HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 gamma vld 13..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/15 :  01:36:56  Show Profile Send falukorv a Private Message

Tack för ditt svar

Banddiskantexempel: Gamma VLD 13 (8 Ohm)
Sett från förstärkaren har diskanten 8 Ohm dock har själva membranet endast 0.7 Ohm...Trafon står alltså för resterande impedans

Varför har man då en trafo, jo det är til stor del för impedansanpassningen. Det är ju otänkbart att låta 0.7 Ohm belasta förstärkaren.
Utifrån sett är impedansen ca: 8 Ohm
Inifrån sett ser membranet optimal impedans från trafon.

Edited by - falukorv on 2002/08/16 12:29:1
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  05:08:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Herr Falukorv.

Nej, Herr Normans cykelfärd håller en stadig kurs.
Visst har trafon som du säger en impedansanpassande uppgift.
Med dina siffror blir impedansomsättningen 11.43ggr ( 8 / 0.7 )
och spänningsomsättningen 3.38ggr ( roten ur ( 8 / 0.7 )).
Eftersom hela ekipaget är förhållandevis lågohmigt så borde
inte kapacitansen mellan lindningsvarven utgöra något större problem.
Därför borde frekvensgången kunna bli stor.

Norman har mätt på trafon och det anser jag vara en god grund
för hans uttalande som är;

kan tillägga att trafon kanske inte är helt optimal på en banddiskant dock..

En mycket sund och praktisk inställning som jag ser det.
Enda förbehållet skulle kunna vara hans antagande om membranets
resistans/impedansvariation som måhända ligger något i överkant.

Vad sägs om min försäkringskasseSvenska?

Edited by - Flint on 2002/08/15 14:33:3
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:40:07  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Tack för ditt svar

Nu cyklar du vingligt.

Banddiskantexempel: Gamma VLD 13 (8 Ohm)
Sett från förstärkaren har diskanten 8 Ohm dock har själva membranet endast 0.7 Ohm...Trafon står alltså för resterande impedans

Varför har man då en trafo, jo det är til stor del för impedansanpassningen. Det är ju otänkbart att låta 0.7 Ohm belasta förstärkaren.
Utifrån sett är impedansen ca: 8 Ohm
Inifrån sett ser membranet optimal impedans från trafon.

hmm nu är det nog du som vinglar, trafon har ingen impedans i sig själv (inte i det ideala fallet), man kan inte säga att trafon står för resterande impedans (då blir det ju ungefär samma som att öka impedansen med ett motstånd..). Trafon omvandlar bara spänningen, alltså kommer impedansgången på bandet att avspegla sig på primären (d.v.s. att om bandet avviker 30% så avviker primären ca 30%). Jag överdrev mycket riktigt bandets impedansvariation för att få ett exempel, tror bandet är riktigt jämt i impedans.

ett litet exempel: om man gör kortslutning på sekundären (där bandet sitter) så kommer impedansen på primären (alltså ingången) att också vara i stort sett 0 ohm (lite resistans i lindningarna har man, ca 0,1 ohm på primären), då stämmer det inte att säga att trafon står för resterande impedans för då skulle vi fått ca 7ohm in i mitt exempel. (obs. att vi alltid pratar om växelspänning över ca 1000Hz här eftersom det är en trafo)

Edited by - norman on 2002/08/15 12:10:5
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/15 :  21:38:57  Show Profile Send falukorv a Private Message
Naturligtvis pratar vi om växelström.
Hur kan du påstå att en trafo inte har någon impedans.
En transformator består i princip av 2 st. galvaniskt åtskilda spolar med en järnkärna som skiljer dem.
Varje linding har en resistans R och en induktiv reaktans Rl= 2 x Pi x F x L (kapacitanser kan vi bortse från här)
Ju fler varv och eller tätare lindningar desto högre Induktans L.
Kvadraten av R + Kvadraten av Rl ger kvadraten av Impedansen Z.

Det är p.g.a. impedansförhållandet mellan lindningarna det sker en omvandling av spänningen.

Aluminium folien är praktiskt taget rent resistiv och varierar ej i impedans.

