Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 19:15:19
|
Stenarna kanske även dämpar störningar på forumet.
Synergieffekt?
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 20:15:28
|
Jo F, det verkar som om stenarna dämpar andra typer av vågor också... Tom när man försöker provocera lite grand 
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 20:37:17
|
Uttrycket "lägga på locket" får en ny innebörd...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 20:50:40
|
Lite provokation är bara bra. Lite ilska och svett med. Om alla tycker likadant så blir det ingen debatt men avsaknaden av kroppsspråk och tonfall på nätet gör det tyvärr som upplagt för missuppfattningar och feltolkningar. Det är kul att diskutera med folk som har en annan uppfattning än vad jag själv har. Man lär sig saker. Lite glimten i ögat sitter inte i vägen heller. Annars kan det bli lite torrt. Man märker ju att det finns mycket kunskap att hämta hos forumets medlemmar. Datafolk, EMCskärmare, elekronikkonstruktörer, switchade nätdelare, målare, snickare, slipare, fräsare m.m... Alla villiga att dela med sig av sitt speciella kunnade. Frågar man vettigt så får man oftast ett vettigt svar med. Det var väl fan om vi inte skulle komma fram till något bra.
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 09:20:09
|
quote:
Jo, en farradaysbur skärmar "ut" precis lika bra som den skärmar "in". Den dämpar inte som någon ovan trodde. Man skall vara säker på att det är "två möss" i burken och inte en "mus och en katt". Men det är klart man kan ju ha en burk till runt "katten"... 
En viss dämpning finns alltid. Ingenting är rent reflekterande, inte ens en spegel. I detta fall är dämpningen frekvensberoende. Katt och musresonemanget är ju ändock tillämpligt...
quote:
Nja Jonas, det är ingen skärm utan en omvandlare. Den använder avstämda kretsar för att suga energi ur fälten som passerar genom den och avge den som värme genom ett piezoelektrisk element. Det är inget lustigt med det, bara vanlig antennlära och svängningskretsteori.
Resonemanget kring "skärm" gäller ju ändå, eftersom en skärm är heltäckande. Skulle vara intressant att se lite mätningar på det här. Shakti hävdar ju att deras "stenar" fungerar över en stor bandbredd, åtskilliga dekader - något antenner inte brukar göra.
quote:
quote: I detta fall är störningarna kända, ligger utanför apparaten och är mycket större än de som generas av elektroniken som ska skyddas.
Fältstyrkan från de interna generade störningarna har mycket kort sträcka från källan till det störda och därmed är fältstyrkan ganska ordentlig vid den störda punkten. I en hem miljö med normala produkter är de externa störfälten ganska små och huruvida de är större eller mindre än de internt genrerade fälten är nog beroende på hur bra kretskortslayouten är. Kunde vara kul med lite jämförande mätningar.
Det jag beskrev ovan var situationen i mitt arbetsliv. Jag kan berätta att störningarna som genereras externt ställer till med problem på tio meters håll i detta fall. Lite våldsammare än hifi.
quote:
Jonas, du har ju mätt på din låda, kan inte du mäta på en CD och se? Du kanske tom har en "sniffer" och kan mäta de internt genrerade störningarna?   
Mätmetoden är inte tillämplig på en CD, för närvarande. Längre fram finns det dock möjligheter för sådana experiment, återkommer om jag får tid att titta på det.
mvh, Jonas Persso |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 11:41:30
|
quote:
Är inte detta den lugnaste Shaktidebatt som hittills förts på något forum?
Timbre, Shaktifanatiker...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Jo, tror det.
Vad händer när du lägger stenar på dina högtalare, upplever du? Är det något Shakti rekommenderar eller ett "eget påhitt"?
Jag som tillhör den vetenskapliga falangen är naturligtvis skeptiskt, men en sann vetenskapsman är samtidigt nyfiken och vill lära sig mer.
Jfr Svalanders historia om TIM.
Alltså.. berätta!
mvh, Jonas Persso |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 11:53:00
|
j.persson
Vad jobbar du med? Jag blir nyfiken. Är det en hemlis som Säpo har synpunkter på? Typ försvar typ.
