Author |
Topic  |
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 00:36:33
|
Ulver - Perdition city My Dying Bride - Songs of darkness, words of light My Dying Bride - The dreadful hours
Det är dessa 3 som snurrar mest nu! |
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 00:52:09
|
"Snurrar just nu" går bort för mej, hehe...
Men tre sanslösa plattor kommer här utan inbördes ordning:
*"Songs in the key of life" / Stevie Wonder. Har den som Dubbel LP + singel.Världens bästa platta...?
*"Is there anybody out there? The wall live 1980-81" / Pink Floyd. Saknar motstycke...tror jag ;-)
*"Behind the eyes" / Amy Grant. Vackrare kvinnoröst är svårligen funnen. Trots att hon gjort många väl lättviktiga plattor; denna står ut som bland det bättre som finns av genren "vuxna" damer som sjunger VACKERT!
(Omöjligt updrag eg, att klämma fram bara tre bästa-plattor!) Men det håller nog alla med om här på forumet... haha ;-)
Så tre reserver kommer här: "Tusk" / Fleetwood Mac. Både lätt och tung, och med många(!) låtar, där faktiskt det mesta är av hög klass om man sväljer musik typ "pop men lite små-experimentellt och spretigt".HiFi-egenskaperna glänser skyhögt dessutom!!! "The Nightfly" / Donald Fagen. Spelade nog "slut" på LPn, den gick oräkeligt antal ggr åren efter den kom.CDn kommer fram med jämna mellanrum, och den håller mkt bra ännu denna dag!Tråk-popjazz tycker somliga, men jag gillar det slicka soundet.
"Running on empty" / Jackson Browne (live) Bara underbar! Konsert-, hotellrum-, samt buss(!) upptagningar.... En både tidlös & lite nostalgisk känsla får man av denna.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/05/06 01:06:32 |
 |
|
bfjohansson
Member

199 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 11:53:18
|
Ämnet är väldigt roligt och man kan få några bra tips. Sen att det egentligen är helt omöjligt att plocka ut tre skivor,det vet ju alla. Konstigt är det också att "Sing and Dance" med Zelmani hamnar på listan när alla vet att "Precious Burden" är hennes bästa .
Jag måste dock slå ett slag här för "Midnight Choir". Vilken som helst av deras tre senaste skivor skulle med lätthet passa in på min lista. Jag misstänker att de flesta kanske inte hört dessa norska giganter. Deras Amsterdam Stranded har blivit vald till den bästa norska skivan någonsin. En del av er tänker säkert då att konkurrensen inte är stenhård och det kanske är sant. Men de är otroligt bra och har bra ljud på skivorna.
Radiohead: The Bends eller OK Computer
Roger Waters: Amused to Death
Vilken Pink Floyd skiva som helst med Waters som låtskrivare.
Men antalet älskade skivor i min samling är mycket större än dessa och skulle ledigt passa på en sådan här lista en annan dag. |
 |
|
cidster
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 09:26:35
|
Med risk för att bli totalt hatad så lägger jag härmed in min topp 3 lista som gäller för dagen: Oasis - Definitely Maybe Det bästa albumet som de någonsin har gjort enligt mig och än i dag har jag inte hört någon låt från detta albumet på radion nån gång (vad jag kan minnas i alla fall)! Mitt råd till er är : Köp, lyssna och njut! Pixies - Surfer Rosa/Come on Pilgrim Jag kunde inte låta bli att ha med ett Pixies album så det blev lottdragning mellan DooLittle och Surfer Rosa/Come on Pilgrim och det senare vann. Where Is My Mind är något av det bästa jag har hört.
Sen blir det helt enkelt för många att lotta mellan på tredje platsen så jag låter det bero så länge och återkommer nån annan dag... |
 |
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 09:56:31
|
cidster: ingen risk att du bli hatad av mig
Surfer Rosa och Come on Pilgrim är väl egentligen 2 album som ligger på samma CD så din kvot är ju fylld. Själv hade jag valt Doolittle som faktiskt är en av de grymmaste skivor som någonsin gjorts! |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 22:37:08
|
Har sett tråden många gånger och funderat vad skall jag skriva? Vilka tre? De jag gillar bäst just nu? Blir väldigt begränsat och min personliga lista ändrar ju karraktär på veckobasis ibland på dagsbasis tom.
Nu flummade jag iväg och blir inget idag heller i denna trevliga tråd 
Mvh Mattias |
Edited by - Mattias on 2004/05/10 22:39:47 |
 |
|
Micke65
Member

471 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 00:30:59
|
Tori Amos - Little Earthquakes Pink Floyd - The wall Clash - London Calling |
 |
|
luften
Member

723 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 00:59:26
|
Within Temptation - Enter Tori Amos - Boys For Pele The Gathering - Mandylion |
//air |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 10:38:21
|
Hyfsat lätt att välja artister men svårare att välja album. Försöker ändå: Frank Zappa Joe´s Garage eller möjligen Roxy and elsewhere Marillion Clutching at straws eller möjligen Misplaced Childhood Miles Davis We want Miles eller möjligen Jack Johnson
Utanför pallen just idag Talking Heads The name of this band is Talking heads Frifot Sluring Bazar Blå Nordic City |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 12:05:31
|
Dagslistan:
Muddy Waters - Folksinger Patricia Barber - Nightclub Lynyrd Skynyrd - Last Rebel
I morrn är det något annat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
hogga
Member

239 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 12:33:22
|
Synd att inte LP-skivor får vara med, då hade jag valt Dream Syndicate : The Medicine Show som nr 1. Men nu gällde det CD och då blir den preliminära listan så här:
1) Muddy Waters - Muddy "Missisippi" Waters Live 2) Frank Zappa - Roxy And Elsewhere 3) White Stripes - Elephant
|
 |
|
Fisherking
Member

351 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 15:44:45
|
Finns så mycket man inte har på CD men skall göra ett försök.
Bruce Springsteen - Born to run (24k guld både på skivan och på innehållet)
Jewel - Spirit
Tori Amos - Under the pink
Kanske inte de skivor med bästa ljudkvaliteten men musiken är lysande.
|
 |
|
Harman
Member

721 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 13:37:18
|
Jag skulle stanna i huset sätta på stereon och skita i att det brann ner. Leva med TRE skivor nej tack...
Tre skivor med på semestern kan jag försöka svara på. Iron Maiden: TNOTB Bruce Springsteen: Nebraska Heather Nova: Oyster eller Sarah McLachlan: Afterglow
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
 |
|
Topic  |
|