HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grendel, Transparent reference XL, Theta Miles, Av
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:13:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Måste bara få skriva ned en milstolpe i den privata klättringen upp mot hifinirvana.

Grendel börjar bli inspelad och även XL-kablaget börjar mjukna. Har kört med lånad Theta Miles (tack Jonas för lånet) ett par veckor. Nu i lördags så hämtade Jonas sin Miles och fick sig förstås ett par timmar i skinnfåtöljen. Först hade jag kopplat in Mårten Design Monk för att jäklas lite. Jisses vad en Grendel kan sätta fart på denna stativare. Den gode J satt med hakan nere vid knäna och sa: "man bara ryser". Så kopplade vi in Avanti-3:orna. Jag sa till jonas "sätt på vilken musik du vill, det spelar ingen som helst roll".

Efter en kvart kom jag tillbaka och hör honom säga det jag själv tänkte tidigare under dagen: "Detta är det bästa jag hört någonsin"...

Jag har haft djupare bas själv förut men nu har jag kopplat ur suben. Den behövs liksom inte längre. Dessutom så hördes den extra spaden i kontakten bak på förstärkaren, något jag aldrig hört förut, det är UPPLÖSNING i den här maskinen ( och i hela kedjan naturligtvis).

Hur kan man vara säker?

Hur vet man att nu, nu j-ar är det BRA....???

Jo, ibland vet man. Ibland sitter det mer klockrent än någonsin förut. Alla imponerande system man hört, alla avgrundbasar man avnjutit, alla de oerhört melodiska trevliga välljudande balanserade system man åhört och så massor av den där varan ni vet, med glitter jitter och imponerande imponerande vänster höger djup, glitz på strängen och dunk i studiogolvet.....tröttsamt kräva att bli imponerad varje gång, ett krav som örat förväntar sig, en anläggning som står och har ont i magen eftersom det ibland inte funkar, magin bleknar med vanan av ljudet liksom....

Och så , det här.... så självklart, så mycket bättre, så tveklöst utan att ens behöva tänka VAR det är bättre eller vilka slingor i musiken som framträder på ett annat sätt. ALLT låter på ett annat sätt....

Innan ni kastar trätofflor på mig så OK, jag skall ge ett exempel. På hur man kan vara säker.

Jan Johansson, tidigt 60-tal, visa från Utanmyra, inspelad på Sveriges Radio. Kontrabas (Riedel) och piano. Inget mer. har hört den massor av gånger, spelat den på mässor under demo, avnjuter den faktiskt ibland hemma med jämna mellanrum.

Nu fullständigt metamorfoserad!!

Brus från rörelektronik?, jovisst, bandbrus? o ja, nu hör man dessutom de snabba variationerna när bandet går genom inspeningsapparaten, ett snabbt varierande svisslande.... knarr från kontrabasen? tydligare än någonsin och känslan av trä är ny...varje gång pedalerna åker i golvet på pianot hörs det. Varje gång!! Även när han trycker långsamt och försiktigt!! Förr hördes det, imponerande tänkte man, nu tänker man inte så mycket, ljudet är nämligen hela tiden närvarande, det blir en naturlig kontinuerlig integrerad del av inspelningstillfället. Man lyssnar inte till varje gång det dyker upp, det andas i stället, hela tiden.... Men mest så fyller återgivningen upp hela mitt musikrum. Man sitter helt omsluten och hör dessa två instrument, hela inspelningen har kommit närmare, studion har vuxit men instrumenten är punktformigare än någonsin tidigare och de har heller inte blivit större.

Men just NÄRVARON.....

Slut på tvivel eller tvekan, slut på felsökeri. Detta var det bästa jag hört. Extra roligt att det uppstår hemma hos en själv.

Bit i den Franco, Wilson och Agostini...

Anläggningen består av : (vi tar pengarna också eftersom det annars kommer frågor på det samt att kablarnas pris kan sägas vara lite overkill, fast utan dessa så vete katten....)

Theta Miles, balanserad, integrerad volymkontroll, ca 35 000:- ny,tillverkas ej längre, (står en ny i kartong hos Jämtljud, Östersund, köp för farao...)

Bladelius Grendel. Egentligen ett biosteg men jag kör den som 2x400 W och den kostar i det utförandet 49 000:- Se test i kommande High Fidelity om allt tekniskt etc

Transparent Reference XL Högtalarkablage, nr 8 av 10 på deras välljudsstege 131 000:- för 3 meter.

