HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotels hemmabiokomponenter; bra för stereo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/08/10 :  22:48:17  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Hej!

Ska uppgradera ljudutrustningen totalt inom kort och har aktivt läst/provlyssnat i cirka 6 månader i hopp om att kunna integrera bra stereoljud med hemmabion (lyssnar mest på musik så stereo är prio ett!).
Hade i princip bestämt mig för att investera i en Marantz SR8200 AV reciever för att uppnå "hyffsat" stereoljud men har den senaste tiden fluktat lite mer på Rotels prylar, då främst RSP1066 försteg/processor och RMB1066 5-kanaligt slutsteg.
Ska försöka hitta någon butik i Sthlm där man kan dema denna kombo (tror reference audio har dem inne), men tänkte höra mig för innan om det är någon som har erfarenhet av Rotels hemmabioprylar för stereo.

Är ganska så novis i området så har ni någon annan smidig lösning så shoot! :)

Lite länkar ifall någon undrar:

RMB1066 slutsteg : http://www.rotel.com/products/rmb1066.htm
RSP1066 försteg/processor : http://www.rotel.com/products/rsp1066.htm

MVH//Patrick

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/08/10 :  22:56:07  Show Profile Send bubbas a Private Message
Tjenare. Stereophile hade nyligen ett referat om en Rotelförstärkare i samma klass som du fundrar på. Kanske ger det en ledtråd om ljudkvalitet.

http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?608

Mvh Christer

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/11 :  00:37:09  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
PatrickJ

Mycket bra fråga! Jag måste faktiskt säga att det var precis ljudkvalitén gällande både 2-kanals användning och hemmabio användning som påverkade mig att välja Rotel för ett antal år sedan då jag skulle bygga upp min första hemmabio. Jag ville dock ha något som även fungerade väldigt bra för vanlig stereo. Rotels prylar hade den ljudkvalitét som jag ville ha och var dessutom rubust byggda och hyffsat billiga. Jag har fortfarande kvar mina Rotel-prylar idag även om jag successivt håller på att byta ut dem.

Jag tror dock att du gör rätt i att provlyssna innan du bestämmer dig. Tycke och smak skiljer ju sig oftast från person till person ... som tur é

Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/11 :  11:03:32  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Jag tycker att Rotel gör ett bra jobb i förhållande till priset (som alltid), jag använder själv ett Rotel RMB-1075 till både musik och hembio. Detta är ett slutsteg som ej är monoblock uppbyggd, men jag tycker att det verkar som att den alltid har tillräckligt med effekt att ge på alla kanalerna ändå. Som det är just nu så tror jag att detta slutsteg presterar bättre än vad mina högtalare är kapabla att återge, med detta sagt så har högtalarna aldrig låtit bättre :)

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/11 :  11:19:57  Show Profile Send dali a Private Message
Hej Patrick.

Jag råkar ha just en RSP1066 och ett RMB1066 - som faktiskt är 6-kanaligt ... :)

Jag använder dem för att driva ett par Linn Ninka frontar, Linn Index II (surround) och en QLN 600 center. Jag är inte en självutnämnd audiofil, jag använder t o m tonkontrollerna (!), så vissa lär nog inte hålla med mig när jag säger att Rotel är ett mycket bra köp för kombinerad hembio och stereo - i sin prisklass. Har du några kronor till kan det vara idé att satsa på ett kraftigare slutsteg, typ ett RMB 1075, men det går att uppgradera till senare.

Hifi & Musik testade RMB1066 i sitt senaste nummer, köp det. RSP1066 har jag inte sett så många tester på, men här finns ett omdöme: http://www.audioenz.co.nz/2002/0701.html.

Ett alternativ till pre/pro och slutsteg är kanske Rotels nya RSX-1055, en receiver med samma (?) hembiospec som RSP1066. Mer info här: http://www.xlfidelity.se/rotel/rotel.htm

Som vanligt ska du alltid provlyssna själv innan köp ...

Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/08/11 :  11:41:52  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Tack för svaren, har lite mer kött på benen nu!

Har läst lite mer om RSP1066 och det verkar faktiskt vara en riktigt fin processor/försteg (har ni föresten sett att Rotel börjat med aluminiumfront; snyggt!), mycket populär på hometheaterforum exempelvis. Det enda som är värt att kolla upp är hur det fungerar som för musik; samtliga tester jag läst har inriktat sig åt hemmabio. Får bli en provlyssning i veckan helt enkelt!

Ett alternativ jag även håller på att kolla upp som jag glömde nämna är att köpa ett RB-985 MKII slutsteg istället för ett RMB1066. RB985 är ett 5-kanaligt slutsteg som är THX klassat (något jag iofs inte värdesätter speciellt mycket), verkar vara en utgående modell och går därför att hitta till bra priser. Ska försöka hitta lite mer info om detta så får vi se!

dali: Tycker du det känns väldigt påtagligt att RMB1066 inte har tillräckligt med kraft?

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/11 :  12:05:20  Show Profile Send dali a Private Message
quote:
dali: Tycker du det känns väldigt påtagligt att RMB1066 inte har tillräckligt med kraft?

Njae, men man får kräma på rätt mycket innan det börjar hända något. Volymen brukar ligga på ca 52-60 (av 90) när jag ser på film, dvs med alla kanaler drivna. I stereoläge ligger jag på 35-45.

Jag har inga problem att fylla rummet (3.60 x 5.90), men på min gamla Rotel stereoförstärkare var jag aldrig över 1/3 volym, den var på 2x75W har jag för mig.

Men det låter bra och det är huvudsaken ...

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:16:21  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej PatrickJ

Du kan ju kolla med Best Sound då de säljer Rotel-grejor eller Sontec som har vissa Rotel-modeller.

Linkan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000