HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Placering av dämpmaterial i låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/13 :  18:26:09  Show Profile Send celef a Private Message
En fundering bara:

Ofta ser jag byggbilder på högtalarlådor med endast tunna skikt med dämpmaterial på de invändiga lådväggarna (detta gäller främst basreflex, slutna lådkonstruktioner brukar oftast "packas" lite mer (bättre?), andra lådtyper vet jag inte ett jota om!), men är inte detta egentligen alldeles galet? Jag har lärt mig att dämpmaterial skall placeras MITT I LÅDAN (man måste ha dämpmaterialet där partikelhastigheten är som störst, för ex. en stående våg!) för att den skall vara effektiv.

I princip skall alltså lådan packas så här:

å den slutliga lådan skulle då se ut så här:

Ööh, kan det stämma?

Gäsp! Hastigheten på denna site är ju numera bedrövlig! :-

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/13 :  18:39:44  Show Profile Send mag a Private Message

//Magnu
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/13 :  20:19:06  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Det du beskrivit i dina bilder fungerar i en sluten låda (om man använder ihåliga fibrer så lär det bli bättre) så att högtalarelementet tror att det sitter i en större låda (detta om man har stoppat i lagom mycket dämpmaterial).

I en basreflexlåda skulle det inte fungera alls för att du dämpar "all rörelse" i lådan på det sättet (något förenklat beskrivet). I en basreflexlåda dämpar man bara sidorna eftersom det är reflektionerna i väggarna man vill dämpa ut (vilka annars skulle kunna komma ut bakifrån genom membranet, fördröjda i tid).

PS. I en låda får man oftast inga stående vågor i basen (vilket det oftast gäller) på grund av att våglängden är längre än lådans dimentioner.

Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/08/13 20:21:1
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/13 :  20:58:01  Show Profile Send celef a Private Message
mag >> på dig själv! :-)

malare >> "Det du beskrivit i dina bilder fungerar i en sluten låda (om man använder ihåliga fibrer så lär det bli bättre) så att högtalarelementet tror att det sitter i en större låda (detta om man har stoppat i lagom mycket dämpmaterial)."

Min tanke var glasull.

"I en basreflexlåda skulle det inte fungera alls för att du dämpar "all rörelse" i lådan på det sättet (något förenklat beskrivet)."

Tanken var att basreflexröret sticks in i den tomma kaviteten (vid elementen) med myningen bakom diskanten.

"I en basreflexlåda dämpar man bara sidorna eftersom det är reflektionerna i väggarna man vill dämpa ut (vilka annars skulle kunna komma ut bakifrån genom membranet, fördröjda i tid)."

Alla väggar torde vara viktiga att dämpa då elementet även är rundspridande för vissa frekvenser?

"PS. I en låda får man oftast inga stående vågor i basen (vilket det oftast gäller) på grund av att våglängden är längre än lådans dimentioner."

Det spelar nog ingen roll, bas eller mellanregister eller annat, stående vågor kommer att inträffa vid frekvenser som överenstämmer med låddimesionerna.

Optimal form på dämpmaterialet?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/13 :  21:17:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har faktiskt dämpat mina basreflexlådor genom att lägga ull även i mitten av låda. Men jag har lämnat området runt rörets öppning fritt från ull. Jag tycker den dämpningen fungerar bättre. Slipper bla högfrekvent ljud från porten.
Vet att detta inte är "vetenskapligt korrekt" men vem har sagt att de metoderna är dem rätta?! TESTA, det är så man lär sig

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/13 :  21:30:44  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

malare >> "Det du beskrivit i dina bilder fungerar i en sluten låda (om man använder ihåliga fibrer så lär det bli bättre) så att högtalarelementet tror att det sitter i en större låda (detta om man har stoppat i lagom mycket dämpmaterial)."

Min tanke var glasull.

Glasull fungerar mycket bra. När det gäller syntetfibrer påstås det att hålfibrer ska ha bättre effekt när det gäller att få lådan att verka större. (Många vill inte använda gullfiber för det sticks så)

quote:

"I en basreflexlåda skulle det inte fungera alls för att du dämpar "all rörelse" i lådan på det sättet (något förenklat beskrivet)."

Tanken var att basreflexröret sticks in i den tomma kaviteten (vid elementen) med myningen bakom diskanten.

