| Author |
Topic  |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 22:47:27
|
Det här är väl en (i dubbel bemärkelse) gammal goding och jag köpte den här utgivningen från Transfer Records när dom fortfarande fanns. Jag vet dock inte om den fortfarande går att få tag på..
Skivan släpptes ursprungligen i början av 1964 på Chess och har återutgivits ett antal gånger sedan dess. Jag tror även att den finns som 24/96 utgivning. Skivan jag äger är en Musical Fidelity (UDCD 593)
Trots att den är inspelad för nästan 40 år sedan så är ljudkvaliten hårresande. Utan att veta någonting om inspelningstekniker så känns det lite gammalt med Muddy sittandes i "högsätet" med sin slidegitarr, Willie Dixon strax till vänster på stå-bas och en mycket ung Buddy Guy i "högra krysset" på kompgitarr. Allt helt akustiskt och med en sån närvaro, tredimensionalitet och nerv att nackhåren reser sig!
Låtar som öppningsspåret My Home Is In The Delta, Good Morning Little Schoolgirl & You Gonna Need My Help visar Muddy´s storhet som sångare och brutala känsla och inlevelse för gitarrspelet.
Det här är den enda rena "audiofilutgåva" som jag äger men sannerligen den enda referensskiva som jag behöver! 
Rekommenderas tveklöst om du gillar blues eller musik för den delen!
|
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 15:51:51
|
Ville bara säga att det var en trevlig recension! Tack! Vet du var och om man kan få tag på den i Sverige?
----------- No bull!
 |
 |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 16:22:14
|
Man tackar!
Tyvärr så vet jag inte om den går att få tag på längre, möjligtvis om den går att hitta i utlandet. Jag har dock för mig att Muscial Fidelity kursade (??)
Däremot finns den som sagt på 24/96 inspelning om man skulle vara bestyckad med apparater som klarar det formatet : http://www.klubben.net/classic_dad_1020.htm
|
 |
|
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 18:12:14
|
"Vet du var och om man kan få tag på den i Sverige?"
Jo, jag tror att den finns i en annan utgåva (jag äger en chessutgåva ifrån sena 60-talet). Om jag inte minns fel tror jag att classic records har gett ut den i både 96/24 och vinyl. Kolla med vinylbutiken han är generalagent för classic records (vinyl)
www.vinylbutiken.se
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 19:35:25
|
Om det är Mobile Fidelity du menar, så har dom kursat och återuppstått igen. Nypremiären bestod av Patricia Barber på SACD. De tidigare Ultradisc-utgåvorna bör ju vara ganska så eftertraktade. Kan det bli samlarvärde på en CD-skiva?
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:29:41
|
Tjenare
Jag var bara tvungen att beställa Classic Records 24/96 "Folksinger" från Audacia Audio för jag blev så nyfiken på skillnaderna mellan den och Mobile Fidelity utgåvan. Jag har ju möjlighet att lira 24/96 inspelningar på Primare:n
Kan återkomma med rapport när min AC/DC feber gått över och om intresse finns såklart.
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:52:38
|
Absolut intressant! En del MF har ju varit väldigt trevliga att lyssna på, dock inte alla. Samtidigt som konkursen var ett faktum, sålde HiFi-Klubben i Göteborg ut sina Mobile Fidelity CD´s för halva priset, d.v.s. 100:- styck. Där fanns en del godbitar vill jag lova!
Två skivor, som jag inte tycker blev bättre, är Getz/Gilberto med Stan Getz & Co. samt Gaucho med Steely Dan. Getz-skivan låter mycket renare på Verve´s egen Master Edition och Gaucho är bäst i originalutgåva. Mobile Fidelity soundet känns lite väl varmt, runt och livlöst på dessa skivor. Som alltid, en smaksak... 
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 14:16:03
|
Samlarvärde på cd-skivor? Ni läste väl markkus inlägg i en annan tråd!
quote: Undrar, hur mycket har den dyraste skivan (CD/LP) i er samling kostat? Jag betalade tidigare i år 97.50 USD för en out-of-print CD, som faktiskt var CD-R kopi - original hadde kostat 207.50 USD. Igår hittade på Ebay en annan out-of-print CD: pris 53 USD (porto inkluderad). Det är dyra pengar man betalar som en Hafler Trio/Zoviet France fan....
|
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 10:58:19
|
| Muddy Waters Folksinger, Mobile Fidelitys guld-cd-version såldes så sent som förra året för $120 på en del saiter i USA. Din cd har alltså klart andrahandsvärde, om den är i nyskick så är den väl idag värd minst 1000 spänn. |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 09:59:37
|
Det är alltid trevligt att en del saker behåller sitt värde en del saker går tom upp.Jag har Muddy Waters Folksinger både på LP och CD bägge är utgivna av Mobile Fidelity,Lpn köpte jag för 50kr+frakt fr.Big Ben i Malmö.Vet dock ej om det är något samlarvärde på dennna Lp ska också säga att den är i NYSKICK MVH Neon Park |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:44:29
|
Tror inte det är så mycket samlarvärde på Mobile LP'n, för Classic Records har släppt den igen på en OTROLIG vinyl press (jag har den) och enligt många låter den bättre än Mobile. Men några kr får du nog för den. Jävligt bra skiva iaf!! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 23:05:56
|
| har just beställt den på mobile hoppas det är en bra skiva nu då =) |
 |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 20:00:43
|
quote: Originally posted by B Peter
Muddy Waters Folksinger, Mobile Fidelitys guld-cd-version såldes så sent som förra året för $120 på en del saiter i USA. Din cd har alltså klart andrahandsvärde, om den är i nyskick så är den väl idag värd minst 1000 spänn.
Damn! Då kan man säga att man spelar på en guldgruva  |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 20:18:52
|
| trevligt att jag fick den för 25dollar då =) hehe |
 |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 20:21:21
|
Hehe! Grattis! Har du fått den än? Jag såg just att jag hade lovat en jämförelse mellan MFSL å Classic´s 24/96 så jag ska sätta tänderna i det diiirekt  |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 20:35:26
|
| nej har icke fått den ännu återkommer med några ord när jag fått den =) |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 16:43:15
|
| jag fick min folksinger på mofi idag och den låter riktigt bra ju =) |
 |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 07:45:49
|
Visst gör den! - och sen - innan du vet ordet av - så sitter du med 10-15 plattor med Muddy Waters   |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 14:03:33
|
Hur förhåller sig den "vanliga" som finns på tex Ginza (http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?ItemId=69191&LogSectionId=-2) mot den/de "auidofilutgåva/or" som ni diskuterar här?? Är skillnade i välljud stor?? Musiken är samma förmodar jag...
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 15:21:34
|
Har faktiskt inte hört den, har ett par av låtarna i samlingsboxen fast jag undrar om dom är remastrade? Dom låterna låter riktigt hyggligt.
Annars är skivan förstås fantastiskt bra rent musikmässigt.  |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 15:23:30
|
| inte ens musiken är samma =) det är ju fler låtar på den på ginza |
 |
|