HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svar sökes KLH?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stefan.p
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/11 :  18:22:34  Show Profile Send stefan.p a Private Message
Jag är ny här och söker lite svar runt ett par Högtalare jag har.

Märket är KLH model 364 och är producerade av Cambridge, Massachusetts.

Problemet med desa högtalare är att de stått så pass länge att bas membranen torkat och därmed sprukit.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa högtalare? är det lönt att ens lägga några pengar på dem?

-*_-*_-*_-*_-*_-*_
Glad Amatör

Edited by - stefan.p on 2002/08/15 18:57:2

stefan.p
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:34:52  Show Profile Send stefan.p a Private Message
Efter skruvat ur elementen konstaterar jag att det är ett par SEAS 25F-WBX/DD http://www.seas.no/Gamle%20chassier%20pdf/25%20F-WBX%20and%20DD.pdf dessa finns ej längre att uppbringa .
Vas: 140 L
Fs: 35 Hz
Qts: 0,37
Rekomenderat frekvensområde: 35-3000Hz
Känslighet: 94dB

HiFiKitt har ett par SEAS P25REX http://www.seas.no/seas_line/woofers/H283.PDF
Vas: 156,8 L
Fs: 27Hz
Qts: 0,44
Rekomenderat frekvensområde: 30-2500Hz
Känslighet: 93dB

Tror ni att det kan tänkas vara ok att ersätta dessa med varandra? Funderade lite på om man kanske skall dämpa om lådorna med mer dämpmaterial då detta skall göra att lådan upplevs större än den eg är.
Lådan är sluten och på ynka 37L vilket är bra med avseende på orginalelementen. Men det element jag titta på som ersättare bör eg ha ca 90L.

Fast detta är bara enligt vad jag kommit fram till och jag kan lätt säga att jag inte är någon expert på det här utan riktigt grön.

Vore kanon att få lite kommentarer på detta samt få lite förslag på prisvärda element att byta ut orginalen emot.

-*_-*_-*_-*_-*_-*_
Glad Amatör

Edited by - stefan.p on 2002/08/15 18:46:1
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/15 :  23:26:56  Show Profile Send mag a Private Message
När jag körde elemntet i WinISD (gratis programm på nätet) så rekomenderade den 120l låda men med 37l så fick man ett Qtc på 1.04 men det går ju ner när man börjar mata in dämp material (tror jag).

Grafen ser ganska hygglig ut ändå tycker jag en puckel 1.5 dB vid 80Hz -3dB vid ca 48 Hz.

Tror resultatet blir ganska ok i vart fall om du gillar lite mullrigare bas (Högt Qtc) dvs inte torr (lågt Qtc).

Jag är dock inte så haj på detta så förhoppningsvis svarar nån som kan mer.

//Magnu
Go to Top of Page

stefan.p
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/15 :  23:52:26  Show Profile Send stefan.p a Private Message
Man kanske inte är helt ute och seglar då. Fast idealet vore juh om man kunde få ner Qts till en rätt normal nivå (vad den nu är?)

Kanske någon som har ett förslag på annat element som skulle stämma bättre överens med dessa lådor?

Vet tyvärr inte vad det är för mellanreg och diskant då det inte står ett jota på dem .

-*_-*_-*_-*_-*_-*_
Glad Amatö
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/16 :  00:32:38  Show Profile Send mag a Private Message
det är inte så överdrivet högt, många komersiella högtalare ligger där. Upp till 1.2 är tydligen inte ovanligt. Generelt sett har Amrekanska konstruktioner lite högra Qtc än Europeiska det beror enligt Martin Colloms (High performance loudspeeaker heter boken jag fått det ifrån skriven av honom) på att man oftare bor i trä hus i Us som dämpar basen mer, nåja vad vet jag.

0.7 anses väl som "optimalt" men det är en smak sak.

Edit: ställ frågan på DIY delen så får du nog bättre svar

//Magnus

Edited by - mag on 2002/08/16 00:34:2
Go to Top of Page

stefan.p
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/16 :  07:52:47  Show Profile Send stefan.p a Private Message
Ok tack för svaren har lyft över frågan till DYI nu. Helt klart lämpligare forum för denna fråga.

Det lutar nog helt klart åt att prova med dessa ellement.

/Stefan P

-*_-*_-*_-*_-*_-*_
Glad Amatö
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000