HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra högtalarelement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:10:11  Show Profile Send kasra a Private Message
På tal om morel så har jag ett 2.5 / 3 vägs projekt liggandes bredvid mig. MDT-33 MDT-142 o MDT-166.

Hur det låter märker jag om någon/gra månader....

/kasra

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:34:07  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

quote:

Hej!

Jo, men vad är det för material i sandwichen alltså?

mvh T.

Edited by - Tobias on 2002/08/12 13:34:55

Hej!
Det är PP i flera olika lager!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"

Är det inte kolfiber/papper. Jag tycker det liknar det. Innersta biten på membranet runt om faspluggen är garanterat någon typ av armerat papper. Tittar man noga ser man fiberriktningen.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:40:08  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

På tal om morel så har jag ett 2.5 / 3 vägs projekt liggandes bredvid mig. MDT-33 MDT-142 o MDT-166.

Hur det låter märker jag om någon/gra månader....

/kasra

Är det där kitet som ljudia sålde en gång i tiden? Den med inbyggd bas i en bandpasslåda? Fasiken vad jag var sugen på det kitet! Tyvärr slutade dem sälja det när jag äntligen skulle köpa mig ett par...jag fick nöja mig med ett par MDT-32s diskanter för halva priset. MDT-142:an har jag hört i en minimonitor, otroligt bra tycker jag.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:38:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
AndersP
Hmm såg mkt intressant ut, otroligt brett frekvensomfång lite väl kraftig peak över 25khz.
Vet du något pris??

NOK 485:- med standard magnet
NOK 620:- med neodymiummagnet
http://www.mamut.com/dynabel ( Eltek i oslo )

Själv hör jag lite dårligt över 20kHz, så jag är inte så orolig över resonansen

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/12 :  18:31:44  Show Profile Send cittroman a Private Message
AndersP

Verkligen intressant, har du funderat på att använda den?

För dom flesta kanske inte peaken "spelar" någon roll, kan kanske vara ett plus t.o.m

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/12 :  19:19:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ja, jag är jättesugen. Om ingen rapporterar in snart, så köper jag nog element för en högtalare och börjar bygga min center ändå. Jag skrev lite om den på aktivfiltertråden.

Joachim Gerhard använder dom ju i alla fall:http://www.aanvilaudio.u-net.com/ap_avanti_2a.htm. Det här är dyra högtalare och det faktum att en sådan regent som Gerhardt använder elementen gör mig mindre tveksam.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/12 :  19:34:55  Show Profile Send AndersP a Private Message
Cittroman: Vi är många här som gärna skulle läsa nån liten artikel om PWM - nätdelar, skriven av nån som kan. KnowwhatI´msaying!!!!

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/12 :  20:44:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Jag har funderat på JBLs element, på papperet så ser de mycket fina ut, det faktum att de är de enda? som anger harmonisk dist för sina element säger ju mycket om dem eller möjligen om deras konkurrenter.
Jag är dock litet orolig över om element som är gjorda för att tåla flera hundra watt "kommer igång" när man använder milliwatt för att driva dem. Vad är din erfarenhet med tex 2012 som är specificerad för att tåla 300 W kontinuelig effekt.

En annan fråga är var man bäst och/eller billigast köper dessa skönheter.

Jonny99,

Angående den angivna distortionen på JBL's element så kanske följande artiklar kan vara av intresse att läsa ...

http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n18.pdf
http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n22.pdf
http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n24.pdf

När det gäller att använda dessa "PA monster" på lägre effektnivåer än de egentligen är konstruerade för så är min erfarenhet att det fungerar alldeles utmärkt. Just eftersom känsligheten är så pass hög så får man tämligen höga ljudtryck redan vid måtliga effektuttag. Dessutom är blir distortionen lägre vid lägre effekt vilket gör att elementen (tillsammans med väldesignade lådor/horn) låter riktigt bra. Jag blev faktisk riktigt snopen första gången jag använde dessa typer av element i hifi sammanhang. Jag trodde helt enkelt inte mina öron när jag kopplade in ett par 300 liters basreflexlådor bestyckade med JBL 2245H. Bland det bästa jag hört i basväg ... faktiskt!

När det gäller JBL 2012H så har jag tyvärr inte mycket erfarenhet av jut det elementet. Jag har dock använt den en gång i ett mellanregisterhorn (för hifi) med en avstämningsfrekvens på 150 Hz. 2012:ans arbetsområde ligger mellan ca 100 Hz och 2.5 kHz. Detta är således inte en 10":are för krävande basapplikationer . Däremot så har den utmärkta egenskaper för just det frekvensområde som den är konstruerad för.

Om jag ska ta ett exempel på ett element där jag har lite större erfarenheter av så är det JBL 2242H.