Och du Flint... jag tror du blandar ihop inlägg från andra personer nu. Naturligtvis kan och är frekvensgången stor i trafon.
Antagandet om att trafon omvandlar bandets impedans till en högre är det jag främst vänder mig mot. Det är en fysikalisk omöjlighet.
Bara syftningsfel iofs.

Edited by - falukorv on 2002/08/16 12:38:5
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/15 :  22:01:18  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Snälla Norman, naturligtvis pratar vi om växelström.
Hur kan du påstå att en trafo inte har någon impedans.
En transformator består i princip av 2 st. galvaniskt åtskilda spolar.
Varje linding har en resistans R och en induktiv reaktans Rl= 2 x Pi x F x L (kapacitanser kan vi bortse från här)
Ju fler varv och eller tätare lindningar desto högre Induktans L.
Kvadraten av R + Kvadraten av Rl ger kvadraten av Impedansen Z.

Det är p.g.a. impedansen hos varje lindning det sker en omvandling av spänningen.

Aluminium folien är praktiskt taget rent resistiv och varierar ej i impedans.

Och du Flint... jag tror du blandar ihop inlägg från andra personer nu. Naturligtvis kan och är frekvensgången stor i trafon.
Antagandet om att trafon omvandlar bandets impedans till en högre är det jag främst vänder mig mot. Det är en fysikalisk omöjlighet.

varje lindning för sig har förståss en impedans (man kan mäta den om man låter andra lindningen vara oansluten, den impedansen är troligen mycket stor vid dom frekvenser gamma är avsedd för), men en trafo kan man inte se som två skilda spolar och räkna impedans på dom för sig (den ena påverkar ju den andra så gör du t.ex. kortis på den ena så blir det kortis på den andra också = impedansen överförs med ett visst omsättningstal). Det skulle ju bli lite svårt att få 8ohm i ett större frekvensområde om man räknar med Rl=w*L eller hur?

Hur förklarar du t.ex. att man i stort sett får en kapacitiv last in på primären hos en trafo till en elektrostat? det skulle ju inte gå om man räknar med Rl=w*L... Har räknat på och lindat ett antal trafos. Man kan ju räkna med magnetflöde genom varje lindning i trafon så ser man att belastningen (impedansen) på sekundären överförs till primären.

Om man tänker sig en trafo som matas med konstant sinusspänning på primären och man har ingen belastning på sekundären så kommer magnetflödet i järnkärnan att bilda en sinusform där derivatan är ekvivalent med spänningen, ökar man sedan belastningen på sekundären kommer den att motverka magnetfältet i kärnan som blir lite mindre som i sin tur gör att det motinduceras mindre spänning till primären vilket leder till att det flyter mer ström på primären som leder till att magnetfältet hålls uppe... (en rolig detalj i detta är ju att magnetfältet i järnkärnan faktiskt minskar lite vid ökat strömuttag eftersom man har en viss resistans i lindningarna)

Är det en fysikalisk omöjlighet att omvandla impedansen från bandet till en högre? Det är ju precis det man gör.. Man räknar faktisk med impedans"omvandling" hos transformatorer i grundläggande elfysik om jag inte minns fel.

Edited by - norman on 2002/08/15 22:24:43

Edited by - norman on 2002/08/15 22:55:21

Edited by - norman on 2002/08/15 23:43:5
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/15 :  22:23:37  Show Profile Send norman a Private Message
äsch klantade mig å postade två meddlanden...

Edited by - norman on 2002/08/15 22:25:4
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  23:01:20  Show Profile Send Flint a Private Message
F. Alukorv

Och du Flint... jag tror du blandar ihop inlägg från andra personer nu.

Så är det nog.

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/15 :  23:43:55  Show Profile Send falukorv a Private Message
Min bäste herre

// varje lindning för sig har förståss en impedans,
Bra !

// men en trafo kan man inte se som två skilda spolar..

Nja som två galvaniskt åtskilda spolar åtskilda av en järnkärna...
I förenklad princip för detta ändamål så är det väl utmärkt....