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:07:24
|
Hej F!
Väl tänkt och helt sant... A like.
quote: Lite provokation är bara bra. Lite ilska och svett med. Om alla tycker likadant så blir det ingen debatt men avsaknaden av kroppsspråk och tonfall på nätet gör det tyvärr som upplagt för missuppfattningar och feltolkningar. Det är kul att diskutera med folk som har en annan uppfattning än vad jag själv har. Man lär sig saker. Lite glimten i ögat sitter inte i vägen heller. Annars kan det bli lite torrt. Man märker ju att det finns mycket kunskap att hämta hos forumets medlemmar. Datafolk, EMCskärmare, elekronikkonstruktörer, switchade nätdelare, målare, snickare, slipare, fräsare m.m... Alla villiga att dela med sig av sitt speciella kunnade. Frågar man vettigt så får man oftast ett vettigt svar med. Det var väl fan om vi inte skulle komma fram till något bra.
-A skrev liknande förklaringar på Hm, en gång i tiden( men ingen lyssna ;(.
Mvh A |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:10:03
|
Tack A. Jag gillar att spåna. Det kanske märks.
Lite konstruktiv kritik. Ibland kan du vara svår att förstå när du rationaliserar bort dom flesta bokstäverna. Men du klipper in en och annan bredsida du med.
Edited by - Flint on 2002/08/15 12:16:5 |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 14:54:40
|
quote:
j.persson
Vad jobbar du med? Jag blir nyfiken. Är det en hemlis som Säpo har synpunkter på? Typ försvar typ.
Kraftelektronikbranschen. Typ jäääättestora förstärkare. 10-1000 kW. Jag är egentligen realtidshackare. Datanisse alltså.
Har nu i efterhand insett att jag har alldeles för lätt för data (!) och borde vara civilare i fysik eller elektronik istället, men nu får man lära sig själv istället och det är inte fy skam heller...
Säpo har nog inga synpunkter. Skulle de ha det kan de ju få komma och titta. De kan nog få sig en stöt eller två! 
mvh, Jonas Persso |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:01:54
|
Kraftelektronikbranschen. Typ jäääättestora förstärkare. 10-1000 kW
Låter dom bra?
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:24:22
|
quote:
Kraftelektronikbranschen. Typ jäääättestora förstärkare. 10-1000 kW
Låter dom bra?
Nej, faktiskt fruktansvärt! Du skulle hålla för öronen. Å andra sidan är inga högtalare anslutna. De har ett irriterande egenljud. Väldigt transistoraktigt tror jag du skulle tycka, även om det inte kommer därifrån (indirekt gör det det).
Vår minsta labbprototyp är kapabel att slita vilket högtalarelement som helst i småbitar.
mvh, Jonas Persso |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:45:41
|
Har ni problem med andra saker som magnetisk utstålning som påverkar er fysiskt. Jag har hört att personal vid stora radio och TVsändare får problem med tillfällig sterilitet.
En annan sak. Jag häckar ganska mycket framför datorn och efter tre fyra dagars häckande börjar det kännas i ansiktet som om jag blivit varm eller solbränd. Kan det ha samband med skärmen på något sätt.
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:48:01
|
quote:
Har ni problem med andra saker som magnetisk utstålning som påverkar er fysiskt. Jag har hört att personal vid stora radio och TVsändare får problem med tillfällig sterilitet.
Inget magnetiskt - vi har inga luftlindade, stora spolar.
Vanligt elektriska fält är vi duktiga på att göra. Vi tillbringar dock inte all tid i labbet med huvudet i maskinen, speciellt inte när den kör.
Tror inte jag är steril än, m a o! 
Pass på skärmfrågan. Kör själv med LCD.
mvh, Jonas Persso |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:02:33
|
J, quote: En viss dämpning finns alltid. Ingenting är rent reflekterande, inte ens en spegel. I detta fall är dämpningen frekvensberoende. Katt och musresonemanget är ju ändock tillämpligt...
OK, jag missuppfattade dig. Jag uppfattade det som om buren skulle dämpa inuti och skärma utanför, vilket inte är fallet.
