Author |
Topic  |
|
vickevire
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 11:33:20
|
Hejsan.
Jag går i funderingar på att skaffa en ny baslåda till mitt hemmabiosystem. Har precis flyttat in i mitt nya hus och vardagsrummet är mycket större än vad det var i lägenheten. Jag har en liten Yamaha-sub som jag är nöjd med, eller var nöjd med. Den fungerade fint på de lite lägre volymerna och det kroknade inte när den fick jobba lite. Men det berodde på att jag inte drog på volymen för kung och fosterland då man får tänka lite på grannarna. Men nu har jag flyttat till hus och har ett vardagsrum på 50 kvm och 5 meter i takhöjd. Subben räcker inte långt. Har sneglat lite på olika modeller men tycker att det verkar lite dyrt. Har nu funderingar på att bygga själv. Den ska fungera bra till både musik och DVD film. Är det någon här som har bra erfarenheter på en baslåda med bra djupbas och som inte kostar en förmögenhet? Vore tacksam om det fanns ritningar osv.
Ha en bra midsommar
//Viktor |
Viktor |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 11:54:12
|
Med eget hus kan du göra ett litet hål i golvet utan att sambon märker så mycket
Då är det en sån här du skall ha:
 |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 13:25:07
|
Hade jag varit i ditt ställe skulle jag nog ha använt mig av exempelvis en JBL 2242 alt. en 2226 (18" resp. 15").
Mkt kraftiga och reljäla basar med hög hänslighet som går att köra i ett antal olika konfigurationer, flera förslag till lådor finns att hitta på nätet.
Med tanke på att du har 50kvm att fylla med tight och distinkt LF information borde detta räcka mer än väl, själv skulle jag nog köpt mig en 2226:a och sätta i en ca 100 liters sluten låda (400X400X600mm).
OBS! dessa element är inte gratis och kan kräva en del effekt för at gå optimalt, med de håller, och de låter fantastiskt.
Kräver aktiv delning samt effekt, när jag tänker på det kanske detta inte är det billigaste alternativet men väl ett som kan fungera mkt bra.
Ett tips utöver detta är att kasta ett öga åt Pro-Audio hållet, det finns en hel del element där som kan vara värda att överväga i din situation.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 15:04:29
|
martinsson,
Ett synnerligen bra och trevligt förslag att använda JBL 2242H eller JBL 2226H ... Jag skulle dock har använt en annorlunda låda till 2226H än den du rekommenderade 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 20:35:29
|
Jag har full förståelse för detta min gode neriks, det är jag som är lite förtjust i slutna koncept, jag tycker att de har ett tightare, snabbare och mer distinkt ljud som sticker djupt, dock kommer verkningsgraden på kant.
Jag skall inte på något sätt påstå att varken 2226 elelr 2242 (G,H eller J) är som gjorda för slutna lådor tvärt om, men jag tror trotts detta att de tack vare sin motorstyrka och mekaniska stabilitet samt redan från början höga verkningsgrad skulle klara av detta.
Har iofs aldrig testat, men slutna lådor är relativt okänsliga för vilken typ av element man sätter i dem, förutsatt att man tar en snabb titt på BL-faktorn samt att man inte lägger sig på en såpass liten lådvolym att kurvan (känslighet/frekvens)"ripplar".
Ett plus till är ju att de går att EQ:a något aldeles fantastiskt då avstämningsfrekvensen inte sätter stopp neråt.
Smaken är som hjärnan, delad fast med vissa kopplingar.
mvh / martinsson |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 21:21:00
|
quote: Smaken är som hjärnan, delad fast med vissa kopplingar
martinsson,
Den va' bra   
Faktum är att jag köra två av mina 2226:or i slutna lådor för tillfället så jag skulle faktiskt kunna prova att eq:a lite JBL-elementen är så pass kraftiga att det med största sannorlikhet går alldeles utmärkt att eq:a dem till rätt frekvensgång ...
Mina 2226:or satt tidigare i basreflexlådor avstämda till runt 42Hz. Detta gav dock för mycket bas tillsammans med mina subwoofers (2 x JBL 2242H). Vid närmare mätningar så visade det sig att 2226:orna erbjöd en hyffsat rak frekvensgång neråt 30Hz även fast jag skar av dem med ett högpassfilter vid 60Hz (4:e ordningen). För att inte få för mycket "stöd" under 60Hz så täppte jag igen basreflexhålen. Övergången mellan mina subwoofers och mina midbasar blev på så sätt mycket jämnare ... 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
Edited by - neriks on 2003/06/18 21:21:26 |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 21:28:10
|
quote: Jag skall inte på något sätt påstå att varken 2226 elelr 2242 (G,H eller J) är som gjorda för slutna lådor
martinsson,
Finns JBL 2242 i både 4 ohm (G), 8 ohm (H) och 16-ohms (J) utförande ... Har jag missat något    Hoppas du menar att det endast är JBL 2226 finns som G, H och J varianter. Annars får jag nog börja friska upp mitt JBL-minne lite    |
|
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 13:24:29
|
Hoppsan, det kan du mkt väl ha rätt i, med tanke på applikationen vore det underligt med 16 Ohms 18".
Jag är inte säker men det låter otroligt, jag rättar mig själv, de varianter gäller med största säkerhet endast för 2226 samt liknande eller mindre element från JBL.
Det är ju inte ovanligt i Driver sammanhang samt för mid exempelvis 10" för hornladdning i toppsystem där det kan finnas ett helt gäng, då kan det ju vara fördelaktigt med 16 Ohmare, fler till samma slutsteg.
Ser man till impulssvar, vilket är av vikt för mid samt vissa basapplikationer föredrar jag nästan alltid slutna system. De stigersnabbt och faller snabbt med minimal släpning och insvängningstid.
Kopplar man sedan ett horn på detta kan resultatet bli mkt trevligt (smärtsamt nästan), fast hornkoncept bygger i sin princip nästan alltid på slutna lådor med endast ett fåtal undantag exempelvis Turbosound TSW-124, men det kan ha att göra med lämpligheten att klämma in en 24" i en lite sluten låda, 6" talspole till trotts, kan ha att göra med lådans integritet.
http://www.turbosound.com/showroom/tsw124/index.html
förlåt vickevire om vi skenade iväg här, jag hoppas att du finner läsningen intressant detta till trotts. |
 |
|
|
Topic  |
|