Author |
Topic  |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 13:27:24
|
Hej!
Jag har en Pioneer PDR-555RW musikbrännare. Jag har genom åren testat lite olika CD-R-skivor med i de flesta fall bra resultat...
Jag läste för ett-två år sen ett test av skivor i tidningen Ljud & Bild där de testade hållbarhet på skivorna, dvs hur länge förblir skivan läs/spelbar. Som jag tolkade resultatet så skulle man helst köra med skivor som var så ljusa som möjligt på gravyrsidan, många av de riktigt gröna skivorna var sämre. Jag hittade då skivor från JVC som var ljusa och som skulle vara pressade/optimerade för Audio. Jag har kört med dessa ett tag och de funkar bra. Dock är de väldigt tunna har jag upptäckt, det går väldigt lätt att läsa etiketten genom skivan om man håller den mot ljuset. Vilket ju inte kan vara bra ur audiosynpunkt, etiketten bör väl vara så mörk som möjligt?
Så, nu skulle jag vilja ha konkreta råd och tips. Jag behöver köpa nya skivor och är ute efter skivor som är ljusa på gravyrsidan och med en etikett som täcker bra och som helst är lite mörkare.
Eller har jag fått allt om bakfoten? Vad använder ni? Finns det CD-R för audiobrännare som är nån form av "audiofilskiva"? Det finns ju det mesta i tillbehörsväg för övrigt så... Tacksam för alla förslag/synpunkter! Och som sagt, endast audioskivor!
/P
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 14:09:54
|
Per,
Jag minns testen i Ljud & Bild och har kopi av den liggande. MEN, varför bry sig så himla mycket om livslängden, när ma ju - som alla hävder - ägar originalen och använder kopi för bilturer, jogging etc?
Jag menar kvaliteten av CD-R skivan i allmänhet är ju viktig för sluttresultatet. Så långt så bra, svårigheten är i dessa tider, att man inte riktig kan vara säker på vilken FABRIK har producerad skivan. Philips, TDK, Basf/Emtec etc tycks beställa dom från olika håll, japansk Tayo Yuden säjs vara en av dom bästa med stränga kvalitetsmargin.
Hurdan identificerar man då CD-R, som är producerad av Tayo Yuden? DigitLife.com tipsar med följande exempel man kan kolla - utan att behöva öppna boxen: se på "TY" i slutten av vertikala produktkoden.

Jag använder dataversioner av CD-R och har haft tur nu, efter att Kodak har sluttat produktionen, att hitta TY skivor. Den ena var Basf/Emtech med Ceramic Coating av äldre dato, den andra var Maxells Super Extra nånting, som var tom på tilbud.... men du använder ju audioskivor...
Som jag skrev på Hifimagasinet.coms forum, så finns det olika källor med tester av CD-R skivorna. Bl.a. tysk Stereoplay testar, både för audiobrännare och PC-brännare. Du kunde läsa vad jag skrev tidigare (med flera länkar inkluderad under samma rubrik):
Så här testar Stereoplay
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:14:58
|
En i personalen på SIBA påstår att Memorex CD-R tillverkas av Kodak. Jag använder Memorex Black(data CD-R) med gott resultat. Vad är det för skillnad på en audio och data CD-R?
|
 |
|
Tomas
Member

1037 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:25:45
|
Man betalar STIM-pengar på Audio skivorna!
`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´ |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:25:56
|
quote:
En i personalen på SIBA påstår att Memorex CD-R tillverkas av Kodak. Jag använder Memorex Black(data CD-R) med gott resultat. Vad är det för skillnad på en audio och data CD-R?
Chrille,
Använder du programvara, som ev kunde analysera CD-R skivans ursprung? ExactAudio Copy och Feurio kan avslöja den riktiga identiteten. Säkert andra också.
Audiobrännare kräver någon form av sub-kode, som skivan skall besitta. Audioskivor kostar(ade) något mera pga avgift, vars namn jag inte vet, som delas vidare till artisterna etc.
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:50:04
|
Har suttit och "småläst" lite nu, dels vad som skrivits här, dels lite i de länkar som finns i Markkus artikel från Hifimagasinet...
Det vore fel att påstå att jag känner mig så mycket klokare mer än att det spelar roll vad man stoppar i... 
/P
|
 |
|
fonzeka
Starting Member
39 Posts |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:32:36
|
Mikrodatorn #8 2002 testar CDR-skivor "Jakten på den perfekta CDR-skivan". Audiodev i malmö stod för testutrustningen. Dom kom i alla fall fram till att Clas Ohlsons och Memorex svarta är dom två bästa. Jag kör på Clas Ohlsons!
/Daniel
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 09:52:01
|
Mikrodatorn #8 2002 testar CDR-skivor "Jakten på den perfekta CDR-skivan". Audiodev i malmö stod för testutrustningen. Dom kom i alla fall fram till att Clas Ohlsons och Memorex svarta är dom två bästa. Jag kör på Clas Ohlsons!
Vilket är Clas Ohlsons beställningsnummer? Please.
Edited by - Flint on 2002/08/16 18:36:0 |
 |
|
|
Topic  |
|