HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rätt matchning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/18 :  02:49:37  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej!

Har följande anläggning:

Standesign rack
Sonic Design dämpfötter
Sony XA20ES "proffsmoddad" cd-spelare
Edison 60 med extra påkostad trafo samt pot. Integrerad rörförstärkare.
Sony JA20ES MD-spelare.
Audio Pro Black Diamond, högtalare.
MITerminator 3 interconnect.
MITerminator 4 Biwire.
Mumma Audio 100% silver interconnect.
Supra Zac optisk digitalkabel.

Funderar nu starkt på att uppgradera på högtalarsidan.
Det lutar åt JMlab Electra 906.
Systemet kommer isåfall att användas i ett lyssningsrum på c:a 10 kvm.

Vad tror ni om denna kombination?
Passar komponenterna ihop klangmässigt?
Skulle JMlab Electra 906 utgöra ett påtagligt lyft jämfört med Black Diamond?
Risk för vass och påstridig diskant?

Tacksam för råd och synpunkter!

M v h

Ingemar

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/18 :  08:23:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom du får om jag uppfattar det rätt, ett varmt ljud genom rörförstärkaren så blir det inga problem utan du får ett lyft. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:13:50  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Tackar och bugar för ditt inlägg, Kristofer!

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/18 :  11:15:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Då ger jag ett annat råd.

De olika distorsionsformerna från rörsteg respektive högtalare kan inte kompensera varandra. Visserligen skulle du kunna få en viss mildring av eventuella problem, men det är ingen lösning på problem.

Rörsteg har ofta en frekvensgång som påverkas av högtalarnas impedans, man får säkning av nivån där impedansen är låg, det blir oftast i mellanregistret. Rörsteg har ofta en hög halt av harmonisk distorsion som tillför extra "lyster" till instrumentens ljud. En "rikare" övertonshalt skulle man kunna säga. Vissa gillar det, och vissa gillar det inte. Själv tycker jag att det kan fungera på mindre kammarorkestrar el liknande med få instrument, men om det blir komplex musik kan det bli "grötigt" ljud.

Sedan då till högtalarna. Den versionen av den invertade domen tycks vara resonansbehäftad. Effekten av det är att tonerna inte "tar slut" när de ska, utan "efterringer". Detta kan man tydligt se i en vattenfallsdiagramsmätning. Titta i HiFi & Musik, de gör sådan mätning när de testar högtalare, där kan du se hur olika högtalare beter sig olika. Ringningarna (resonanserna) kan ge en känsla av ytterligare "luftighet", eller av vissa beskrivas som "skrikiga".

Högtalarresonanser och förstärkardistorsion beter sig alltså på lite olika vis.

Jag rekommenderar dig därför att leta efter högtalare som kanske vid första lyssningen upplevs som lite "tråkiga", men som du i längden kommer att uppskatta mer. Du kan också titta efter förstärkare med låg distorsion och hög dämpfaktor*, det finns med både rör och transistorer, dock är det vanligtvis svårare att hitta sådana med rör och det tenderar att betinga ett högre pris. T ex Audio Research skulle kanske vara något som kunde passa?

* Alternativt högtalare med jämn och hög impedans vid alla frekvenser. Då går det bra även med hög utimpoedans på förstärkare.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:01:09  Show Profile Send Rebo a Private Message
Knoppen: Jag läste faktiskt ett ”white paper” från en rörstegstillverkare (http://www.avantgarde-usa.com/whitepaperI.html) där han hävdade att distorsionen från hans rörsteg kan släcka ut högtalardistorsionen, så att totala distorsion skulle minska, eftersom de hade liknade distorsions beteende.

Jag orkade dock inte läsa hela hans ”white paper”, då han gör vissa grova tankefel redan på sida 2. Hans resonemang är alltså felaktigt.

Edited by - Rebo on 2003/06/18 12:11:19
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:36:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lyssnade på ett par Mini Utopia här om dagen och jag har aldrig hört en högtalare som stannar så snabbt som mini:n och den har ju inverterad dome. Det var i någon av Madonnas låtar, musik startar och stanna helt abrupt ett par gånger, här får mina B&W se sig slagna. Om Mini Utopiorna också ringer så märkte inte jag av det iallafall.

Tycker du ska gå och lyssna på 906:orna, låter de bra i butiken be att få låna hem dem över en helg. Låter de bra även där så köp dem.

Sitter och kollar i Hifi&Musiks vattenfallsmätning på 906:orna och de så kallade ringningarna, de är inte speciellt ihärdiga eller långa, dessutom så ligger de på en låg nivå så glöm det Knoppen sa......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:44:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
De finare JM labbarna vet jag inte hur de mäter. Men om man tittar på de billigare så finns det väl bättre? Har ingen H&M framför mig.

Själv har jag haft lite svårt för de billigare JM Lab-högtalarna. De dyrare verkar låta bättre.
"Skrikigt" ljud är en kommentar som jag ofta hört sägas och skrivas om de billigare.

J.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:53:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Electra är deras näst dyraste serie, 906 kostar 15000 (stativare).

Alla gillar inte JmLab ljudet och du har säkert rätt om de billiga, en annan orskak kan ju va att de billiga ofta paras ihop med billig elektronik, JmLab högtalarna är ju ganska kinkiga vad det gäller kvaliteten på elektroniken.

Btw köpte nya numret av tyska STEREO, de testade nya Nova Utopia Be (30000 Euro) och den mätte tydligen bra mycket bättre än gamla Utopia serien, tydligen en särledes välkonstruerad skapelse (iaf mätmässigt) om man nu giller ljudet är ju en annan sak.......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000