Author |
Topic  |
cofra
Member

215 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 21:17:48
|
Inte sällan så får en artists sätt, attityd och utstrålning mig att ge fullständigt f*n i hur det låter pga. att jag helt enkelt inte gillar personen som gör musiken i fråga. Jag är väl medveten om att det inte är rätt att sortera på detta sätt men jag antar att vi alla gör lite på samma sätt när vi lyssnar på radio, ser på tv, eller köper våra skivor. Det tydligaste exemplet från mig själv är att jag mer eller mindre avskyr Nelly.... ni vet den där dryga rapparen med en tejpbit under en ögat. Inte för att han har skurit sig när han rakat sig eller nåt sånt... utan bara för att han tycker det är häftigt... I övrigt ser han ut som alla andra rappare ungefär... toppluva och traktorkedjor kring halsen. Han får mig att tycka illa om andra i samma genre också.... nu för tiden blir jag tokig varenda gång jag hör en schysst låt med nån fin tjej och det dyker upp nån "Nellytyp" och börjar stöna och svära några ramsor mitt i låten. En annan artist jag inte gillar är Håkan Hellström, och detta bara pga. en intervju jag såg av honom då han var aktuell för Allsång på Skansen.... han verkade dryg och självgod. Just i detta fallet så gillade jag inte musiken innan jag såg och hörde honom irl. heller men nu kommer jag troligtvis aldrig att ge hans musik en ärlig chans. Mariah Carey är en annan artist som jag också inte gillar pga. personlighet. Det var ett inslag på tv'n ifrån en intervju hon gjorde då hon trodde att kameran inte var på och bad nonchalant kameramannen att flytta på sig från höger till vänster pga. att hon tyckte hon såg bättre ut ifrån det hållet...
Ibland händer också det motsatta dvs. att man kanske inte hört en artist men fastnar för den bild man får av dom i tex. en intervju eller medverkan i ett tvprogram eller liknande. Exempel i den kategorin för mig personligen är tex. Frank Zappa som jag började lyssna på efter att ha läst en citatsamling där han gjorde ett synnerligen intelligent intryck på mig och fick mig därefter att införskaffa ett par skivor. Paul Simon hade jag självklart hört ifrån Simon & Garfunkel perioden och även ett par av hans sololåtar men det som fick mig att börja lyssna på honom på allvar var den videon han gjorde tillsammans med Chevy Chase (You can call me Al) där jag tyckte att han verkade vara en rolig kille och inte bara den där "seriösa" musikern som jag tidigare trott att han var. Fann också att han har rätt intressanta texter till och från.
Det här var bara exempel från mitt musikliv och jag hoppas verkligen att ingen lyckas ta illa upp av det jag skriver. Ni får gärna komma med egna exempel där en personlighet överskuggar musiken eller som i motsatta fallet lockar till att lyssna på den.
MVH. Christian |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 21:29:05
|
Förstår till 100% vad du menar. Jag kan lite störa mig på det där plåstret även jag...
Jag har iofs vissa motstridiga egna exempel:
Ememinimenin eller hur det stavas. Vilket kräk han verkar vara! Men faan i mig, vissa av låtarna är det grymt driv i. Låtarna svänger! Jag dras klart med i rytmen och dom, rytmiskt, passande texterna. Exempel är bl.a. "Follow me".
Jag tyckte om Norha Jones när jag hörde hennes låtar. Direkt. Sen blev det inte sämre för att hon verkade mysig och lite lätt blyg (ödmjuk?).
Elaka tungor säger att det är Dr Dre som är hjärnan bakom just "musiken" (i.e. rytmen).
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
cofra
Member