Detta är JBL's för närvarande kraftfullaste 18":are med en kontinuerlig effekttålighet på 800 W och en känslighet på 99 dB/1w/1m. Jag använder för närvarande fyra 2242:or i min stereoanläggning med väldigt gott resultat. Dessa basar behöver inte speciellt många watt för att skaka om hela huset (om nu det verkligen skulle behövas). Många kanske tror att basåtergivningen från dessa 18" är "slö" men min erfarenhet är att det är helt beroende på vilken typ av slutsteg man använder till dem. Om man använder rätt typ av slutsteg som klarar av att hantera elementen på rätt sätt så blir basåtergivningen både ren och "snabb". Jag har testat att köra basarna ihop med mindre högtalare för att se hur om de klarar hänger med. Tro mig ... inga som helst problem, bara man använder rätt typ av slutsteg. I hifi sammanhang är således matchningen mellan element och slutsteg mer avgörande än i PA-sammanhang, för att det slutgiltiga resultatet ska bli bra.

Den stora nackdelen med JBL är att det är väldigt dyra element. Här i Sverige kostar t ex en 2012H runt 3000 kr exkl moms (Septons listpris). Detta tycker i.a.f jag är ganska dyrt för ett mellanregisterelement. Hifi-kit säljer annars JBL och kan kanske ge dig lite rabatt om du har tur. Är du bara ute efter lösa element för att bygga själv eller är du ute efter en färdig lösning? JBL kan nämligen tillhandahålla custombyggda högtalare (element, lådor, delningsfilter ...) till kunder som har egna krav och specifikationer.

F-n, jag börjar ju låta som en riktig försäljare vilket jag alltså inte är !!!

Om du inte hittar någon som kan ge dig bra priser på JBL så hör i så fall av dig via e-post till mig.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/12 :  21:04:15  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:

Cittroman: Vi är många här som gärna skulle läsa nån liten artikel om PWM - nätdelar, skriven av nån som kan. KnowwhatI´msaying!!!!

Värst vad populär man blivit.

För många Citroener är inte nog!

Edited by - cittroman on 2002/08/12 21:05:1
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/12 :  21:58:49  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Precis vad jag tycker. På Onsdag åker jag till Sthlm och skaffar mig en beg. CX Break. Min gamla har stått i några år för den blev det bara franskrost av

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:02:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

På Onsdag åker jag till Sthlm och skaffar mig en beg. CX Break. Min gamla har stått i några år för den blev det bara franskrost av

Bättre franskr-ost (låter gott!) än tyschk!

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:27:47  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:

Precis vad jag tycker. På Onsdag åker jag till Sthlm och skaffar mig en beg. CX Break. Min gamla har stått i några år för den blev det bara franskrost av

Mvh. Per Målare

Där ser man, farsan har en CX TRI Break-84 som också har "lite" franskrost.
Jag själv åker BX 16v

Vad är det för årsmodell på den du tänker köpa???

För många Citroener är inte nog
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:43:59  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

quote:

quote:

Hej!

Jo, men vad är det för material i sandwichen alltså?

mvh T.

Edited by - Tobias on 2002/08/12 13:34:55

Hej!
Det är PP i flera olika lager!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"

Är det inte kolfiber/papper. Jag tycker det liknar det. Innersta biten på membranet runt om faspluggen är garanterat någon typ av armerat papper. Tittar man noga ser man fiberriktningen.

Nej, det är PP. Kolla "engineering" på DSTs sida.
"The cone is constructed from a propriety cone material using a laminate of different polypropylene films and adhesives."

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/12 :  23:32:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Du har alldeles rätt ang HDS konen matson!
Jag som tyckte det såg ut som papper...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/12 :  23:41:24  Show Profile Send celef a Private Message
Det talas mkt om konmaterial men få pratar om konform, den borde väl oxå vara av största vikt?

Lika så korgens utformning för att minimera reflektioner å fri luftström, typ B&W:

eller Vandersteen:

Eller?

Gäsp! Hastigheten på denna site är ju numera bedrövlig! :-(

Edited by - celef on 2002/08/12 23:43:0
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/13 :  09:03:16  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Vad är det för årsmodell på den du tänker köpa???

Det är en 82'a, diesel. Min gamla var en likadan men 81'a.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Tommy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2002/08/14 :  15:47:32  Show Profile Send Tommy a Private Message
Vad kostar ett par HDS 182 P.
Kan dessa användas som både bas och mellanregister?

MVH
Tommy

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/14 :  16:00:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej T!

A kan besvara detta nästa helg.
Kostnad är runt 750kr(?).

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/14 16:11:1
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/14 :  16:18:56  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Vad kostar ett par HDS 182 P.
Kan dessa användas som både bas och mellanregister?

MVH
Tommy

Jag gav 730 spänn/st hos ljudia.
Jo, det fungerar utmärkt som bas/mellanregister. Använder mina element i en tvåvägare, basreflex. Låter bra också. I förhållandet kvalitet/pris är det ett oslagbart element!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/19 :  16:25:28  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hej T!

A kan besvara detta nästa helg.
Kostnad är runt 750kr(?).

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/14 16:11:16

Hallå A!
Vad hade du tänkt använda för filter till HDS:arna?
Delningsfrekvens?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000