Transparent Reference XL Balanserad signalkabel 1,5 meter, 97 000:-

Audio Physic Avanti 3, ljuvlig historia som stannar tills Olle i Alingsås snickrat ihop något som är bättre (och något mindre än de kollosala Jupiter...) ca 105 000:-

Ovanstående gäller utan Terminatorn inkopplad, man undrar ju hur det blir då

Jag bjuder på ovanstående lilla smakbit av lyssningsupplevelsen just nu. Som de flesta vet marknadsför jag Bladelius samt Transparent bland annat, detta är inte syftat till reklam utan ta det för vad det är. Det går att provlyssna hemma hos mig om det stämmer med almanackor etc, bara att maila innan.

mvh

Sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:19:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Skulle vara nått för mitt 5-vägsprojekt detta !! Ett steg per högtalarsida dårå!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:19:26  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Appropå Transparent högtalarkablar ,Har dom några varianter i SWutförande ca.2.5met/par för runt 20'.
Jag bara undrar hur dessa står sig emot bla.Nord Ost Red Dawn el.PAD
Mvh
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:24:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Transparent Super, 16 000:-
Transparent Ultra 28 000:-

Jag är fel man att uttala mig om skillnaden mot de andra du nämner, har definitivt min egen uppfattning men trovärdigheten blir per definition inget bra om man uttalar sig om sådant. Maila så skickar jag kablarna i stället så får du lyssna

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:28:43  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Varför bor man i Gävle.....

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:34:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Gävle är ganska nära. Förbi Sandviken, ta en fika hos Joakim i Kungsgård eller vad det heter och så söderut en dryg timme, framme!
Ta med lite polare så det inte blir tråkigt.

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:54:42  Show Profile Send Pelle a Private Message

Trevlig läsning. Du sa det: Närvaro! Det är det man strävar efter. Nu till frågan. Du som har lyssnat till Grendel, S250, och de nya stora monoblocken. Vad tycker du, i stora drag, skiljer dem åt? Låter nästan som du har fallit för Grendel.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/06/17 :  01:02:20  Show Profile Send nokia a Private Message
Man kanske ska åka till Jämtljud imorgon å låna hem en Theta Miles.. Han har visat den för mig, men har aldrig lånat hem den..

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  08:45:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Pelle:

Jag har levt med Advantage S250 i två år. Köpte dem efter en hel dags lyssning mot Krell FPB 300 och Audio Research VT 100.

De hade nästan samma lyster och frihet i de översta registren som VT 100 och var bättre på allt annat i övrigt. Mot Krells bas fans inget att göra när det gäller knuff och djup men i hela övriga registret var de bättre än krell.

Kompromiss med andra ord. Till lägst summa av de inblandade kombattanterna.

Grendel gör grus av dessa konkurrenter. Inklusive S250!

Snabbare, djupare, mer pondus (myket meeeer) samtidigt som den är friare och silkigare, öppnare, mer dynamisk och mer musikalisk. Inte illa av ett biosteg. (Bladelius måste ha tänkt fel i stugan i de Alingsåska skogarna, biosteg skall inte vara så här bra, eller så tog han fel kort när han monterade.... nu är det sjösatt i alla fall, för sent att ändra!)

När det gäller de nya monoblocken så har jag lyssnat många gånger till dem på både Coltrane, QRS Neptunus och QRS Jupiter.

Dessa block har jag ställt mig i kö på. Nu pratar vi om saker som gör grus av allt. Oavsett nationalitet, prisklass, image, kultstatus.....

Nokia:

Saker hos Nils-Gunnar som är nya i kartong får man visa ett alldeles särskilt intresse för att få lov att ta med hem. Han är extemt rädd om sina maskiner. Har aldrig träffat någon som vårdar prylarna lika bra. Allt demo eller begagnat som finns i butiken t ex körs med fjärrkontroller som ligger i sin lilla plastpåse för undvikande av fingeravtryck eller repor....

Fast det är kul att ta med saker hem från en sådan butik !
,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:56:48  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Angående hur Transparent Super står sig mot PAD och Nordost i samma prisklass.

Tja, Jämfört med PAD så är det väll som att byta från en enkel Siba-DVD till en Advantage S1. Smoggen har lyft .
Skillnaden mot Nordost är inte lika stor, det jag märkte var framförallt att diskantupplösningen blev bättre men samtidigt inte lika ljust som med Nordost-kablar.

Bara att inse, mystiklåda på magen eller inte, Transparent bör testas med öppna ögon/öron.

Say's who!?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/17 :  12:24:39  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Sladd,

Bladelius nya monoblock hade nån specialkonfiguration har jag för mig. Var det inte nåt med att de skulle ha separata kablar till basen och mellan/diskant? Går det att köra dem normal singlewire eller hur är det tänkt att de ska fungera

Hade han nån kabelsäljare i tankarna när han gjorde blocken

Hade en liknande upplevelse som er idag när jag kopplade upp systemet med ordinarie kablaget, det bästa jag hört nu j..ar är det BRA

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:03:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ops, snygg box det där.... Innebär det att de ingår i den ytterligt exklusiva samling som är framvaskad och testad och är "ordinarie" ?

Sedan har vi det där med synergier, jag har mina med mig upp så att vi riggar Transparent i hela anläggningen så skall vi nog få villaområdet att glida ned mot viken

För läsarna kan sägas att mikael är den ende som sitter på nivån Reference MM i Sverige Man blir alldeles svettig.....

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:29:41  Show Profile Send Staffan a Private Message
Om man vill använda dom nya stegen
fullt ut så måste högtalarna kunna
biwiras lite stökigare med
Wilsonbla.