//...och räkna impedans på dom för sig //

Går alldeles utmärkt. I så fall skulle du inte kunna ange lindningsförhållandena np/ns eller spänningsförhållandena up/us heller ju.
Zp/Zs = kvadraten av np/ns = kvadraten av up/us

// Hur förklarar du t.ex. att man i stort sett får en kapacitiv last in på primären hos en trafo till en elektrostat? det skulle ju inte gå om man räknar med Rl=w*L...//

Nej här får man lägga in den kapacitiva reaktansen i formeln eftersom den tar överhanden. (induktiv och kapacitiv reaktans tar som bekant ut varandra)

// Har räknat på och lindat ett antal trafos. Man kan ju räkna med magnetflöde genom varje lindning i trafon så ser man att belastningen (impedansen) på sekundären överförs till primären.//

Mja

//Är det en fysikalisk omöjlighet att omvandla impedansen från bandet till en högre? Det är ju precis det man gör.. Man räknar faktisk med impedans"omvandling" hos transformatorer i grundläggande elfysik om jag inte minns fel.//

Bandet har en impedans som är i högsta grad resistiv ! den kan du inte ändra på. Det man förändrar är naturligtvis trafons impedans.

Edited by - falukorv on 2002/08/16 12:36:2
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/16 :  00:00:45  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Min bäste herre

// varje lindning för sig har förståss en impedans,
Bra !

// men en trafo kan man inte se som två skilda spolar..

Nja som två galvaniskt åtskilda spolar åtskilda av en järnkärna...
I förenklad princip för detta ändamål så är det väl utmärkt....

//...och räkna impedans på dom för sig //

Går alldeles utmärkt. I så fall skulle du inte kunna ange lindningsförhållandena np/ns eller spänningsförhållandena up/us heller ju.
Zp/Zs = 10 x np/ns = 10 x up/us

// Hur förklarar du t.ex. att man i stort sett får en kapacitiv last in på primären hos en trafo till en elektrostat? det skulle ju inte gå om man räknar med Rl=w*L...//

Nej här får man lägga in den kapacitiva reaktansen i formeln eftersom den tar överhanden. (induktiv och kapacitiv reaktans tar som bekant ut varandra)

// Har räknat på och lindat ett antal trafos. Man kan ju räkna med magnetflöde genom varje lindning i trafon så ser man att belastningen (impedansen) på sekundären överförs till primären.//

Inte impedansen, det är strömmen som induceras pga den EMK som är grunden för hur en transformator fungerar.

//Är det en fysikalisk omöjlighet att omvandla impedansen från bandet till en högre? Det är ju precis det man gör.. Man räknar faktisk med impedans"omvandling" hos transformatorer i grundläggande elfysik om jag inte minns fel.//

Bandet har en impedans som är i högsta grad resistiv ! den kan du inte ändra på, det du ändrar är den impedansen som primären känner av, d.v.s. den impedans som sekundär och band ger tillsammans vid aktuell frekvens).

jovisst kan man räkna ut omvandlingstalet med hjälp av lindningarnas impedans. Men impedansen hos en gammatrafo där sekundären ej är ansluten är MYCKET högre än 8ohm, när man sen kopplar in bandet sjunker ingångsimpedansen till ca 8ohm (alltså kan man bortse från trafons egen impedans). ALLTSÅ impedansen på utgången överförs till primären med ett visst omsättningstal! det är ju allmänt vedertaget.

håller med om att bandet är rent resistivt. har aldrig sagt att jag ändrar själva bandets impedans. Utan man omvandlar impedansen i trafon så att förstärkaren ser en impedans på 8 ohm (man kan jämföra det hela med en kugghjulsväxel)

du går alltså inte med på att t.ex. impedansvariationer på den anslutna lasten överförs på primären? Gör lite mätningar isåntfall så får du se att mina teorier stämmer.

Orkar inte tjafsa mer nu tror jag, läs mina inlägg igen om nåt är oklart. Speciellt mitt fina exempel med magnetfältet i kärnan, det tyckte jag blev pedagogiskt

Det kanske är möjligt att vi pratar förbi varandra och är dåliga på att förklara dock.