215 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 21:40:06
|
Kanske Nelly och Norah sjunger duett på nästa album...? Vi får verkligen hålla tummarna på att något sånt aldrig inträffar.
Henne gillade jag också från första stund... mjukt och kvinnligt på nåt vis. Och när man såg henne så vart inte saker och ting sämre av det... Gjorde ett litet avbrott från hennes skiva ett tag då hennes låtar spelades mycket på radio ett tag men den var lika bra när satte igång den igen. Är det någon typ av artist jag önskar framgång så är det just den typen.
MVH. Christian |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 22:05:43
|
En artist som jag har fastnat för är Mylene Farmer som har gjort ett tiotal skivor sedan 1986, och visst är det underbar musik, men hon har också en speciell utstrålning, mycket vemod och nostalgi blandat med lite fransk sexig touch, kan det bli bättre...nej jag tro inte det. Kolla gärna in hennes DVD betitlad Mylennium tour 2000. Om sanningen skall fram skulle jag inte haft emot ett giftermål med aktuell tillika just nämnda "Lady"   
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 22:26:30
|
Ooopps, jag tror att det är bäst att jag lämnar tillbaks din DVD då Arcam. Jag vill ju inte bli anklagad för att vara äktenskaps splittrare....
/P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 22:31:33
|
Ingen fara Pac, men innan du lämnar tillbaka henne eller rättare sagt DVD´n så får du passa på att titta på henne en sista gång 
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 22:59:34
|
Jewel är en artist jag tycker om. Blev fullkomligt tokig i henne när jag lärde mig mer om henne, hennes barndom och bara en sån grej som varför hon heter Jewel...
;-)
|
|
 |
|
widen76
Member

221 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 23:20:33
|
Jag tycker rent generellt i dagens musik- och artistklimat så är det lätt att uppfatta artisterna som självgoda och egosistiska enligt din första beskrivning cofra. Dagens "musiker" behöver ofta inte leva upp till namnet utan är en produkt på en marknad som styrs av skivbolagsdirektörer. Resultatet blir en mindre sympatisk skapelse som utöver allt annat ser sig själv som vinnare och alla andra som mindervärdiga statister (se Mariah Carey som exempel).
Personligen så byter jag kanal på TV:n eller radion så fort jag hör en artist som tillhör ovanstående beskrivning. Jag lyssnar hellre på artister med integritet och självrespekt vare sig svenska eller utländska. Den sanna kärnan i musikalitet och artisteri måste kunna skina igenom och visa den äkta personen bakom artisten. I bästa fall är personen den samma som artisten, med små variationer.
Detta är bara min personliga åsikt. Tack för ordet :-) |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 23:28:58
|
epkpeng, annars tyckte jag det verkade som du fått en "crush" på fröken Miskovsky... 
Angående Mariah Carey så må hon vara en diva nuförtiden, men hennes tidiga grejer är bra ändå. Oavsett vad jag tycker om hur hon är nu så måste jag kapitulera när jag lyssnar på MTV Unplugged EP-skivan... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 23:38:21
|
Vad gäller artister så är det OK att ha flera "förälskelser". Miskovsky ligger nog bättre till, iofs.
Widen: Exakt!
Jag har längre trott att Eminem spelar mer än vad han är. Det visade sig att han iaf är en bra skådis, i filmen 8 Mile.
Jag tillåter mig tro att även Marelyn Mason (hur han stavar) är lika god skådis, fast en smartare företagare; han kan bara tvätta bort sminket, ersätta dom "läskiga" linserna med vanliga (om han behöver linser), på med ett par kinos och sen ut bland folk i 7-11 butik och slipper efterhängsna fans! Smart!
|
|
 |
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 08:04:49
|
Beträffande Marilyn Manson, har jag fått för mig att Trent Reznor är/har varit inblandad i att skapa hans "produkt". |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 11:52:32
|
Behöver jag nämna Spice Girls?
Chopin har jag ganska svårt för (alltså personen, kan ju inte veta något om hans musik artisteri). Det finns två skäl till det, dels att han förklarade att all annan pianomusik än hans egen inte var mycket att ha (förutom Bach, som han beundrade - det gör mig mer vänligt inställd ska medges ) dels för att attityden bland en del Chopindiggare, och Chopintolkare, är lite åt det religiösa hållet, som om han vore något slags halvgud.
(ett tredje skäl skulle kunna vara att hans musik är så förb..kad svår att spela på piano!) |
Edited by - B Peter on 2003/07/01 14:13:52 |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 12:03:08
|
"dels att han förklarade att all annan pianomusik än hans egen inte var mycket att ha"
Sånt tycker jag iofs är ganska roligt. Annars håller jag med epkpeng om Jewel men inte om Eminem som jag tycker är snudd på outhärdlig, både p.g.a. "musiken" och hans framtoning. Men visst påverkas man av hur artister framstår som privatpersoner. Jag hörde en intervju med Eric Gadd (vars musik jag avskyr)på radio för något år sedan och han verkade väldigt trevlig. Likaså Bryan Ferry och som sagt Jewel. |
 |
|
Ingenjören
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 12:51:21
|
Kan hålla med om att Nelly verkligen är mindre bra (tycker jag). Image kan vara en del av artisten men det är inte meningen att imagen ska vara det enda. Det finns många exempel på detta. Tyvärr verkar rapparna tillhöra den typen av artister där man skapar en stil/image och i siste stund kommer på att det behövs lite musik också. Man tager några vulgärt cabbade rosa Bentlys lägger till lite guldkedjor och nakna brudar (som givetvis fått jobbet för sina akademiska poäng i kvantfysik) och avslutar med lite stönanden.
Konceptet känns igen:
1. Brudar i videon utan kläder 2. Vulgära bilar 3. Utstråla rikedom genom för stora kläder, guldlänkar och bakvänd keps 4. Peka mot knät och stöna lite!
Förlåt att jag skenade iväg lite . Detta gäller INTE alla rappare utan de med plåster på kinden eller liknande.
|
/FRED |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 13:57:24
|
arcam: Mylene Farmer Inte många som kommer ihåg henne... hon har gjort en del riktigt bra låtar.Lyssnade på nån samlingsskiva när jag var i Paris och tyckte att det luktade för mycket 80-tal - kändes lite trist. Har hon släppt nåt nytt? (F.ö. har inte något generellt mot 80-talsstil) |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 14:17:36
|
Kan inte annat än hålla med cofra. Fast dessa rappartister stör jag mig inte på faktiskt. De är ju så totalt oseriösa att jag jämställer dem med småpojkar som spelar luftgitarr i sovrummet Dessutom lysnar jag inte på rapp, så jag har inget att förlora på att ignorera dem 
Däremot finns det andra. Ett typexempel för mig är Oasis. Musiken är stundtals brilljant, men personligheten på bröderna är så störande att jag vägrar ge dem mina pengar. Spelatsde på radio lyssnar jag med nöje, men aldrig att jag köper en skiva. Jag tror att det var en gimmick, men ojojoj vad det störde mig 
Ibland står man på andra sidan av myntet. En av mina absoluta favoriter, alla kategorier, är Stevie Ray Vaughan. Under majoriteten av hans karriär såg han ut som en clown med sina stövlar och färggranna stjortor. En del av mina bekanta vägrade lyssna på honom av denna anledning. Men mannen var ju "the real deal" som man säger! Dessutom verkade han vara genuint genomtrevlig person. Han råkade bara ha ruktigt usel klädsmak |
 |
|
Apex
Member

