Author |
Topic  |
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:03:23
|
quote:
Någon annan som kan göra testet?
Koppla in förstärkaren enbart på nätet ± Voltex filter och tanka ut signal från Pre out och RIAA ingång (för att simulera min mätning) till en A/D omvandlare och analysera spectrum på dator?
Markku har du möjlighet?
Thomas
Thomas,
Kanhända jag har möjligheten, måste ju stå till vetenskapens tjänst när det krävs...
Å andra sidan: vem skall betala räkningen, om nånting skulle gå sönder och samman?
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:10:13
|
A,
jo bakgrunden sjunker något med filtret. Dock är signalen inte nivå kalibrerad med en referenston! Det är inte absoluta värden på dB skalan utan relativa.
Hur man än vänder och vrider på det så är det en skillnad med och utan filter.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:22:50
|
intressant om ett nätfilter kan sänka bruset, man tycker ju att det mesta bruset borde komma från själva kretsarna som inte borde påverkas av ett nätfilter...
skall bli kul att se fler mätningar!
Edited by - norman on 2002/08/14 13:27:4 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:42:44
|
Ursäkta min tjatighet men det här tyder på att min tes om att nätdelars störfält sprider sig lite överallt. Ett nätfilter skulle då kunna minska den utstrålningen. Alltså det är inte nätet som kommer med brus utan det är apparaterna som lägger ut bruset själva. Ännu en gång och förhoppningsvis den sista så påstår jag att likriktardioderna är felkällan. Störningen förmedlas via trafo och ut på nätkabel och nät. Slut på mitt tjat.
|
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 14:01:43
|
Likriktardioderna får mig att tänka på ett läsarbrev i High Fidelity. Det var fråga om hurdan man skulle bli kvitt med likströmkomponet (eller nånting dylikt, ursäkta min blygsam teknisk kunnande), och hurdan det inte finns kommerciella lösningar ute på marknad.
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 14:08:49
|
Det har jag frågat mig med. Det verkar vara ett så dolt fel att ingen (nästan) bryr sig om det. Alla skyller på nätet. Sanningen för dagen. Ondskan kommer alltid utifrån. Klart att jag inte är hundra% säker men tanken kanske kan leda till något.
Edited by - Flint on 2002/08/14 14:10:1 |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 14:26:46
|
Om min tes med "tonarmskabelsbrus" stämmer, dvs att det generella bruset sänks med filtret, så blir den största sänkningen av bruset med förstärkaren inkopplad på endast ett uttag med filter, utan några andra komponenter på detta uttag. Lite logiskt i och för sig...
Vi får vänta till ikväll med resultat.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 14:38:20
|
Jag är nyfiken.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 20:09:54
|
Uppdaterat test.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Surgefilter.htm
På engelska men jag tror det funkar ändå.
Min senaste teori verkar mindre trolig.
God läsning!
Thomas
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:42:24
|
Vill bara tacka för en utomordentligt intressant tråd.
-keep up the good work! Mvh
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:57:38
|
Thomas A
Har jag förstått dig rätt? Med filtret får du alltså mer/fler spikar.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:08:09
|
Flint,
svar ja.
Jag kan inte tolka det på annat sätt.
Jag har fått denna kommentar på ett annat sajt som jag inte riktigt hajar.
Fråga:
Well the problem is that it gets worse with the filter. I just want to have suggestions and possible explanations for this increased noise with the surge/AC line filter.
Svar:
** Maybe it terminates the AC cable at RF increasing the current and hence radiated energy.
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:22:50
|
quote:
Jag har fått denna kommentar på ett annat sajt som jag inte riktigt hajar.
Fråga:
Well the problem is that it gets worse with the filter. I just want to have suggestions and possible explanations for this increased noise with the surge/AC line filter.
Svar:
** Maybe it terminates the AC cable at RF increasing the current and hence radiated energy.
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Kanske han menar att filtret kortsluter för högre frekvenser vilket gör att det flyter högre ström i filtrets kabel vid dessa frekvenser som leder till att den strålar ut mer högfrekvent skräp.
