HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Watt på högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/15 :  17:34:33  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Ni får ursäkta min följande nybörjarfråga men jag har aldrig fått något bra svar på den.
Jag har ett par Genexxa GX 1000 högtalare med märkeffekten 300W.
Min förstärkare är en pioneer VSX på 5*80W. Hur kan högtalarna gå sönder (för det gör dem om jag vrider på fullt) om de ska tåla 300W och förstärkaren ger ut max 80W?

Finns det någon tumregel som hjälper en att anpassa förstärkaren efter högtalarnas märkeffekt?

Hur "många watts" högtalare orkar min pioneer reciever driva tror ni

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:07:14  Show Profile Send norman a Private Message
hmm finns nog lika många definitioner på watt som det finns billiga högtalartillverkare, dom brukar krydda en hel del!...

Det där med vad en förstärkare "orkar driva" har egentligen inget med vilken effekt högtalaren tål, det har med högtalarens verkningsgrad och impedanskurva. t.ex. så kan en PA-högtalare på 1000w låta riktigt högt med en 10w förstärkare eftersom dom t.ex. har en verkningsgrad på 98db.

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:43:20  Show Profile Send JM a Private Message
Enkelt förklarat så kan man säga att anledningen till att man lätt kan spela sönder effekttåliga högtalare med en effektsvag förstärkare beror på att när man driver en förstärkare "över gränsen" så att den klipper,(storknar) då skickar den ut likström till högtalarna... Likström är rena rama döden för högtalarelement, framförallt diskanter...

Ofta kan man skicka in mer effekt i högtalarna än vad dom är specade för, bara det är en "ren" signal !

Mvh/Janne

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:48:26  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Enkelt förklarat så kan man säga att anledningen till att man lätt kan spela sönder effekttåliga högtalare med en effektsvag förstärkare beror på att när man driver en förstärkare "över gränsen" så att den klipper,(storknar) då skickar den ut likström till högtalarna... Likström är rena rama döden för högtalarelement, framförallt diskanter...

Ofta kan man skicka in mer effekt i högtalarna än vad dom är specade för, bara det är en "ren" signal !

Mvh/Janne

Hmm har aldrig varit med om att en förstärkare börjar lämna likström vid överstyrning (då måste det vara nåt fel på den), diskanterna kommer ju heller aldrig att få nån likström för det sitter ju ett delningsfilter innan.

dock bildas det höga frekvenser av själva klippningen (jmf fyrkantsvåg) så då får ju diskanten lite mer effekt, dock så klipper man ju bort lite av diskantsignalen också i varje "klipp" så det kanske tar ut sig... måste ta och kolla frekvensspektrat på en oklippt/klippt musiksignal och jämföra..

Edited by - norman on 2002/08/15 18:54:3
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:55:36  Show Profile Send gromit a Private Message
Tänk också på att din förstärkare är specificerad att kunna ge 5 * 80 W vid en viss maximal distorsion. (Ofta 1 % THD eller mer på hembioförstärkare.)

Förstärkaren klarar säkert av att ge mer effekt än specificerat men samtidigt kommer du få betydligt mer än 1 % distorsion.

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/15 :  19:37:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
det är väl bara att lyssna, låter det dåligt = dra ner!

själv hade jag ett par jamo studio 180 för länge sen och drev dem med en HK6600, på höga volymer började det lukta konstigt ur hela högtalaren, speciellt om man sniffade runt elementen detta givetvis på en dist-fri volym...

högtalarna åkte över till grannen efter en månad, han lyckades spela sönder mellanregistret med en allför klen sony-receiver, fast det tog jävulskt lång tid och många fester med fet-dist innan det hände

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/16 :  08:12:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hur kan högtalarna gå sönder (för det gör dem om jag vrider på fullt) om de ska tåla 300W och förstärkaren ger ut max 80W?

Ifall man har kopplat förbi de skyddskretsar som sitter på utgången tillförstärkaren för att skydda högtalaren från just likström så kan det hända att diskantlementet ger sig.

För om du pressar förstärkaren till att lämna mer ström än den är specificerad för blir den överhettad och då finns risken att den lämnar den ut likström på utgången.

Märk väl att en förstärkare är specificerad tilll att kunna lämna en viss effekt vid en viss belstning är i en del fall bara en förhoppning. MvhKristofer

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/16 :  08:26:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Ni får ursäkta min följande nybörjarfråga men jag har aldrig fått något bra svar på den.
Jag har ett par Genexxa GX 1000 högtalare med märkeffekten 300W.
Min förstärkare är en pioneer VSX på 5*80W. Hur kan högtalarna gå sönder (för det gör dem om jag vrider på fullt) om de ska tåla 300W och förstärkaren ger ut max 80W?

Finns det någon tumregel som hjälper en att anpassa förstärkaren efter högtalarnas märkeffekt?

Hur "många watts" högtalare orkar min pioneer reciever driva tror ni?

trancelerate,

Kanske följande dokument kan vara av intresse ... http://www.jblpro.com/pub/technote/lowpower.pdf

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000