Edited by - norman on 2002/08/16 00:05:0
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/16 :  00:04:53  Show Profile Send falukorv a Private Message

Edited by - falukorv on 2002/08/16 12:40:5
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/16 :  00:20:10  Show Profile Send norman a Private Message
drar lite formler för kul..:

Zin=(Zlast*j*w*L1)/(Zlast+j*w*L2)

Zlast<<w*L2 =>

Zin=(L1/L2)*Zlast= Zlast*(N1/N2)^2

Där: Zin är inimpedansen, Zlast=lastens impedans på utgången , L1 = induktans primärlindning, L2 = induktans sekundärlindning, N1= antalet varv på primär, N2=antal varv sekundär.

alltså: lastens impedans överförs till inimpedansen med en viss omsättning! igen

(ber om ursäkt för formlerna)

vi måste ha slagit rekordet på antal "impedans" i den här tråden iaf!

Edited by - norman on 2002/08/16 00:22:47

Edited by - norman on 2002/08/16 01:18:2
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/16 :  00:32:21  Show Profile Send falukorv a Private Message
// jovisst kan man räkna ut omvandlingstalet med hjälp av lindningarnas impedans. Men impedansen hos en gammatrafo där sekundären ej är ansluten är MYCKET högre än 8ohm, när man sen kopplar in bandet sjunker ingångsimpedansen till ca 8ohm (alltså kan man bortse från trafons egen impedans). ALLTSÅ impedansen på utgången överförs till primären med ett visst omsättningstal! det är ju allmänt vedertaget. //

Jo, men impedans går inte att mäta, endast att beräkna. Det du kan mäta är Spänning, ström och resistans.

// håller med om att bandet är rent resistivt. har aldrig sagt att jag ändrar själva bandets impedans. Utan man omvandlar impedansen i trafon så att förstärkaren ser en impedans på 8 ohm (man kan jämföra det hela med en kugghjulsväxel)//

Jo du uttryckte dig faktiskt så förut. Titta i dina gamla inlägg.

// du går alltså inte med på att t.ex. impedansvariationer på den anslutna lasten överförs på primären? Gör lite mätningar isåntfall så får du se att mina teorier stämmer.//

Jodå

// Orkar inte tjafsa mer nu tror jag, läs mina inlägg igen om nåt är oklart. Speciellt mitt fina exempel med magnetfältet i kärnan, det tyckte jag blev pedagogiskt
Det kanske är möjligt att vi pratar förbi varandra och är dåliga på att förklara dock.//

Vi pratar nog förbi varandra och gör en tupp av en höna.

Edited by - norman on 2002/08/16 00:05:08
[/quote]

Edited by - falukorv on 2002/08/16 12:58:1
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  01:44:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Hmmm vad nu då ? spänningsomsättningen blir väl 1.14 ggr

Impedansomsättningen är kvadratisk till/mot spänningsomsättningen.

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/16 :  01:59:23  Show Profile Send falukorv a Private Message
Hmm jo det har du ju rätt i.
Fan jag har svårt att tänka klart idag, ligger hemma med feber och halsfluss.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  02:09:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Krya på dig.

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/16 :  02:11:38  Show Profile Send falukorv a Private Message
Nu när febern gått ner lite och jag läser vad jag skrivit idag är det så mycket bjäbb att jag skäms.
Blir man dum av halsfluss ?
Erkänner att jag varit stygg och dum och betett mig som en retsticka och haft helt fel i allt som jag inte har haft rätt i.

Edited by - falukorv on 2002/08/16 12:44:2
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  07:46:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Erkänner att jag varit stygg och dum och betett mig som en retsticka och haft helt fel i allt som jag inte har haft rätt i.

Bli inte föööör snäll nu. Då känner vi inte igen dig.
Att temperaturökningen har dimmat din annars så
ultraanalytiska sambansdscentral är uppenbart.
Hettan pyser ut åt alla håll. Med tanke på din
kontrollerade underfundighet så tror jag att
tillfrisknandet ligger inom hörhåll för banddiskanter.
Mosa i dig en bok av Stephen King under tiden.
Kolla sidan http://www.stephenking.com/ om du
saknar uppslag.