Men jag är inte alls säker.. det låter ju lite konstigt i så fall då filtret borde ha en spole på "ingången"...
Edited by - norman on 2002/08/14 23:26:0 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:23:03
|
Som du förstår på mina inlägg så har jag ägnat mycket tid åt nätdelar och diodspikar. Jag säger inte att det här är samma problem men paralleller finns. När jag dämpar dioderna på ”fel” sätt får jag samma resultat. Problemet blir större. Dessutom flyttar jag ibland bara ner störningen i frekvens. Det tror jag i och för sig är bättre än att dom ligger kvar i höga frekvenser. Obehagskänslan försvinner men det knattrar märkbart när förstärkarens Ingång är öppen. Jag har tyvärr inte hittat någon generell lösning utan varje bygge kräver sin egen medicin. Placering av komponenter och byggmaterial verkar påverka. Ju mindre det finns att ta bort ”från början” ju bättre är det. Jag pratar rörhäckar men problemet gäller nog även för halvledarna.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:32:52
|
Flint,
jo jag har märkt att du bygger. Jag tror att jag dock med min förstärkare inte ska ha något filter. Och försöka skilja lite komponenter åt på olika uttag.
Norman,
Jo det låter kanske som han vill säga detta. Men om resistansen är hög borde strömmen minska ??? eller är jag kvällstrött...?
Thomas
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:38:58
|
quote:
Norman,
Jo det låter kanske som han vill säga detta. Men om resistansen är hög borde strömmen minska ??? eller är jag kvällstrött...?
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Han menar nog att resistansen är låg för RF (t.ex. en konding parallelt på nätkabeln..), men jag kanske har misstolkat honom. man borde ju ha en spole innan i serie och då blir ju inte strömmen hög.
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:43:35
|
vore kul att se schema på filtret om det finns. hittade inget på sidan du länkade till (letade iof inte direkt heller)
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 00:28:50
|
Skulle också vilja se. Den har svåra specialskruvar dock. Ska se om jag kan öppna den.
Thomas
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 08:38:58
|
Jag tog emot Thomas A's utmaning och började att leka noisedoktor igår kväll. Jag lade en sådan ordning, att vägguttak med fyra kontakter blev brukta av TV, halogenlampa med trinnlös dimmare, cd-spelare samt förstärkare ansluten alternativt via Voltex eller direkte.
Kablarna blev ansluten på Pre-Out, och volym på max. Innspelning varade i 30 sekunder. Analysering med CoolEdit Pros Spectrum verktyg, med zooming, där -90dB blev reference 0 nivå (vertikal skala på bilden).
Först i slutten av eksperiment blev jag smart nog, och kollade brusnivån till ljudkortet utan ansluten kablage. Resultatet med och utan zooming ser ni nederst.
Ser man noggrannt, så minskade bruset när jag använde Voltex. Jag ville gärna använda mera proffa metoder, detta var ju eksperiment tross allt. Jag har SpectraLAB's demoversion installerad, men den kunde jag inte använda (pga begränsningar i demoversion eller bristfällig användarerfarenhet).
Så, över till resultaterna:
TV, halogenlampa med dimmare, CD-spelare, med förstärkare ansluten direkte i vägguttag:

TV, halogenlampa med dimmare, CD-spelare, med förstärkare ansluten via Voltex:

Ljudkortets (Terratec EWX 24/96) eget brusprofil:

Ljudkortets (Terratec EWX 24/96) eget brusprofil i normal skala (referencenivå 0dB, område 170dB):

Thomas,
kunde du visa oss hurdan ser ut brusprofil till din iMac, utan ansluten kablage? Vad jag kan se på dina screenprinter, ditt Amadeus II program visar mycket stor fönsterbild, medan CoolEdit Pros verktygsfönster har fast storlek.
mvh Markku
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 09:01:08
|
Tack Markku,
jag ska också göra ett test med line level. Jag tror dock att jag får problem med för lågt brus. Jag kommer att se bruset i dator och A/D omvandlare. Jag ska visa den profilen ikväll.
