Author |
Topic  |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 22:36:06
|
Fick en idé och undrar om det är ngn som testat ngt liknanade eller som har ngn kunskap om hur det skulle funka....
Jag kan inte påstå mig kunna så mycket om detta med akustik så det kanske inte alls skulle funka....
Använder mig utav absorbenter på vägg, men försöker hitta fler möjligheter som kommer lite djupare i frekvens...
Jag noterar att min skinnsoffa som jag har som lyssningsoffa har en öppning i underkant/framkant som är ca 10cm hög utefter hela framkanten.... övriga kanter är det typ 3cm...förutom där det är ben...där är det 0 ...
Tittar man in under soffan...(där katten brukar sitta och gömma sig) så är det ca 25cm högt "ihåligt" innan sitsen kommer, och ihåligheten för ryggstödet är klart större...
det som slog mig var att jag utan ngn estetisk påverkan på rummet ju kan använde denna konstruktion om det ger ngn effekt... om jag fyller utrymmet under soffan med t.ex. 15cm "hög" isolering som ligger på hela golvytan under soffan så skulle öppningarna bli "täta" och sedan få ett "tätt" utrymme ovanför isoleringen som då försöker "tryckutjämnas"...om jag inte cyklar helt fel så är det tekniken för en tubetrap...
Vad tror ni om detta? Eller är det helt meningslöst? Jag får väl prova...men innan man köper hem material....vad tror ni?
...om inte annat så stänger jag ju ute katten ifrån soffans inre! 
\\K-man |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 22:47:23
|
Det du skriver låter väldigt roligt, men flummigt. jag är absolut ingen expert på området men mitt tips är att du bör skaffa en fet stor matta på golvet och låna hem ett par tubetraps och ställ på lämpigt ställe så tror jag säkert att du kommer få renare och "djupare" basåtergivning! Ju mer basresonanser du dämpar/absorberar, desto mer riktig bas får du!!
|
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 22:49:46
|
Inlägg igen:
En stor matta dämpar i och för sig inte basresonanser, men såväl diskant och viss mån mellanregister och det kan väl vara bra om du kanske inte tänkt på det! Hemma hos mig ger det i alla fall klart bra resultat. |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 23:02:44
|
hifirocker,
många knäppa idéer får man....bara ett fåtal bra ...säg den uppfinnare som inte cyklat fel ibland....troligen oftast 
fet matta har jag redan..och absorbenter på väggarna...så allt är lagom dämpat förutom basen.. 
Jag har planer på att bygga Tubetraps, men man vill ju alltid hitta snabba enkla genvägar att få till det på...då det tar både tid och plats att bygga traps....
mer sågningar tack 
\\K-man |
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 00:02:07
|
Soffan borde kunna ge en del resistiv dämpning i basregistret, men den fungerar knappast ens i närheten lika bra som en tubetrap. Varför?
Jo, därför att en tubetrap förutsätts stå i ett hörn där man existerar de flesta tryckmoderna i luften bäst. Det ju det som är poängen med en tubetrap, att den absorberar genom resistiv dämpning (absorbtion genom friktion som sker genom att luftpartiklarna rör sig) men genom att utnyttja luftens tryckskillnader. En "vanlig" resistiv absorbent placeras ju där man har hastighetsmaxima istället.
Men som en rent resistiv absorbent borde soffan alltså fungera. Vid vilken frekvens denna dämpning blir som effektivast kommer då naturligvis att bero på var i rummet soffan befinner sig i förhållade till rummets hårda begränsningsytor. Svängningsbukarna (hastighetsmaxima) hos en stående våg inträffar på avstånden n*lambda/2+lambda/4, där n=0,1,2... och lambda=våglängden, från en hård yta.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 11:03:46
|
Det lär inte skada ljudet i alla fall. Men det gör knappast någon jättenytta heller.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 11:33:21
|
Låter som att jag får invänta byggnation av tubetraps iallafall! 
Tackar för era synpunkter!
\\K-man |
 |
|
|
Topic  |
|