Ojdå..det har jag nog missat, var såg du det ??? De gånger jag lyssnat på dom så har jag aldrig upplevt att dom skulle ha nått speciellt dåligt register uppåt eller neråt !?!? Dom har varit klart trevliga att lyssna på i alla lägen..
Hej Martin, jo såg testet i en engelsk hifi tidning, kan nog ha varit hi-fi world..Har nog testet hemma.
Det brukar vara så med väldigt effektiva högtalare att det är svårt att få en jämn och "bandbred" frekvensgång. Här kan nog någon mer högtalarkunnig person än jag förklara lite bättre.
Jakob_S: Man blir helt klart sugen på att lyssna till Amphionen - du verkar gilla den stenhårt!? Har själv Audiovector Super och man är ju alltid sugen på att uppgradera... Om jag förstår dig rätt har Xenonen allt som Avantgarden har plus lite till?
pricer (eller nån annan): Vem säljer Energy Veritas? I HM har jag för mig att det var Elgiganten(!)?
Roq! Nja... Den har det mesta Avantgarden har... Men de har ju inte exakt samma kvalitéer direkt... De är bra på olika sätt... Du får djupare bas med Xenon... Detaljerad diskant.. Men inte lika luftig & läcker som med Avantgarden... Mellanregistret är underbart! Röster oerhört naturliga & äkta... Och stereobilden går inte att jämföra... Redan Amphion Creon låter "mindre högtalare" än Avantgarde... En kompis som var med & lyssnade sa att han skulle valt Creon framför Avantgarde även om priset var det omvända... 40kkr för Creon & 20kkr för Avantgarde... Just för att man inte hör högtalarna... Musiken bara kommer... Xenonerna har ju även den fördelen att de är väldigt lättplacerade i rummet & inte kräver några större akustiska åtgärder i rummet för att låta bra! Du MÅSTE lyssna på dem om du går i uppgraderingstankar... (Om du köper dem kommer du ha bättre högtalare än Björn. )
//jakob
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Björn, ja, alltså... Det är mycket möjligt att Avantgarden är en bättre högtalare för dig! För det finns ju en massa människor som gillar den! Jag tycker också att det är en bra högtalare! Bara det att den inte är tillräckligt bra för Mig.
Det fanns en på forumet som hade Xenon förut & som valt dem framför Audiovector S6.
//jakob
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.