HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stativbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/08/13 :  20:02:06  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Jag skall snart köpa mig ett par stativhögtalare (se här) och har insett att jag då också behöver ett par stativ, och att köpa dessa blir en smula dyrt...
Har läst det jag kommit över ang. sandfyllning etc.
Min undran gäller nu val av material. Hade jag haft tillgång till en vanlig träverkstad hade MDF varit ett lämpligt material, men "tyvärr" har jag endast tillgång till en rejäl metallverkstad. Är det lämpligt att bygga stativ i ett material som riskerar bli magnetiskt laddat ?
Ett alternativ vore att arbeta i aluminium, med resultatet att kostnaden ökar..
Synpunkter på detta ? Metallstativ finns juh att köpa till det närmaste hutlösa priser..

------------------------------------------------
| Är man dum i huvet så får kroppen lida |

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/13 :  21:21:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har testat med magnetisk "bondstål" mot rostfritt och aluminum. Det är inte lönt att hålla på med magnetiska material till högtalare. Låter dåligt.

Både det ena och andra påverkas.

Spara mer pengar, och bygg i Alu eller Rostfritt. Brukar gå att hitta lite spillbitar på vissa stället...går att få för lite mindre pengar!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:08:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Håller på med ett par stativ. Snart klara, ska bara blästras och lackas. Jag har byggt stativen av tre sk pansarrör(mkt lätta och tåliga) som är fastskruvade i en 18mm furuplatta(toppen) och en 40mm furu platta i botten. Rören ska fyllas med sand.
Simpel konstruktion...
Jag kan skicka över ett par bilder, om du är intresserad?

Go to Top of Page

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:38:57  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Chrille:

Vore intressant med bilder !!
Jag hade tänkt mig en liknande konstruktion, dock kanske med stålplatta i botten med gängade hål för spikes om man blir intresserad av det. Plattan som själva högtalaren skall stå på funderar jag på att göra i MDF pga epkpengs råd gällande magnetism. Eventuellt ha rör i aluminium. Sedan om jag använder ett, två eller tre rör återstår att se... Får se vad för rördimensioner jag hittar.
Givetvis fyller man rören med sand !

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:42:11  Show Profile Send matson a Private Message
Hej C!
Kan inte du skicka lite bilder till mig med? Då blir jag sån här....

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:47:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Då så....då får vi väll styra upp det här lite granna...

Lägg upp bilderna i ditt galleri! Länka sedan nån bild från denna råden så att vi kan se! Alla vill ju självklart bli så där hoppiga som den gröne "gåbben"!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:11:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Har problem med att lägga upp bilder på galleriet. Blir bara ett kryss i hörnet, vet ej varför...
Kan jag skicka bilder till dig Pär? Så kan du lägga ut dem?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:36:30  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tja...kan nog "host'a" dom en tid...

Maila till adressen nedan!

Skicka gärna "felrapport" till mikael ang bilderna, som väll knapprar och kodar för fullt...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:42:42  Show Profile Send kasra a Private Message
testar att lägga in en bild från min "lounge".
Stativen är DIY av alurör fyllda med blästersand. Bottenplattan är gjord av tung stål 10mm tjock.

/kasra

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/14 :  00:12:07  Show Profile Send mag a Private Message
En ide kan vara att köpa fönsterbänkar i marmor och sen limma ihop till en pelare och sen sätta lämpliga plattor i botten och toppen. Sandfylla går ju också om man vill öka vikte lite(mycket) till, Sniktemas blästersand rekomenderas av flera.

//Magnu
Go to Top of Page

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/08/14 :  07:02:52  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Kasra

Snygga stativ ! Ungefär ganska precis den konstruktion som jag tänkt mig ! Var fick du tag på aluröret och hur mkt $ fick du ge ?

/Calle

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/08/14 :  09:50:32  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Yo Chaly! Som jag sa till dig via ICQ (och kanske andra är intresserade av) har jag byggt ett par stativ av lecablock och MDF. De liknar dessa:

Hos trähandlarn kan man få virket tillsågat i precis rätt dimension. Borrningen fixar man lätt med vanlig borrmaskin då lecablocken är ganska porösa. Sedan skruvar man fast MDF-boarden med skruv och plugg. Byggkostnad ca 350:- för båda. Det fina med det hela är att lecablocken är mellan 55-60cm långa, vilket ger en hygglig slutlig höjd på högtalarna då stativen är färdiga. Skall slänga upp bilder på dem när jag fått tag i en kamera.