Det får inte finnas några fibrer nära rörmynningen inne i lådan annars så fungerar inte tuben som det är tänkt.

quote:

"I en basreflexlåda dämpar man bara sidorna eftersom det är reflektionerna i väggarna man vill dämpa ut (vilka annars skulle kunna komma ut bakifrån genom membranet, fördröjda i tid)."

Alla väggar torde vara viktiga att dämpa då elementet även är rundspridande för vissa frekvenser?

Att elementet är rundspridande har ingen betydelse inne i lådan. Det du pratar om är viktigt framför elementet. Att dämpa alla väggar var nog det jag menade när jag skrev sidor, fast baksidan av baffeln är inte nödvändigt att dämpa.

quote:

"PS. I en låda får man oftast inga stående vågor i basen (vilket det oftast gäller) på grund av att våglängden är längre än lådans dimentioner."

Det spelar nog ingen roll, bas eller mellanregister eller annat, stående vågor kommer att inträffa vid frekvenser som överenstämmer med låddimesionerna.

Räkna lite på det så får du se att stående vågorna hamnar rätt högt i frekvens. OK, när det gäller mellanregister men då gissar jag att du i alla fall fyller kaviteten med dämpmaterial.

quote:

Optimal form på dämpmaterialet?

Enligt min erfarenhet så har formen på dämpmaterialet inte lika stor betydelse som hur stor mängd man använder och var i lådan det placeras. (Om man fyller lådan med för mycket dämpmaterial så får man ju en mindre låda vilket kanske inte var meningen)
R. Small skrev i ett kapitel i sin doktorsavhandling en analys av hur olika konfigurationer av dämpningar fungerar teoretiskt men det verkar som om ingen högtalartillverkare har tagit till sig den informationen på samma sätt som de andra delarna av avhandlingen vilken ligger till grund för Thiele-Small parametrarna som väl numera anses vara basen i högtalarkonstruktion.

Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/08/13 21:39:4
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:54:04  Show Profile Send celef a Private Message
chrille >> "Jag har faktiskt dämpat mina basreflexlådor genom att lägga ull även i mitten av låda. Men jag har lämnat området runt rörets öppning fritt från ull. Jag tycker den dämpningen fungerar bättre. Slipper bla högfrekvent ljud från porten.
Vet att detta inte är "vetenskapligt korrekt" men vem har sagt att de metoderna är dem rätta?!"

Jo, jag har hört, å det är väl den allra vanligaste metoden, att de skall vara "fri luft" (inga hinder) mellan element å port, men jag har även sett konstruktioner på det motsatta, bla. på Carlsson.

"TESTA, det är så man lär sig"

Håller absolut med! :-)

malare >> "Glasull fungerar mycket bra. När det gäller syntetfibrer påstås det att hålfibrer ska ha bättre effekt när det gäller att få lådan att verka större. (Många vill inte använda gullfiber för det sticks så)"

Jo, det vore önskvärt att hitta skumgummi med de rätta egenskaperna, tills dess får man stå ut med lite kli. :-)

"Det får inte finnas några fibrer nära rörmynningen inne i lådan annars så fungerar inte tuben som det är tänkt."

Detta ändrar väl bara avstämningsfrekvensen?

"Att elementet är rundspridande har ingen betydelse inne i lådan. Det du pratar om är viktigt framför elementet. Att dämpa alla väggar var nog det jag menade när jag skrev sidor, fast baksidan av baffeln är inte nödvändigt att dämpa."

Det räcker nog att dämpa en av 2 parallella ytor (som min skiss), då infallande och utfallande våg har samma vinkel mot ytan.

"Enligt min erfarenhet så har formen på dämpmaterialet inte lika stor betydelse som hur stor mängd man använder och var i lådan det placeras."

Skissen visar bara hur dämpmaterialet skulle se ut för att få den placerad i mitten av lådan i alla led.

"(Om man fyller lådan med för mycket dämpmaterial så får man ju en mindre låda vilket kanske inte var meningen)"

Ööh.. den blir väl större, så tillvida du använder rätt typ av dämpmaterial?

"R. Small skrev i ett kapitel i sin doktorsavhandling en analys av hur olika konfigurationer av dämpningar fungerar teoretiskt men det verkar som om ingen högtalartillverkare har tagit till sig den informationen på samma sätt som de andra delarna av avhandlingen vilken ligger till grund för Thiele-Small parametrarna som väl numera anses vara basen i högtalarkonstruktion."

En optimal placering kanske inte alltid är så praktiskt att genomföra kostnadseffektivt, å därför dämpar de bara (i bästa fall!) endast bakväggen i billiga högtalare?

