HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Placering av dämpmaterial i låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/15 :  20:30:41  Show Profile Send celef a Private Message
malare >> "Det skulle du nog ha frågat Carlsson om."

Jo det såklart! :-) Tyvärr fick jag vetskap om Carlsson först efter hans död. :-(

"Det här med Linn's dämplåda på tuben har jag för mig att Small har nämnt i dämpkapitlet. (det är på väg)"

Jag bockar å bugar! :-)

Flint >> "Jag har haft den äran att få prata med Herr Carlsson
i början av 80-talet. Man kan nog säga att han var speciell."

Berätta gärna mer! Jo jag har hört tidigare att Stig var "lite" speciell, men det är väl oxå brukligt bland genier? :-)

Gäsp! Hastigheten på denna site är ju numera bedrövlig! :-
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  22:44:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef

Om Mötet med Stig Carlsson.
1983 gjorde företaget LEAB med den personlige Herr Liliehök som företagsledare en satsning på Carlssons då nya serie OA50 – 51- 52. Handlare och säljare bjöds på en demonstration en kväll i Herr Carlsson hem och verkstad. Jag var inte sen att hänga på eftersom han var en idol i mina ögon. Sagt och gjort. Vi stuvade bilarna fulla och åkte hem till Stig som bodde i ett äldre trähus på Söder Mälarstrand. Jag är ganska dålig stigfinnare i Stockholm men jag tror att jag har fattat läget rätt. Hilmerson, senare XL-audio / Rotel, fick sitta i kombins bagageutrymme. Där fick han också en reprimand av Liliehök för att han glömt att ta med sig testskivor.
Carlsson var mycket timid och nästan blyg och tyckte nog att situationen var ett onödigt elände enbart i reklamsyfte. Han spelade på sina högtalare och berättade om konstruktionsarbetet. Bland annat att han hade gjort utomhusmätningar och pekade på mätkurvan och sade att här ser ni rester av staketet där ute. Det tyckte vi var kul. Alla skrattade. Han hade en mick som satt på en ca 600-700mm lång arm som snurrade när han mätte.
Jag tror att jag retade upp honom lite när jag frågade om han hade provat sina lådor på vanliga standardprylar som t.ex. en 30W Sonyförstärkare. Det blev pinsamt tyst i lokalen och Carlsson blev lång i ansiktet. Jag reagerar på att högtalarkonstruktörer bara skyltar med värstingsgrejor när det blir tal om verktygen som använts för provlyssning. Stig hade några stora monoblock som kan ha varit Nelson Pass men jag minns inte säkert. Varför jag frågade denna dumma fråga var att mina kunder hade inga supermonoblock modell värre. Dom satt med sina HK och Pioneer och jag ville att även dom skulle kunna byta upp sig till ett par bra högtalare. Nu utgör ju inte Carlssons lådor några elaka belastningar men jag ville ändå höra hans kommentar. Den kom aldrig. Herr Liliehök gick in och räddade situationen med lite säljsnack om Luxman som han importerade.

Hur lät det?
Jag tyckte inte att det lät bra. Jag uppfattade rummet som boven för lådorna lät mycket bättre hemma hos mig själv. Jag och familjen bodde då i ett äldre trähus som i viss mån påminde om Herr Carlssons. Jag hade testat OA51 som var min favorit. Den med den absorberande vingen och sluttande fronten. I butiken lät lådorna mycket vasst och ljust. Dom var också svårsålda. Vi var ingen audiophilbutik. Det var mycket lättare att sälja ett knippe Jamo med ”discostuk” .

Kvällen avslutades på lokal med gradvis ökande yrsel och förvirring som det alltid gjordes i sådana där sammanhang. Kanske är det likadant idag. Liliehök stod för plånboken så det var lika bra att skaffa sig en rejäl anledning till treointag dagen efter. Herr Carlsson var tyvärr inte med på yrsel och efterarbete vilket var väldigt synd. Tänk vilken diskussion det skulle ha blivit.
Jag är glad att ha fått träffa honom. Frid över hans minne.

Edited by - Flint on 2002/08/15 23:23:3
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/15 :  23:32:57  Show Profile Send celef a Private Message
Flint >> Tack för berättelsen! Jag har tidigare bara läst om Carlsson som jobbig, misstroende och nästan elak. Du ger en annan bild och det tycker jag var trevligt. Kommer du ihåg nåt han sa om sina konstruktioner, tex om "filtröret"? Gillar du OA51 bättre för att dessa, kan jag tänka mig, placerades lite högre upp från golv än OA50/52?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  01:06:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef

Jag har tidigare bara läst om Carlsson som jobbig, misstroende och nästan elak. Du ger en annan bild och det tycker jag var trevligt.

