ca 77E/st. Finns även en ny variant,-DMS 32S med identiskt utseende för ca 90E/st.
Men A har aldrig haft någon Morel-diskant så,-enbart 1st gissning ovanstående är.
Mvh A.
Den diskanten använder jag ihop med en Peerless HDS 182:a PP. Jag är väldigt nöjd med den. Klarar av att delas lågt. Har ett Fs på 600Hz om jag inte har helt fel...
D28/2 kan delas från 2000 hz med 6db:s filter, kan tänka mig att dom är ganska lika ljudmässigt
Edited by - cittroman on 2002/08/11 19:19:4 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 20:13:49
|
Ang. CA21RE:
"Hade du tänkt sluten låda?"
Jag ser den slutna lådan som optimal så visst kan tänka mig den sluten. Problemet är att jag vill, likt ProAc 2.5, ha en relativt kraftig peak i basområdet, jag har svårt att lokalisera ett lämpligt element med rätt egenskaper, för sluten låda! :-(
"Billiga element som är värt att testa som subelement är prosons fatboy 10" och 12" 495:- resp 595:- kör med 10"..."
Vart hittar man dessa??
...å Peerless CSX 176 verkar oxå intressant!
...å Eminence kan kanske vara ett alt. till JBL PRO?

Vem har sagt att billjud e tråkigt? :-)
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 21:10:47
|
Hej Celef
Peaken som CA21RE har i 20 l är bara runt 1 db och det är inte så mkt.
Proson 10" fatboy:459:-

Proson 5 1/4" 149:-

Proson Reality Pro 66 1995:-

Kolla på denna sida: http://www.factory-outlet.nu/
Ha det // Mattias
|
 |
|
Heffaklumpen
Member

71 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 21:29:24
|
Jag undrar om någon provat Seas diskanter, NoFerro650 eller 900? Tycker att dom verkar vara bra budgetalternativ på pappret.
Som ny här på forumet hoppas jag på att det blir lika intressant framöver som mitt första intryck av forumet gav.
//Heffaklumpen
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 22:02:55
|
quote:
Hej ci!
Ska man ändå inte köra med ex, en Peerless 10"/12" istället??. Totalt sett blir det ju inga stora prisskilnader iaf( med beggat Perless-element blir den obetydlig).
( Har svårt att se att, Peerless inte knäcker Proson helt fullkomligt absurd onskefullt... mycket ;).
Mvh A.
Säkert är peerless bättre än proson men 1000:- st mer är mkt stålar för en fattig arbetare :-) 3ggr dyrare men knappast 3 ggr bättre:-)
Jag har kört en 10" i liten sluten låda med rila SW 5000 och även ett bryggat NAD 2600 och tycker ljudet är helt ok. Skall i framtiden testa med två proson i 40L sluten låda och använda elementen från resonansfrekvensen i lådan som är ca 70hz och nedåt, kompensera fallet elektroniskt med 12db/oktav (effekt behövs) Får då ut (förhoppninsvis) ca 103 db vid 25hz. Kan även kanske köra med 4 st (betydligt billigare än två Peerless) :-
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 22:22:37
|
Hej ci!
Visst är det så men..... slutsteg, låda, borr, terminaler, osv,-kostar ju lika mkt i båda fallen. Så 500 el 1500 är ju lite missvisande när det kanske blir 3500/4500 i slutändan, och om då Perless bara är dubbelt så bra blir det ju här en "kanonvinst"( som man givetvis använder till att köpa 1st Eton 11", el liknande för ;).
Mvh A |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 22:30:34
|
Ang Dynaudio D28/2 vs Morel MDT-32s, jag har tyvärr inte lyssnat på den första. Men jag tror att dem låter väldigt lika. Dem är uppbyggda på samma sätt. Morel och Dynaudio har delat många tekniska lösningar med varandra. Det syns även på flera av deras element...
|
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 22:41:38
|
A
Jag gillar att använda så billigt material som möjligt och ändå få ett bra resultat. Har du testat nämnda peerless element?
Edited by - cittroman on 2002/08/11 23:03:4 |
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 11:53:36
|
AndersP Hmm såg mkt intressant ut, otroligt brett frekvensomfång lite väl kraftig peak över 25khz. Vet du något pris??
|
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 13:00:50
|
quote:
Har själv 1st par:
-HDS 182 PP* liggandes( i väntan på en låda( av trä( o silvertejp ;))). Det ska bli kul att testa dem, tror nu så här innan att de, precis som du sa, är mkt prisvärda.
* PhasePlug, ej PP** ** PolyPropylen, typ: gummi/plast( som med assistans av sina "sladdriga" egenskaper, dämpar bort det mesta( av det bästa ;)).
Mvh A.
Vad är HDS 182 PP gjorda i för material?
Förresten, är det någon som vet om det är dessa element som Audiovector använder i sina nya S6 Avantgarde-högtalare? De ser ganska lika ut om jag kommer ihåg rätt. Audiovector använder någon modell av Peerless element i de högtalarna iallafall.
mvh Tobias
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 13:23:42
|
Hej T!
"Sandwich diaphragm"..."three or five layer sandwich cone".
Mvh A |
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 13:34:02
|
Hej!
Jo, men vad är det för material i sandwichen alltså?
mvh T.
Edited by - Tobias on 2002/08/12 13:34:5 |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 13:38:20
|
quote:
Hej!
Jo, men vad är det för material i sandwichen alltså?
mvh T.
Edited by - Tobias on 2002/08/12 13:34:55
Hej! Det är PP i flera olika lager!
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
StefanN
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 14:24:06
|
Har byggt en monitor med Morel MDT33 och Peerless CSX145. Blev lite småknepigt filter innan det lät naturligt. Men slutresultatet blev mycket lyckat. Tyvärr var det ett övningsprojekt med lånade element... :-( MDT33 är ju inte gratis precis, men helt klart värt pengarna om man har dem. Men som bas/mellanreg imponerade CSX'en för sin storlek. Minns inte hur stor lådan var, men det var inte många liter inte, ca 4l (?). Vi fick ned den till 70Hz i ekofritt rum (-3dB).
|
 |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 15:06:15
|
Hej
Jag har en fråga till Neriks (långt upp på denna tråd)
quote:
Jag använder nästan uteslutande PA element från JBL när jag bygger högtalare. Även i högtalare för HIFI ändamål.
Jag har funderat på JBLs element, på papperet så ser de mycket fina ut, det faktum att de är de enda? som anger harmonisk dist för sina element säger ju mycket om dem eller möjligen om deras konkurrenter. Jag är dock litet orolig över om element som är gjorda för att tåla flera hundra watt "kommer igång" när man använder milliwatt för att driva dem. Vad är din erfarenhet med tex 2012 som är specificerad för att tåla 300 W kontinuelig effekt.
En annan fråga är var man bäst och/eller billigast köper dessa skönheter.
|
 |
|
Topic  |
|