Efter skruvat ur elementen konstaterar jag att det är ett par SEAS 25F-WBX/DD http://www.seas.no/Gamle%20chassier%20pdf/25%20F-WBX%20and%20DD.pdf dessa finns ej längre att uppbringa . Vas: 140 L Fs: 35 Hz Qts: 0,37 Rekomenderat frekvensområde: 35-3000Hz Känslighet: 94dB
Tror ni att det kan tänkas vara ok att ersätta dessa med varandra? Funderade lite på om man kanske skall dämpa om lådorna med mer dämpmaterial då detta skall göra att lådan upplevs större än den eg är. Lådan är sluten och på ynka 37L vilket är bra med avseende på orginalelementen. Men det element jag titta på som ersättare bör eg ha ca 90L.
Fast detta är bara enligt vad jag kommit fram till och jag kan lätt säga att jag inte är någon expert på det här utan riktigt grön.
Vore kanon att få lite kommentarer på detta samt få lite förslag på prisvärda element att byta ut orginalen emot.
När jag körde elemntet i WinISD (gratis programm på nätet) så rekomenderade den 120l låda men med 37l så fick man ett Qtc på 1.04 men det går ju ner när man börjar mata in dämp material (tror jag).
Grafen ser ganska hygglig ut ändå tycker jag en puckel 1.5 dB vid 80Hz -3dB vid ca 48 Hz.
Tror resultatet blir ganska ok i vart fall om du gillar lite mullrigare bas (Högt Qtc) dvs inte torr (lågt Qtc).
Jag är dock inte så haj på detta så förhoppningsvis svarar nån som kan mer.
det är inte så överdrivet högt, många komersiella högtalare ligger där. Upp till 1.2 är tydligen inte ovanligt. Generelt sett har Amrekanska konstruktioner lite högra Qtc än Europeiska det beror enligt Martin Colloms (High performance loudspeeaker heter boken jag fått det ifrån skriven av honom) på att man oftare bor i trä hus i Us som dämpar basen mer, nåja vad vet jag.
0.7 anses väl som "optimalt" men det är en smak sak.
Edit: ställ frågan på DIY delen så får du nog bättre svar