108 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 17:27:24
|
Håller med de flesta. Dock är det väl en historia bakom Nellys plåster. Som jag hört det så åkte hans bror i fängelse, och han har svurit att inte ta av det förrän han kommer ut igen. Något sådant är den officiella versionen, och huruvida det är sant eller ej ger jag blanka fendern i, eftersom jag inte gillar musiken. 
Vad gäller Manson gillade jag honom innan, men efter att ha sett "Bowling for Columbine" hyser jag riktigt stor respekt för honom. Han verkar väldigt intelligent och har mycket bra att säga. |
Feminism is the radical notion that women are people. |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 18:17:40
|
Roq: Hon släppte en skiva som heter Innamoramento 1999 och Les Mots 2001 som är en samlingskiva, men en av hennes bästa är enligt mitt tycke L'Autre från 1991 
|
 |
|
cofra
Member

215 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 14:17:32
|
Men Jewel är hennes riktiga namn, va...? Har inte lyssnat särskilt mycket på henne men hon har en fin röst. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 14:26:23
|
Jewel heter Jewel. Hennes föräldrar var riktiga hippies och vad bättre då än att döpa nån till juvel?
Det är orättvist så lätt hon verkar ha att sjunga! allt från grov, märk röst till viskande, sensuell till förbannad. Högt eller lågt - verkar inte spela nån roll...
|
|
 |
|
cofra
Member

215 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 14:43:56
|
Ja, avundsjuk händer det att man blir ibland, hon har ju utseendet på sin sida också...
Jag gillar inte r&b överlag men lyssnar just nu på en artist som heter Jill Scott och hon har en mycket imponerande röst.... alltid trevligt med nya upptäckter, bland det tråkigaste som finns är när någon snöar in och tror att det som den personen lyssnar på är det bästa. |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 22:27:27
|
Bäste Musikälskare! Ta av er nattmössan och vakna! Verkar som flera av er dömer artisten efter någon intervju eller nåt klipp i en tidning?! Var kritisk! Och då syftar jag på Media så klart! Det finns alltid en anledning till att tittaren/lyssnaren/läsaren just skall få ta del av väl utvalda sekvenser. Visst finns det artister man inte kan tänka sig att älska, men innan man bestämmer sig för det, bör man nog ta reda på mer om personen än fälla ett avgörande efter några klipp, artiklar etc....... Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
cofra
Member

