Author |
Topic  |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:00:30
|
Ibland läser man(jag) att "använd bra (filter)komponenter i signalvägen, men du kan köra med billigare när dom sitter parallellt". Är detta verkligen sant? Alla komponenter borde väl göra sitt "avtryck" på ljudet oavsett position(annars behövs dom ju inte!)? Jag kan tänka mig att tex en MCAP låter på ett visst sätt jämfört med en MKT i serie med diskanten, men om man jämför dom i en parallellposition i LP-delen av mellanregistret, så borde det väl också vara skillnad? Jag kan också tänka mig att det inte blir "samma" skillnad, men samma magnitud på skillnaden.
Min tanke är alltså att "ljudet" från en kondensator som sitter parallellt blir inversen(typ) av "ljudet" från samma kondning i en serieposition.
Någon som kan reda ut detta lite grann?(bortse från att skillnaderna är små)
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:56:40
|
Hej m!
A kan ingenting om detta men ;), tycker det verkar ologiskt att paralellkopplade koddar inte skulle vara så viktiga för att "ljudsignalen" inte går igenom dessa då, elström nog inte är lika "känslosam" angående ljud/musik som ex, A och m.
Mvh A |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 14:30:52
|
Hej A! Nej, jag tycker också det verkar rätt märkligt..... Jag hittade denna förklaring av Risch: "A shunt component will affect the sound almost as much as a series component, but the signal distortions will be of a differnet nature, and hence possibly less obvious.
Instead of getting bogged down in caps, instead, lets think of a different shunt component, the inductor on a tweeter circuit instead, to allow for an easier discussion.
Lets say that the shunt inductor has some capacitive component, as all coils do to one extent or another, and lets say this particular coil goes capacitive within the audio band.
What this would do the signal that got to the tweeter, is that instead of only shunting the very LF's, the coil would also shunt some of the extreme HF's. The top octave of the tweeter would actually be down a bit DUE TO THE SHUNT INDUCTOR. Note that the signal deviation caused by the shunt component is exactly the inverse of what it would do in series, that is, if the coil was used in series, and went capacitve in the audio band, excess HF's would be let through.
This is an example of a crossover shunt component directly affecting the FR of the speaker system.
Now, lets switch to a shunt capacitor on a woofer. Obviously, a similar thing could occur, if the cap went inductive in the audio band, then instead of shunting the HF's to ground, some would get through. Again, a direct FR alteration of the intended response. Also note that the effect is again the inverse of what it would be if the component is in series.
Now most parts are not going to be this bad (although for very large inductors, especially large air cores, I recommend an "un-bypass" coil made from the leads by wrapping excess inductor lead length around a pencil), and will not cause a significant FR deviation.
However, WHATEVER distortions a particular cap has, with respect to passing a signal in series mode of operation WILL BE MIRRORED TO THE INVERSE when used as a shunt.
I know that some here do not believe that various film caps sound different, but IF YOU DO, then realize that whatever deviations from perfect neutrality a particular cap has, it will still have those imperfectins when used as a shunt component, the apparent effects will be the inverse of what they were when used in series mode.
If a cap sounds dull and soft, when used as a shunt, it will tend toward a brighter or more forward sound. Just as their was the apparent aspect of not all of the energy making it through the cap in series use, then in shunt mode not all the apparent energy was shunted. Note that I am talking about percieved tonal balance, and not actual FR variations as such."
Men någon annan kanske kan mer om detta?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 14:53:37
|
Äh det är bara att använda högsta kvalitet rakt igenom, annars lär man fundera på om/hur mycket bättre det låtigt osv.
//Magnu |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:02:58
|
Det blir ju så grymt dyrt om man skall använda typ Supreme, Hovland eller Theta rakt igenom......100uF parallellt till basen skulle ju kosta mer än 1000 spänn per högtalare..... Jensen i serie och MCap parallellt skulle ju vara kul att testa, eller Supreme i serie och MKT parallellt.....
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:59:37
|
Alla komponenter borde väl göra sitt "avtryck" på ljudet oavsett position(annars behövs dom ju inte!)?
Jag har aldrig hört skillnad när jag har parallellkopplat en sämre kondensator med en bättre. Man ska ha klart för sig att när man parallellkopplar en 4.7uF kondensator med en till på 1uF så ändrar man delning så pass mycket att det hörs av den anledningen. Däremot har jag hört stora skillnader när jag har bytt till olika märken eller typer av samma värde. Det har heller inte alltid varit till fördel för audiofila komponenter. Ibland precis tvärs om. Det beror helt på i vilket sammanhang komponenten sitter. Sitter den inom en motkopplingsslinga så blir problemet ännu större med synergieffekter som följd som man kan tro beror på på själva den bytta komponenten. I stället för att köpa en skitdyr konding så köper jag hellre tio billiga och väljer den/dom som passar bäst. Jag har ingen som helst tro på generella superkomponenter. Det är helheten som räknas. Klart att det tar tid att prova sig fram till rätt kombinationer. Den tiden tycker jag å andra sidan är kul eftersom det handlar om min hobby. Syftar till förstärkare men det gäller även mina amatörmässiga högtalarexperiment.