En sak till Markku,
Anledningen till att jag använde RIAA steget är att det är brusigare än line level. Jag vill ju vara säker på att jag mäter förstärkarens brus och inget annat. Eftersom nivåmätarna vid inspelningen reagerar på volymratten (dvs de går upp när jag ökar volymen) så är jag säker på att jag mäter förstärkarens brus.
Jag tror jag gjorde någon sådant förut på line level, men jag lyckades inte komma över bruset i A/D omvandlaren. Jag ska prova igen.
Det ser ut som du inte får tillräckligt högt brus för att komma över bruset i ljudkort/dator. Då blir det svårt.
Markku, vad har du för RIAA steg om du inte har det på förstärkaren? Du har ju skivspelare????
Thomas
Edited by - Thomas A on 2002/08/15 11:04:1 |
 |
|
Örjan Eriksson
Starting Member
1 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 11:36:46
|
Kommentarer till test av Voltex SP 390J/S utförd av Thomas Åkerlund. 1. Plötsliga korta spänningsfall tas om hand av en kraftfull konding. 2. Transienterna dämpas av 3 st varistorer. 3. De två nätfiltren(en på vardera fas)är tillverkade för att dämpa högfrekvent brus. För prestanda hänvisar jag till http://www.devek.se/teknisk.htm Hälsningar Örjan Eriksson DEVEK AB Generalagent för Voltex Electronics Ltd.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 11:57:39
|
Tack Örjan,
jag ska göra flera försök för att uteluta artefakter. Bland annat ska jag se om detta brus skulle kunna vara inducerat i kabeln mellan pre amp och dator. Jag tycker resultatet är mycket mystiskt.
Thomas
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:20:57
|
quote:
Markku, vad har du för RIAA steg om du inte har det på förstärkaren? Du har ju skivspelare????
Thomas
Thomas,
Har du redan glömmt saken? Jag har NLE 17 (Niel Larsen Elektronik) som RIAA steg.
Tyvärr kan jag inte använda NLE 17 som testobjekt, eftersom den er fullt balancerad, dual-mono konstruktion, med XLR terminaler. Joda, jag har specifika XLR-RCA signalkablar, men dom är endast 50cm inte 600cm långa. Dessutom har NLE special filtrering mellan AC adaptorna och steget, på båda strömkabel givetvis.
mvh Markku
Edited by - markku on 2002/08/15 12:29:2 |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:59:07
|
Ok tack Markku,
jag hade inte läst vilket RIAA steg du hade, bara sett din fina skivspelare på bild.
Jag funderar på om Voltex filtret strålar ut något som möjligvis kan inducera något i RCA kablarna till dator. Så jag ska mäta detta ikväll.
Annars har jag inga fler ideer om vad det kan vara. Jag ska skicka min rapport till LTS och höra om de har någon ide.
Thomas
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 13:25:19
|
En fråga till Örjan:
Är det bara en konding? Sitter den mellan ledarna? Eller mot jord?
En fråga till alla:
Kan det vara så att filtrets höga resistans för HF inte bara blockerar mot HF men också "stänger in" HF skräp i apparaten, som annars skulle ha noll resistans som när den är pluggad direkt mot nätet? Alltså hindrar den HF från att "komma ut", och ökar strömmen av HF inne i apparaten, som syns som ökade störningar i elektronikbruset? Det är väl så du resonerar litegrann, Flint?
Eller rättare sagt, en konding mot jord i filtret leder bort HF. Om det är den minsta resistans någonstans i jordkedjan i systemet (jordslinga) så blir det potentialskillnader som leder till ökat brus i elektroniken ???? Nu är jag väl ute och cyklar...men vad gör väl det...:-)
Thomas
Edited by - Thomas A on 2002/08/15 13:48:35
Edited by - Thomas A on 2002/08/15 14:31:4 |
 |
|
Topic  |
|