Det "qsecofr" beror väl på hur och varför du köper grejorna. Det är ju skillnad på den som slänger upp en halv miljon SEK utan att blinka eller lyssna bara för att det skall vara ett visst märke, till den som noga väljer, sparar och gnetar för att köpa exvis. en speciell men svindyr cd eller högtalare till sin befintliga anläggning i uppgraderingssyfte MVH
Instämmer helt s.m.f. Det är statusen och känslan av att ha det värsta och dyraste som så många människor strävar efter och drivs av. Upplevelsen i sig blir sekundär. Varumärkets tyngd och "inarbetade värdemängd" överskuggar tyvärr alltför ofta det verkliga värdet.
Visst blir vi alla påverkade på ngt sätt av sk statustyngda produkter,men tror inte det är lika vanligt på detta forumet som bland den sk allmänheten vad gäller ljudprylar.
Men titta bara på allmänhetens förhållande till Bang Olufssen,den försäljningen går ju rätt hyvsatt i Sverige.Det ÄR statustyngt att äga deras stereo eller TV.Men tror inte så många här funderar på deras förstärkeri.
En av mina kompisar köpte BO´s TV med inbyggd hembio för ngr år sen....kostnad 96 000:-,och jag lovar ALLA HANS kompisar är liiite imponerade. Han är en sk *prylbög* och lever lycklig i sin värld.
Vad ville jag säga med detta då,jo...designen blir mer och mer viktig och i kombination med skicklig marknadsföring så lockas nog färre och färre över till vårat rätt smala intresse. Att sen en del produkter känns som rätt överprissatta i förhållande till prestanda gör det ju inte lättare precis.