Bra att du tog upp frekvensberoendet, att ha effektiva verktyg som täcker över hela frekvensbandet är snart nog omöjligt. Man får ha flera olika verktyg som täcker olika delar om man vill jobba bredbandigt.
Vad det gäller Shakti så , den kan inte jämföras med en skärm. De har två helt olika verkningssätt. Det är lite som att jämföra din spegel ovan med ett svart hål, vilken klarar av att släcka ljuset mest på baksidan?
Men helt klart skulle det vara kul att mäta. Jag skall kolla om jag kan komma till i vårat EMC-labb.
Mvh, P
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:12:01
|
j.persson
Inget magnetiskt - vi har inga luftlindade, stora spolar. Vanligt elektriska fält är vi duktiga på att göra.
Hur definierar du skillnaden? Kan man inte påstå att ett elektriskt fält också är ett magnetiskt fält?
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:34:47
|
quote:
j.persson
Inget magnetiskt - vi har inga luftlindade, stora spolar. Vanligt elektriska fält är vi duktiga på att göra.
Hur definierar du skillnaden? Kan man inte påstå att ett elektriskt fält också är ett magnetiskt fält?
Tja, skillnad och skillnad, det är ju inte samma sak! Ett magnetiskt fält kan accelerera saxar och skruvmejslar, vilket elektriska fält vanligen inte gör. De accelererar däremot elektroner.
Det går säkert att finna extremfall där skillnaden blir liten. Man klumpar ju ihop fälten till "elektromagnetiska" i vissa sammanhang, men det beror ju på sammanhang.
I ett oscilloskop används ju elektriska fält (spänningen från proben förstärkt) till att accelerera elektroner, så att en kurvform kan avbildas på fosforskärmen (gammalmodigt oscilloskop, men ändå...).
Magnetfält brukar man ha till att accelerera talspolar, vanligen... möjligtvis lyfta bilar med oxå.
mvh, Jonas Persso |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:40:44
|
Jag frågade bara för att jag inte är klar på begreppen. Ser inte den tydliga skillnaden (eller likheten).
Jag syftar till att förstå vilka krafter och fenomen som kan påverka en kabel för att kunna hitta lösning på ev. problem.
Edited by - Flint on 2002/08/15 16:44:0 |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:58:39
|
quote:
Jag frågade bara för att jag inte är klar på begreppen. Ser inte den tydliga skillnaden (eller likheten).
Jag syftar till att förstå vilka krafter och fenomen som kan påverka en kabel för att kunna hitta lösning på ev. problem.
Ett elektriskt fält finns alltid mellan två spänningspotentialer. T ex en plattkondensator har två plattor nära varandra och mellan dessa plattor finns ett elektiskt fält när kondensatorn är laddad.
Ett magnetiskt fält skapas först när det flyter fram en ström genom en ledare. Fältet ligger då runt ledaren och om man t ex lägger en ledare i en annan (koaxialkabel) så tar fälten från dessa två ledare ut varandra om strömmarna flyter åt olika håll. (nästan)
Radiovågor, ljus, röntgen och gammastrålning är elektromagnetiska VÅGOR. Dessa vågor består alltså av både en elektrisk och en magnetisk del.
Klarnar det något eller rör jag bara ihop begreppen för dig?
"I'm nothing but a hound dog |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:10:18
|
Det var en bra förklaring. Tack Herr Pedagog. Jag pluggade antennteknik i ungdommen men fattade mycket lite. Din sammanfattning här gav mer än den utbildningen.
Edited by - Flint on 2002/08/15 17:14:2 |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:29:04
|
Så lite så.. Sådant beröm suger man lätt i sig! 
"I'm nothing but a hound dog |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:46:18
|
Sug i dig berömmet du. Det jag aldrig förstod i utbildningen var växelverkan mellan elektriskt och magnetiskt fält från antennen eller lampan.
Dessutom verkar du tycka om BLUES.
Det är bra.
Edited by - Flint on 2002/08/15 17:52:0 |
 |
|
Topic  |
|