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:13:07  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

Jag har faktiskt dämpat mina basreflexlådor genom att lägga ull även i mitten av låda. Men jag har lämnat området runt rörets öppning fritt från ull. Jag tycker den dämpningen fungerar bättre. Slipper bla högfrekvent ljud från porten.
Vet att detta inte är "vetenskapligt korrekt" men vem har sagt att de metoderna är dem rätta?! TESTA, det är så man lär sig

crille.jag tycker du har rätt .jag gör likadant men efter som att ljudhastigheten ändrass så skall man ändra portens längd,myckett viktigt .villkett man mäter o hör:)villkett kommer att bli längre än beräknatt.jag är inte helt säker på detta men jag har för mig att ljudhastigheten i lös fårull hamnar run 280m/s.alltså fs längre...

stefan gb
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:17:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har gjort mätningar på impedans och Qvärde vid olika
dämpningsplacering. Det påverkar en hel del.
Har därmot ingen uppfattning hur det bör vara.

Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/14 :  00:06:02  Show Profile Send mag a Private Message
Om man kikar lite på http://home.hetnet.nl/~geenius/ så kan man se att han gärna lägger ull bakom elementen typ mitt i lådan, tror att han har nån förklaring till detta också nånstans.

Men det behöver ju inte vara rätt för det, men jag tycker det verkar vettigt (fast jag har ingen direkt kunskap om dett så vad jag tror är ganska ointressant i detta fall).

//Magnu
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/14 :  21:50:05  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Jo, jag har hört, å det är väl den allra vanligaste metoden, att de skall vara "fri luft" (inga hinder) mellan element å port, men jag har även sett konstruktioner på det motsatta, bla. på Carlsson.

Det här med Carlsson är ett specialfall av dämpning som jag faktiskt tror att det bara är Carlsson och jag som har använt. Carlsson gick i senare konstruktioner ifrån denna typ av dämpning som kallas för "acoustic damping" av Small, men jag har vidareutvecklat metoden och tycker att den är den bästa metoden att använda för att få en ren och kontrollerad bas.

quote:

"Det får inte finnas några fibrer nära rörmynningen inne i lådan annars så fungerar inte tuben som det är tänkt."

Detta ändrar väl bara avstämningsfrekvensen?

Jag tror snarare att portens Q-värde förändras. Men det är bara en gissning och beror mycket på hur dämpmaterialet ligger i förhållande till porten.

quote:

"(Om man fyller lådan med för mycket dämpmaterial så får man ju en mindre låda vilket kanske inte var meningen)"

Ööh.. den blir väl större, så tillvida du använder rätt typ av dämpmaterial?

Först så verkar lådan att bli större, men fyller man för mycket så minskar i stället lådans storlek igen. (detta gäller slutna lådor)

Hela systemet med högtalarelement och dämpning och eventuell port och annat som ingår i en högtalare kan beskrivas som ett ekvivalent elektriskt schema. Där ingår oftast dämpningen som ett resistivt element men kan också innehålla ett kapacitivt element som representerar en massa. Hur dämpningen är kopplad i systemet är beroende av hur man lägger in "ullen" i lådan.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/14 :  21:57:58  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

crille.jag tycker du har rätt .jag gör likadant men efter som att ljudhastigheten ändrass så skall man ändra portens längd,myckett viktigt .villkett man mäter o hör:)villkett kommer att bli längre än beräknatt.jag är inte helt säker på detta men jag har för mig att ljudhastigheten i lös fårull hamnar run 280m/s.alltså fs längre...

stefan gbg

På ett sätt så har Stefan rätt och det är när ljudvågen skall gå igenom dämpmaterialet. I en transmisson line högtalare t.ex. så fyller man ofta "line'n" med fårull för att få den att verka längre på grund av att ljudhastigheten blir lägre. Därigenom kan man göra lådan lite mindre än annars.

I celefs fall om man fyller lådan med dämpmaterial som ligger mellan högtalare och port så blir effekten liknande, alltså måste man ändra portavstämningen.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/14 :  23:02:18  Show Profile Send celef a Private Message
malare >> "Det här med Carlsson är ett specialfall av dämpning som jag faktiskt tror att det bara är Carlsson och jag som har använt. Carlsson gick i senare konstruktioner ifrån denna typ av dämpning som kallas för "acoustic damping" av Small, men jag har vidareutvecklat metoden och tycker att den är den bästa metoden att använda för att få en ren och kontrollerad bas."