Edited by - Staffan on 2003/06/17 13:33:57
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/17 :  14:27:07  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Sladd: Fantastisk läsning, på många sätt, bara att gratulera!
Sedan måste jag påpeka det orimliga i att kablarna här
kostar mer än övriga komponenter tillsammans. Fast vad spelar
det för roll, egentligen?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/17 :  14:39:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

Innan lyssningsrummet glider ut i viken kommer jag och rycker silversnokarna...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  16:04:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Staffan:

tvärtom! Transparent är en av de tillverkare som inte tjänar mer pengar per meter. man beställer bara en "Biwire-modell" och får två tåtar i stärkarsidan och dubbla par ut från filterboxen, anpassat och klart till endast några procent merkostnad.

Eller så väljer man "bicable", då är det dubbla tåtar och dubbla filter, allt i en strumpa så att säga. Mer priset är synnerligen moderat.

Eller för att ta ett konkret exempel i en region du känner väl
Ultra högtalarkablage std 28 000:- Biwire 31 000:- Bicable 40 000:-

Fridefors:

Tackar, jag håller helt med om det absurda i priset på kablaget. men det låter absurt bra

Timbre:

Nog vill du med? Sicken lyssning vi skall ha och sicket drag det blir på Bossanova

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/17 :  16:26:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Man går i väntans tider...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:32:47  Show Profile Send Staffan a Private Message
Sladd , jag tror du missförstod mig.
Jag menade dom nya monoblocken inte
Transparents kablar

Edited by - Staffan on 2003/06/17 18:39:29
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:43:12  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag ser en annan aspekt i Sladds eminenta reportage. Vad jag förstår så körde sladd förstärkaren inte som monoblock utan som 2x400W förstärkare. "Slut på tvivel eller tvekan, slut på felsökeri. Detta var det bästa jag hört. Extra roligt att det uppstår hemma hos en själv." Det är ett tungt uttalande.
49000 kr. Det är ju en bråkdel jmf med vad andra super high end förstärkare kan kosta!
Vi har alltså en produkt som Sladd värderar högre än exklusivaste Krell, ML, Chello produkter med prislappen på uppåt ½mille, faktor 10 (tio).
Vad jag finner positivt och hoppingivande i detta är att det går att hitta produkter lika bra eller bättre (eller mycket bättre ) än flera gånger dyrare apparater. Och att självaste Sladd bekräftar detta trots sin tidigare, milt uttryckt, tvivlande inställning till dylika påståenden. T.om. har vår moderator börjat snegla åt diy hållet.
Det talas om synergi mellan komponenter, säkert rätt. Men liknande synergi kan säkert åstadkommas mellan andra, och varför inte betydligt billigare, komponenter.

Sladd, grattis till att ha hittat till hifins nirvana, jag menar allvar. Är det så som du säger så känns inte 49000 oöverstigligt om allternativet tidigare var att punga ut med 500k, och om man får en chans att bräcka grannen med en Krell ;-)
Och tack för reportaget.
Dimitri

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:49:42  Show Profile Send Staffan a Private Message
Zed51 , vi pratar om olika saker.
Mikael2 undrade vad jag förstår om
dom nya monoblocken inte om Grendel.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:07:04  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag syftade enbart på Sladds första inlägg, sen är det möjligt att ordet "monoblock" har registrerats av hjärnan vid scrollning. I så fall var ordet helt onödigt i mitt inlägg vilket inte heller var meningen och inte på på ngt sätt påverkar mitt resonemang.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:51:07  Show Profile Send Rebo a Private Message
"Vi har alltså en produkt som Sladd värderar högre än exklusivaste Krell, ML, Chello produkter med prislappen på uppåt ½mille"

zed51: Det är väl inte första gången en försäljare av ett spec. märke (sladd representerar ju Advantage/Transparent) hävdar detta. Men o andra sidan verkar Grendel vara en rätt intressant produkt och att priset på hifielektronik inte alltid avspeglar prestandan är för mig iaf inget nytt.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:46:30  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jo det är riktigt uppfattat Staffan,

Jag funderade kring de nya monoblocken och om de endast kan användas av de som har biwire-terminaler på högtalarna Blocken var väl uppdelade i 2 delar, bipolär i basen och mosfet i mellan/diskant eller hur var det?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:56:48  Show Profile Send arcam a Private Message
Ja Mikael2 det stämmer, monoblocken är uppdelade i två delar,
bipolär i basen och mosfet i mellan/diskant
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:34:35  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
sladd: när väntas du dyka upp på bossa ?

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/18 :  00:07:10  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Rebo
Du säger tre saker
1. Sladd har bindningar, alltså det han säger är inget att fästa vikt vid
2. Grendel är en intressant produkt
3. Det är ingen nyhet för dig att priset inte behöver återspegla kvaliteten

Du tar därmed ifrån Sladd hans entusiasm över en överväldigande upplevelse. Du förvägrar honom rätten till vanliga, mänskliga reaktioner under förevändning att han är involverad i branschen.
Du degraderar min AHA upplevelse över att t.o.m. Sladd kan högt värdera även en "billig" produkt för DU minnsan har vetat det iaf.
Så vad ville du ha sagt?
Dimitri
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000