HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel RC972
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:14:34  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå alla kunniga!
Jag letar efter ett vettigt försteg till min anläggning. Eftersom jag har en Rotel RCD975 CD-spelare, som jag är mycket nöjd med, så har jag sneglat på en begagnad Rotel RC972.
Jag har kollat lite på Rotel´s hemsida om detta försteg och det jag ställer mig undrande till är hur man ställer balansen? På de bilder som finns så kan i alla fall inte jag hitta någon balanskontroll?
Är det någon som vet? Ställer man balansen med fjärren?
Tacksam för svar :)
Zeke

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:25:59  Show Profile Send Staffan a Private Message
Det finns ingen balanskontroll på
det försteget men för dom pengarna
är det ett bra köp.
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2003/06/17 :  15:20:07  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Tack Staffan för det snabba svaret!
Med tanke på Staffans svar så kommer det en direkt följdfråga:
Hur mycket "sämre" är RC971 jämfört med RC972? Det kan ju tänkas
att man trots allt vill ha möjlighet att kontrollera balansen.
Zeke
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:21:18  Show Profile Send Jonas a Private Message
Har haft två stycken RC972 faktiskt och kan hålla med ovanstående om att det är ett prisvärt försteg. Hemma hos mig lät det iaf mycket bättre än ett Linn LK1, kostade väl minst det dubbla när det begav sig.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:59:30  Show Profile Send Staffan a Private Message
Zekewolf, jag har inte lyssnat så mycket
på RC971 men tyckte nog att det inte var
lika mycket kraft i det,lite tråkigt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/06/18 :  11:36:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har ett RC-972 och det är väl bra ljudkvalitet för priset får man säga. RC-972 är inte helt neutralt i ljudet utan lutar klart åt det mörkare hållet så man får se upp med matchningen med övriga komponenter. Mörkheten gör också att vissa instrument ibland låter lite avrundat och snällt. Ibland (sällan) kan man också ana en liten tendens till hårdhet i mellanregistret men oftast bara om man pressar det riktigt hårt. Annars finns det många positiva sidor, det är ingen brist på detaljer, ljudet är rent, det svänger rejält om musiken och basen är både djup och har härlig punch. Jag tänker nog byta till ett mer neutralt försteg men jag gillar ändå RC-972 ganska bra.

RC-971 ska dock vara betydligt sämre enligt de som har jämfört.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/18 :  14:37:10  Show Profile
Håller inte med om att 972:an är mörk. Inte ens lite...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/18 :  18:51:10  Show Profile Send Jonas a Private Message
972 lät inte mörkt hemma hos mig heller, i så fall hade det nog inte funkat speciellt bra tillsammans med Mirage M5 högtalarna jag hade då... De spelade helt ok tillsammans!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:25:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Man kan förstås uppleva karaktären lite olika beroende på kringutrustning och lyssningsrum.

Innan jag köpte RC-972 så hade jag NAD C370 + C270 kombinationen. Då hade jag nästan ett helt neutralt ljud, tyckte jag själv. Eftersom NAD C370 också ofta får omdömet "neutral" i tidningstester m m så borde den vara en hyfsad referens för neutralt ljud. Framförallt så låter både röster och instrument "neutrala" via C370 i mina öron. På en skala från 0 till 100 där 0 är mörk karaktär, 50 neutral och 100 är ljus karaktär, skulle jag nog sätta 47 som värde på C370/270 kombinationen.

När jag bytte från C370 som försteg till RC-972 blev ljudet märkbart mörkare i karaktären.
Så för kombinationen RC-972 + C270 blir värdet cirka 40 på min skala... Den karaktären passar bra till rockmusik men är inte lika rolig till t ex jazz och klassiskt.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/06/18 23:27:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000