Han kunde säkert vara frän i diskussioner men den sidan såg jag inte under kvällen.

Kommer du ihåg nåt han sa om sina konstruktioner, t.ex. om "filtröret"?

Han nämnde ingenting om teorin bakom basreflexdimmensioneringen men jag har läst en ingående beskrivning av lådan i en gammal Molt gjord av en mycket duktig tekniker som heter Tore Hevreng. Jag har lärt mig mycket från hans artiklar.

Gillar du OA51 bättre för att dessa, kan jag tänka mig, placerades lite högre upp från golv än OA50/52?

Det var OA51 som jag provade hemma men jag skruvade aldrig upp dom på väggen eftersom jag inte tänkte behålla dom. Jag var rädd för att fastna för mycket för dom. Jag hade aldrig fått handla dom för tanten även om jag hade en viss rabatt.
Dom andra testade jag bara i butiken och hos några kunder. OA50 tyckta jag inte var tillräckligt bra. Den lät lite burkig. OA51 och 52 var ganska lika varandra. Kanske lät OA52 aningen större men jag föredrog OA51 för dess närhet och klarhet som dessvärre var en nackdel i butiken där det kunde bli vasst. Problemet var känt av leverantören. Jag tror inte att Liljehök gillade lådorna själv. Han fördrog nog muskler i form av Cerwin Vega som han också hade under sina vingar. Lättsålt. Bara att damma på.
Jag mätte också upp 51ans T/S/parametrar. Dom stämde mot uppgivna värden nästan på pricken. ScanSpeak.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/16 :  17:36:10  Show Profile Send celef a Private Message
Flint >> "Han nämnde ingenting om teorin bakom basreflexdimmensioneringen men jag har läst en ingående beskrivning av lådan i en gammal Molt gjord av en mycket duktig tekniker som heter Tore Hevreng. Jag har lärt mig mycket från hans artiklar."

Kan du "saxa" från Molt?

Hmm, är inte OA51 och 52 identiska förutom lådformen?

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/08/16 :  17:47:04  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

quote:

crille.jag tycker du har rätt .jag gör likadant men efter som att ljudhastigheten ändrass så skall man ändra portens längd,myckett viktigt .villkett man mäter o hör:)villkett kommer att bli längre än beräknatt.jag är inte helt säker på detta men jag har för mig att ljudhastigheten i lös fårull hamnar run 280m/s.alltså fs längre...

stefan gbg

japp

På ett sätt så har Stefan rätt och det är när ljudvågen skall gå igenom dämpmaterialet. I en transmisson line högtalare t.ex. så fyller man ofta "line'n" med fårull för att få den att verka längre på grund av att ljudhastigheten blir lägre. Därigenom kan man göra lådan lite mindre än annars.

I celefs fall om man fyller lådan med dämpmaterial som ligger mellan högtalare och port så blir effekten liknande, alltså måste man ändra portavstämningen.

Mvh. Per Målare

stefan gb
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  18:32:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef

Kan du "saxa" från Molt? Hmm, är inte OA51 och 52 identiska förutom lådformen?

Tyvär har jag inte Moltarna kvar. Kanske LTS kan bistå.

Du har nog rätt om 51 och 52. Vet inte om filtret var samma men jag tror att det var samma typ av element i dom båda. Diskanten från Peerless är fortfarande bra. Jag har byggt en TL-låda med den till en av mina söner.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/17 :  20:23:39  Show Profile Send celef a Private Message
Jo man kanske skall gå med i LTS (var faktiskt medlem 1år enbart för Molt, det kanske var ett "mellanår" men jag fann tidningen fullständigt ointressant, å speciellt musikrecensionerna!). Jag vet inte så noga, men jag har hört från många håll att just diskanterna inte skulle vara så bra i OA50/51/52 och oxå den största orsaken till det svala mottagandet i pressen? Val av diskant utföll endast pga de goda spridningsegenskaperna, samma sak för Vifa D25AG enl rykten.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/17 :  22:07:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Jo man kanske skall gå med i LTS (var faktiskt medlem 1år enbart för Molt, det kanske var ett "mellanår" men jag fann tidningen fullständigt ointressant, å speciellt musikrecensionerna!).

Det beror nog lite på vilken musiksmak man har. Hälften av min skivsamling består av så kallad ”klassisk” musik. Många av Molt recensioner handlade om den typen.