215 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 11:27:13
|
Självklart, men det är ju liksom ämnet i tråden.... att man ibland får en bild av en person som i sin tur påverkar hur man gillar/ogillar en artist. Hur man får sina intryck är ofta genom media och givetvis är dessa inslag inte alltid korrekta i sitt sätt att förmedla "fakta". För att aktualisera så kan vi ta Michael Jackson som exempel, där det i stort sett är omöjligt att veta vilka rykten och uppgifter som är sanna och ändå bildar alla sig en "egen" uppfattning utifrån den bild som media speglar.
Allt som oftast så har man ju inte möjlighet att lära känna artisten ifråga personligen och då är det en blandning av allt man läst, sett och hört som man bildar sig en uppfattning utifrån. Visst är det bra att ta reda på så mycket som möjligt men i vissa fall så har man inte lust. Nellys tejpbit får mig ju tex. att byta kanal om han dyker upp och jag vill helt enkelt inte veta mer om honom... Visst kan det finnas förmildrande omständigheter i hans bakgrund men det räcker med med det jag ser för att inte vilja veta mer.
Och kom inte och säg att du har läst varenda biografi av artister du INTE gillar för så funkar liksom inte saker och ting.
Ger du någon 20000:- att lägga på en resa så reser de flesta till ett land de hört gott om och inte det mest krigsdrabbade och det som har sämst väder bara för att ta reda på om det faktiskt är som media säger.
Det jag med denna tråd ville belysa var att: Jag köper inte nästkommande album med en artist jag personligen tycker vara världens största rövhål. Då spelar det heller ingen roll om det låter bra...
Att sen denna "rövhåls"-teori är baserad bara på en musikvideo har inget med saken att göra.
|
 |
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 16:43:38
|
Jag har lite delad uppfattning om hur artisters image påverkar mig vid skivköp.
Erkänner att jag ratar artister som är topplist/försäljnings baserade när dom gör musik, endast för att tjäna pengar... Alltså "konstgjorda", div pojk- och tjejgrupper, grupper a la Fame osv
Men jag lyssnar på exempelvis Ryan Adams, även ifall han är en skitstövel. Har iaf fått det intrycket av honom via intervjuer.
Så det är lite olika, men jag ratar iaf ca 95% av den musiken som spelad på topplistorna... |
 |
|
widen76
Member

221 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 17:19:47
|
En komisk grej är MTV's "Cribs", här visar musiker/artister upp sina hem, eller rättare sagt, deras skrythus som ska reflektera deras personlighet på nåt sätt. Artister med en styck skiva i bagaget visar upp sin 12-rums villa och är så stolta. Dom har minsann jobbat i ett helt halvår på en skiva som gav en radio-hit, så visst förtjänar dom ett 4-miljoners hus! Det kan inte vara roligt för en artist att efter deras andra skiva har floppat och ingen bryr sig längre titta tillbaks på den totala materialismen och arrogansen som ofta är huvudperson i "Cribs". Nu säger jag inte att alla i Cribs är arroganta, det finns många sympatiska artister också.
Visst, nu säger vissa "men titta på The Osbournes, det är väl ett flådigt hus!?" Jovisst, men betänk att Ozzy har skapat musik och varit artist ända sen tidigt 70-tal. En bra bit in på sin karriär var han nästan helt urfattig och förblev så efter flera skivor. Inget MTV Cribs här inte!   |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 00:10:19
|
En annan anledning till varför Ozzy kanske inte hade så mycket pengar är att rätt mycket av vad han tjänade säkert gick till knark, sprit och fester. "The Osbournes" är ju rena anti-drog propagandan: "Titta ungar, så blir man om man knarkar!" 
Vad gäller artister så är det nog lätt att tro att man "känner" en artist bara för att man läst/sett/hört allt om honom/henne, i verkligheten är nog de flesta artister väldigt annorlunda privat och många av dem skapar nog en separat "mediepersonlighet" för att skydda det lilla privatliv de har kvar. |
 |
|
Topic  |
|