Edited by - Flint on 2002/08/15 17:30:3 |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:09:03
|
Hej F! Ja, så menar jag också. Om man tänker sig att alla kondensatorer färgar ljudet och om man gillar färgningen när det är seriekopplat så borde man kanske välja en annan sort i parallellposition. Säg att man gillar det "mjukare" ljudet från en "papper-i-olja"(tex Jensen) seriekopplad till diskanten. Sätter man samma kondning parallellt så kanske den inte alls är "mjuk" längre, utan kantig och otrevlig!
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:23:10
|
Jag tror dig. Samma effekt med vanliga cementmotstånd som har ganska hög induktans. Jag har hypotesen att dom orsakar olika ljudresultat när dom seriekopplar ett element alt. paralellkopplar ett. Om man ser motståndet som bestående av olika egenskaper, rent motstånd och ren spole, så är det lättare att se vad som händer. Det blir helt enkelt filter i filtret.
Edited by - Flint on 2002/08/15 17:25:5 |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 18:50:47
|
quote:
Jag tror dig. Samma effekt med vanliga cementmotstånd som har ganska hög induktans. Jag har hypotesen att dom orsakar olika ljudresultat när dom seriekopplar ett element alt. paralellkopplar ett. Om man ser motståndet som bestående av olika egenskaper, rent motstånd och ren spole, så är det lättare att se vad som händer. Det blir helt enkelt filter i filtret.
Edited by - Flint on 2002/08/15 17:25:52
.jag har lyssnatt mig om lite vad det gäller kondensatorer.och kommitt frammtill att elfas polly kondensatorer 400v är myckett bra fast bra myckett billigare än mox mm..jag kör med deras efekt motstånd ,den ser ut som en mosfet och är av folie ca 60 kr st tål 30w har mykett låg cap som induktans upp till ca 500 000 hz men den behöver kylning..när jag labbar så kör jag med dom gamla vita fina för 5 kr 10w..
stefan gb |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:15:48
|
.jag har lyssnatt mig om lite vad det gäller kondensatorer.och kommitt frammtill att elfas polly kondensatorer 400v är myckett bra
Vilken kondensator menar du mer exakt.
jag kör med deras efekt motstånd ,den ser ut som en mosfet och är av folie ca 60 kr st tål 30w har mykett låg cap som induktans upp till ca 500 000 hz men den behöver kylning
Menar du Caddock
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:46:41
|
quote: Det blir ju så grymt dyrt om man skall använda typ Supreme, Hovland eller Theta rakt igenom......100uF parallellt till basen skulle ju kosta mer än 1000 spänn per högtalare..... Jensen i serie och MCap parallellt skulle ju vara kul att testa, eller Supreme i serie och MKT parallellt.....
Kanske läge att dela elektroniskt då och skaffa ett extra steg
//Magnu |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 01:14:50
|
Hej F!
Dessa var det:

-A-nr: 65-480-02 ,o framåt. Gör som A... köp dem! Dessa är billiga på Elfa( till skillnad ifrån en hel del annat).
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/16 01:16:0 |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 16:15:51
|
quote:
.jag har lyssnatt mig om lite vad det gäller kondensatorer.och kommitt frammtill att elfas polly kondensatorer 400v är myckett bra
Vilken kondensator menar du mer exakt.
jag kör med deras efekt motstånd ,den ser ut som en mosfet och är av folie ca 60 kr st tål 30w har mykett låg cap som induktans upp till ca 500 000 hz men den behöver kylning
kondensator typ Fabr SCR, typ MKP
motstoånd Fabr Caddock, typ MP930 var det jag menade :)
Menar du Caddock
stefan gb |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 19:17:42
|
Tack.
Caddock står på turlistan för test Den låga induktansen lockar.
Kondensatorer När det gäller rörbygge trivs jag bra med BC Components 368. Standardkonding med hög tillförlitlighet och ngen direkt ljudegenskap. Jag tycker att polypropylen kan ge lite för mesigt och snällt ljud men det beror förstås på sammanhanget. Ingen generell regel.
|
 |
|
|
Topic  |
|