jag har ett par HECO Mythos 500. Dessa har en basport bak men eftersom jag och min blivande hustru inte har samma åsikt om vikten av bra ljud så vill hon mest hela tiden knuffa in mina högtalare mot väggen vilket inte är någon vidare bra ide´. Kan det funka att flytta basporten till fronten på högtalaren istället för att på så sätt kunna ställa högtalaren närmare väggen. Erfarenheter någon...
Det går bra att flytta porten fram om de absolut måste stå precis intill väggen(personligen tycker jag det estetiskt sett ser förligt ut med högtalare som står så, men ok, man har olika smak), det är inte olagligt eller tekniskt fel på något sätt att flytta porten iaf.
Fast jag tycker du ska prata med henne och fråga om 15cm inte är ok avstånd från väggen att låta det vara så, du kanske inte ens behöver motivera varför. Sen är det ur världen. Hon slipper skjuta in högtalarna jämt och du slipper irritera dig på att hon gör det. Det är liksom inte så mycket att bli oense över, en "win-win situation". Kan man inte gå med på 15cm så ligger problemet nästan någon annan stans så då får man prata om det i stället.
Om det blir övermäktig bas så kan man rulla ihop en tidning i basporten. Sen finns det andra aspekter med ljudet iom avståndet från väggen som inte alls har med porten att göra.
Att flytta basporten låter förskräckligt jobbigt och riskerar dessutom att totalt fördärva andrahandsvärdet på högtalaren. Stoppa in ett par gamla ihoprullade sockar i porten istället.
Även om du skulle ha ett par högtalare med porten fram, eller göra om dina nuvarande så att de får porten fram, så är det inte så bra att ställa dem alldeles intill väggen. Basljud sprider sig ju åt alla håll och kommer därför i alla fall reflekteras mot bakväggen och ge en bumlig bas.