Intressant! Vad gäller Carlsson så gick han till användning av "filtrör" för samma effekt? Vilka parametrar förbättras genom användning av "AD"? Jag får det till att systemet närmar sig den slutna lådan, eller iaf nåt i stil med slutet system med akustisk ventil (typ Dynaudio/S-S)!?

"Först så verkar lådan att bli större, men fyller man för mycket så minskar i stället lådans storlek igen."

Jaha, det trodde jag inte!

"I celefs fall om man fyller lådan med dämpmaterial som ligger mellan högtalare och port så blir effekten liknande, alltså måste man ändra portavstämningen."

Vill bara förtydliga att så inte var min tanke, jag hade nog tänkt ha änden på röret mynna i det opackade utrymmet vid elementen, som skiss nedan:

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/15 :  08:18:04  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Intressant! Vad gäller Carlsson så gick han till användning av "filtrör" för samma effekt? Vilka parametrar förbättras genom användning av "AD"? Jag får det till att systemet närmar sig den slutna lådan, eller iaf nåt i stil med slutet system med akustisk ventil (typ Dynaudio/S-S)!?

Nej, det var så att Carlsson tyckte nog att "AD" hade vissa nackdelar som han inte hade löst så därför övergav han metoden. "Filtrören" har inte samma effekt.

Nej, "AD" har inget gemensamt med Dynaudios akustiska ventil. Om du är intresserad av teorierna så kan jag skicka dig ett Word-dokument med Small's kapitel om dämpning från hans doktorsavhandling.

quote:

"I celefs fall om man fyller lådan med dämpmaterial som ligger mellan högtalare och port så blir effekten liknande, alltså måste man ändra portavstämningen."

Vill bara förtydliga att så inte var min tanke, jag hade nog tänkt ha änden på röret mynna i det opackade utrymmet vid elementen, som skiss nedan:

Då förstår jag hur du har tänkt, men jag kan fortfarande inte förstå vitsen med att göra en mycket stor låda för att sedan fylla den med dämpull så att den blir mindre.

Om du istället använder lagom mycket dämpull för att dämpa reflektionerna i lådan så behöver du inte bygga en så stor låda.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/08/15 :  09:27:09  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Hej Per Målare!

Den där delen i Small's doktorsavhandling skulle vara roligt om du kunde skicka mig. Om du har mera så är det även välkommet.

Tack på förhand!

andjo752@student.liu.se

mvh Anders

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/15 :  09:55:48  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Hej Per Målare!

Den där delen i Small's doktorsavhandling skulle vara roligt om du kunde skicka mig. Om du har mera så är det även välkommet.

Tack på förhand!

andjo752@student.liu.se

mvh Anders

Den kommer! Jo jag har samlat en del vetenskapliga artiklar genom åren. Jag tror att jag har allt som handlar om dämpning och dämpmaterials egenskaper. Är det något särskilt som du är intresserad av?

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  10:13:46  Show Profile Send Flint a Private Message
För att minska den topp på 1000 – 1500Hz som ibland kommer från portöppningen borde lite dämpmetrial på lämpligt ställe inne i lådan närma porten vara bra. Har ni provat något i det syftet?

Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/08/15 :  11:57:59  Show Profile Send AndersJ a Private Message
quote:

quote:

Hej Per Målare!

Tack på förhand!

andjo752@student.liu.se

mvh Anders

Den kommer! Jo jag har samlat en del vetenskapliga artiklar genom åren. Jag tror att jag har allt som handlar om dämpning och dämpmaterials egenskaper. Är det något särskilt som du är intresserad av?

Mvh. Per Målare

Tack ska du ha!
Jag är intresserad av allt som har med högtalarbygga att göra, alltid kan man lära sig något nytt och få lite att fundera på om man kan förbättra.

Mvh Anders

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:12:23  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

För att minska den topp på 1000 – 1500Hz som ibland kommer från portöppningen borde lite dämpmetrial på lämpligt ställe inne i lådan närma porten vara bra. Har ni provat något i det syftet?

Jag tror att det bästa sättet att komma tillrätta med portresonanser är att ha en radie i portens ändar samt att inte ha för litet avstånd från insidan på porten till lådväggen. Placeringen av porten i lådan har nog en rätt stor betydelse för resonanserna. Om man ändå har resonanser så skulle jag inbilla mig att om man sätter dämpmaterial på den vägg som porten är riktad mot så skulle det dämpa resonanserna.