Jag vet inte så noga, men jag har hört från många håll att just diskanterna inte skulle vara så bra i OA50/51/52 och oxå den största orsaken till det svala mottagandet i pressen? Val av diskant utföll endast pga de goda spridningsegenskaperna, samma sak för Vifa D25AG enl rykten.

Problemen med diskanten var mer en fråga om Carlssons inställning till ljud över huvud taget än elementets kvalitet. Han litade för mycket på sina mätningar och ville ha en så rak och ”fin” frekvensgång som möjligt. Han tyckte också att hela skivindustrin var ute och cyklade med alldeles för ljust mixade skivor som blir följden när det sker i som han tyckte murriga monitorer av typen B&W. Själv gick han emot strömmen och lät sina lådor följa mätresultaten. Alltså lät det mesta för ljust men när dom stämde med lokalen blev å andra sidan resultatet mycket bra.
Jag dämpade Peerlessdiskanten i mitt bygge med 6dB och då lät den mycket bra. Filter 6dB/oktav 3kHz. Odämpad var ljudet olidligt. Att Carlssons lådor sprider bra tror jag mer beror på hans konstruktion där han just räknar med rummets inverkan. Det var medvetet.

Edited by - Flint on 2002/08/17 22:08:4
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/17 :  23:04:49  Show Profile Send celef a Private Message
"Det beror nog lite på vilken musiksmak man har. Hälften av min skivsamling består av så kallad ”klassisk” musik. Många av Molt recensioner handlade om den typen."

Jepp, å jag gillar inte klassik musik (förutom ett stycke/låt av okänt namn av någon med för mig okänt namn, otrolig dynamik och energi med mkt pukor, appråpå pukor, var å såg "Kroumata" (heter de så?) igår i Vita Bergen, ganska schysst, 2 låtar av 8 var riktigt bra: en cymballåt å så en låt av en Janis).

"Att Carlssons lådor sprider bra tror jag mer beror på hans konstruktion där han just räknar med rummets inverkan. Det var medvetet."

Nja... för att få stor spridning krävs det att elementet sprider bra och/eller att använda reflekterande ytor. I 50/51/52 så används både dämpväggar och filtremsor för att minska spridning i vissa led.

Jag kommer INTE från Gotland
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/17 :  23:41:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är tur att det finns olika musiksmaker. Annars skulle det bara behövas en låt. Jag är ingen som helst finsmakarsnobb men ibland är det skönt med något som inte är så förutsägbart. Barocken med Bach och grabbarna är inte dum även om den också är förutsägbar på sitt sätt. Dåtidens disco.

Om högtalares spridning har du säkert rätt.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/18 :  11:56:15  Show Profile Send celef a Private Message
"Det är tur att det finns olika musiksmaker."

Amen! Men, tyvärr ställer detta till problem när man försöker bygga högtalare!

Jag kommer INTE från Gotland
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/18 :  13:56:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Menar du att det är svårt eller ömöjligt att bygga en högtalare som passar till allt?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/18 :  16:34:49  Show Profile Send celef a Private Message
"Menar du att det är svårt eller ömöjligt att bygga en högtalare som passar till allt?"

För min del ja då det är svårt att kombinera en neutral med en "färgad" återgivning, du förstår säkert vad jag menar.

Jag har INTE sirap i datorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/18 :  16:45:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag förstår vad du menar. Själv har jag slutat hoppas på att till slut bygga den optimala lådan. Nu är jag mer intresserad av psykologin och problemlösningen i sig. Kul att se vad som händer.

Edited by - Flint on 2002/08/18 16:46:1
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/18 :  17:12:30  Show Profile Send celef a Private Message
"Nu är jag mer intresserad av psykologin och problemlösningen i sig. Kul att se vad som händer."

Jag håller med! :-) Nu skall jag testa bygga en 2-vägare med 10" bas å en 1" dome - det skall bli intressant, inte minst vad det gäller delningsfrekvensen! :-) Vill även ha extra knuff å attack i basen, måste nog få till en peak, vet dock inte hur stor å var exakt den skall sättas, några förslag?

Jag har INTE sirap i datorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/18 :  19:04:54  Show Profile Send Flint a Private Message
10" i ett tvåvägssystem kan kanske bli lite tomt i mitten men man vet inte förren man provat. Kanske en 50liters låda portad 45-50Hz. Jag har lekt med Kef B139 tvåvägs. Den ovala basen med frigolitmembran. Inte blev det mycket mellanregister men bas fanns det gott om. Kul att prova sån't som inte borde fungera.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000