Då va det väl klarrt då.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:23:15  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Nu när febern gått ner lite och jag läser vad jag skrivit idag är det så mycket konstiga felaktigheter att jag skäms.
Blir man dum av halsfluss ?

ingen fara man lär sig ju en del på att diskuttera eftersom man får tänka igenom problemet en gång extra.

Krya på dig!

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:29:59  Show Profile Send falukorv a Private Message
Tack grabbar
Känner mig redan bättre.

Jag lovar att komma tillbaka och bjäbba så snart jag är frisk igen.

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:04:50  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Hejsan som ny här på Hififorumet tycker jag att det var intressant att läsa denna tråd.

En teoretiker och en praktiker som letar fel hos varandras resonemang.
Jag kan bara säga att jag förstår de detaljer som falukorven reagerade på och försökte rätta samtidigt som Norman trots vissa felaktiga påståenden ändå förstod vad det handlade om.

Men jag måste säga att falukorven flippade ut lite på slutet, det märks att du är sjuk.
Det verkar som om du fastnade i en fälla där du måste säga emot vad än Norman skrev. Och vad fick du omsättningsförhållandet mellan impedans och spänning(lindning) från ? 10 ggr ?!?

Nej, krya på dig. Jag har läst dina tidigare inlägg på Hifimagasinet och inser att du är mycket kunnig men den här gången känner jag inte igen dig riktigt.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:09:17  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Hejsan som ny här på Hififorumet tycker jag att det var intressant att läsa denna tråd.

En teoretiker och en praktiker som letar fel hos varandras resonemang.
Jag kan bara säga att jag förstår de detaljer som falukorven reagerade på och försökte rätta samtidigt som Norman trots vissa felaktiga påståenden ändå förstod vad det handlade om.

Men jag måste säga att falukorven flippade ut lite på slutet, det märks att du är sjuk.
Det verkar som om du fastnade i en fälla där du måste säga emot vad än Norman skrev. Och vad fick du omsättningsförhållandet mellan impedans och spänning(lindning) från ? 10 ggr ?!?

Nej, krya på dig. Jag har läst dina tidigare inlägg på Hifimagasinet och inser att du är mycket kunnig men den här gången känner jag inte igen dig riktigt.

Måste bara säga att jag är en teoretiker egentligen (om det var oklart..) (teknisk fysik) Vad var fel i mina påståenden? (obs vill inte tjafsa, bara ha reda på om jag fått nåt om bakfoten, eller förklarat virrigt. Det är svårt att förklara i text, speciellt om det skall vara kortfattat(sen skriver fingrarna inte riktigt vad man tänkt ibland...kan man ju skylla på ))

Edited by - norman on 2002/08/16 12:14:4
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:22:33  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Hej Norman

Bry dig inte om det, det var bara några små detaljer i början som tog fram den bångstyrige svenskaläraren i falukorv.

Hoppas du inte tog illa upp att jag skrev praktiker, jag menade att du verkar erfaren, medan falukorven mest verkade märka ord.

Jag tänkte höra om någon här är intresserad av att byta ett par Gamma VLD-12 15 Ohmare mot ett par 8 Ohmare.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:29:21  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Hej Norman

Bry dig inte om det, det var bara några små detaljer i början som tog fram den bångstyrige svenskaläraren i falukorv.

Hoppas du inte tog illa upp att jag skrev praktiker, jag menade att du verkar erfaren, medan falukorven mest verkade märka ord.

Jag tänkte höra om någon här är intresserad av att byta ett par Gamma VLD-12 15 Ohmare mot ett par 8 Ohmare.

Tar inte illa upp, det är ju alltid? bäst att blanda praktik och teori, man brukar få bäst förståelse då.

Varför inte linda om dom själv till 8ohm? du har ju lite teori här i tråden...

Borde ju finnas folk som vill byta, hifikit sålde ju ut 15ohm:are för halva priset... AHA det är du som har 15ohmare.. då kanske det blir svårare..?

Edited by - norman on 2002/08/16 12:39:4
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:51:50  Show Profile Send falukorv a Private Message
Hej Mattepatte
var fick du luft ifrån ?
Håller med Norman, varför lindar du inte om trafona ?
Vad ska du med dem till förresten ?

Din förbenade kanalje !

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000