Ett annat sätt att fixa problemet på är ju att låta porten mynna åt ett håll som inte är riktat mot lyssnaren.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:20:51  Show Profile Send mag a Private Message
Du får gärna skicka till mig också

mvh

//Magnu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:38:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Målare

Om portresonanser.
Det verkar som också portens diameter bidrar med en resonans vid en kvarts våglängd. T.ex 340/1500/4= 5,66cm alltså 1500Hz

Om Rip off
Tack för rekommendationen av kopierprogram. Nu kommer det att bli ännu svårare. (Skämt)

En timme för en låt. Bara felkorrigeringar hela tiden. Vad gör jag för fel?.

Edited by - Flint on 2002/08/15 12:40:3
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:10:25  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Målare

Om portresonanser.
Det verkar som också portens diameter bidrar med en resonans vid en kvarts våglängd. T.ex 340/1500/4= 5,66cm alltså 1500Hz

Om Rip off
Tack för rekommendationen av kopierprogram. Nu kommer det att bli ännu svårare. (Skämt)

En timme för en låt. Bara felkorrigeringar hela tiden. Vad gör jag för fel?.

Edited by - Flint on 2002/08/15 12:40:30

Det stämmer nog att det är den frekvensen som exiteras. (fint ord va?)

EAC: Har du ställt in alla inställningar under "EAC; Drive Options"? Du måste testa om din CD-romdrive "cach'ar" data. Efter vad jag kan förstå så komplicerar det felkorrigeringen.

När jag "rip'ar" skivor så går det med en hastighet av ca. 3-4 ggr med felkorrigeringen aktiv.

Kolla under "Help; Internet Links; SatCP EAC Tutorial" där finns en massa information om hur man ska ställa in programmet.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:19:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Målare

Jag har kört autotest men det verkar vara något mer.
Ska kolla help som du säger. Annars verkar programmet lovande.

Mvh

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/15 :  17:54:25  Show Profile Send celef a Private Message
malare >> "Nej, det var så att Carlsson tyckte nog att "AD" hade vissa nackdelar som han inte hade löst så därför övergav han metoden. "Filtrören" har inte samma effekt."

Inte? Vad har filtrören för effekt?

"Nej, "AD" har inget gemensamt med Dynaudios akustiska ventil. Om du är intresserad av teorierna så kan jag skicka dig ett Word-dokument med Small's kapitel om dämpning från hans doktorsavhandling."

Ja tack gärna! celef2000@hotmail.com

"Då förstår jag hur du har tänkt, men jag kan fortfarande inte förstå vitsen med att göra en mycket stor låda för att sedan fylla den med dämpull så att den blir mindre.
Om du istället använder lagom mycket dämpull för att dämpa reflektionerna i lådan så behöver du inte bygga en så stor låda."

Nej, min tanke var inte alls att överdimensionera lådan, funderingen gällde helt och hållet hur man bäst dämpar en låda. Så som jag lärt mig (läst mig till) gör dämpmaterialet absolut bäst nytta då den är placerad mitt i lådan, detta gäller för stående vågor. För frekvenser med kortare våglängder skall dämpmaterialet placeras på en kvarts våglängds avstånd till vägg. För att täcka så många frekvenser som möjligt, från stående våg och upp i frekvens så skall dämpmaterialet anbringas enligt skiss:

Skulle man överföra detta tänkande på en låda med element så skulle det kunna se ut, i extremfall, enligt skiss:

"Jag tror att det bästa sättet att komma tillrätta med portresonanser är att ha en radie i portens ändar samt att inte ha för litet avstånd från insidan på porten till lådväggen."

Jag har för mig ha läst i Automobil angående förgasartrattar att dessa, optimalt, skall vara avrundade med en diameter som motsvarar rörets diameter! (Ere detta som betyder "venturi"?) Annars, ere inte en finsk tillverkare som är ensamma om att ha anordning för att dämpa portresonanser? Dessutom, var det inte Linn som hade en liten dämpad låda som röret mynnade i?

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:16:54  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

malare >> "Nej, det var så att Carlsson tyckte nog att "AD" hade vissa nackdelar som han inte hade löst så därför övergav han metoden. "Filtrören" har inte samma effekt."

Inte? Vad har filtrören för effekt?

Det skulle du nog ha frågat Carlsson om.

Det här med Linn's dämplåda på tuben har jag för mig att Small har nämnt i dämpkapitlet. (det är på väg)

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:25:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har haft den äran att få prata med Herr Carlsson
i början av 80-talet. Man kan nog säga att han var speciell.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000