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/08/14 :  10:10:51  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Vee-Eight:

Den konstruktionen du gav tips om är väldigt smidig, men då flickvännen inte riktigt var sugen på att ha lecablock i rummet så började jag spåna på annorlunda konstruktioner. En konstruktion dylik den Kasra har gjort behöver inte bli nämnvärt dyrare såvida man hittar lite billiga bitar man kan använda. Rent prestandamässigt tror jag inte dom skiljer sig nämnvärt åt(då antaget att man ej använder magnetiska material nära högtalaren).
En fördel jag ser med en konstruktion dylik Kasras är dock att man kan fylla röret med några kilo sand, vilket bör ge en vibrationsdämpande effekt.

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:28:52  Show Profile Send kasra a Private Message
Alurören kostade ca 600:- Man betalar kilopris ca 60/kg oftast när man handlar Alu?! om jag inte minns fel. Så ju tunnare väggar du hittar desto billigare.
Jag köpte dem på metallvaruhuset i göteborg, där dem även sågade upp rören.

/kasra

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/14 :  12:24:14  Show Profile Send n/a a Private Message

Kasra!.... Läckert, mkt!!

( Finns det ngt litet knep som du kan avslöja, schyrre rå ??

Mvh A
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/08/14 :  12:30:30  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Chaly: TOFFEL!

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/14 :  12:38:34  Show Profile Send EAR a Private Message
När jag hade stativare gjorde jag stativen själv kostnad kanske en hundring.Bottenplattan bestod av en cementplatta(typ trädgårdsplatta)
tung & bra .Sen försänkte jag bultarna underifrån till tre stycken sandfyllda fyrkantsrör Ovansidan bestod av en träplatta också med försänkta skruvar.Istället för att använda spikes eller något annat i den stilen fäste jag högtalaren mot träplattan med något som kallas för klichehäfta(används i tryckerier typ dubbelhäftande tejp som dessutom är vib -dämpande)blev både enkelt att tillverka och dessutom med bra funktion.
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>

Nostalgi är kul
Go to Top of Page

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/08/14 :  17:41:16  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Vee-Eight:

Det är nog så... Lika bra att acceptera det. Man är en toffel. Jag resonerar såhär... "Det kunde va värre"..

I övrigt undrar jag lite gällande det här med stativ i magnetiskt "bonnjärn". Aluminiumrör för 60 kr / kg jämfört med rör i stål för 0 kr / kilo känns lite ... ...
Någon som har erfarenhet av hur långt ett magnetfält från en järnbit kan påverka högtalarens magneter ? Har för mig att flödestätheten avtar ganska snabbt med avståndet... ? Så kanske kan man ha rör i järn, men lägga en aluminiumplatta som stöd för högtalaren att stå på ?
Åsikter ?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/14 :  19:13:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nu så!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/14 :  23:36:20  Show Profile Send EAR a Private Message
EPKPENG Dina stativ har nästan precis smma konstruktion som de jag gjorde bara det att jag använde trägårdsplattor i botten 35*35cm
tungt och stabilt.
<<QUAD-Kubben Vi har rätt-Ni har fel>>

Nostalgi är kul
Go to Top of Page

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/08/17 :  08:35:12  Show Profile Send ChaLy a Private Message
*Bump*

"I övrigt undrar jag lite gällande det här med stativ i magnetiskt "bonnjärn". Aluminiumrör för 60 kr / kg jämfört med rör i stål för 0 kr / kilo känns lite ... sådär...
Någon som har erfarenhet av hur långt ett magnetfält från en järnbit kan påverka högtalarens magneter ? Har för mig att flödestätheten avtar ganska snabbt med avståndet... ? Så kanske kan man ha rör i järn, men lägga en aluminiumplatta som stöd för högtalaren att stå på ?"
Åsikter ?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/17 :  10:43:04  Show Profile Send celef a Private Message
"Någon som har erfarenhet av hur långt ett magnetfält från en järnbit kan påverka högtalarens magneter ? Har för mig att flödestätheten avtar ganska snabbt med avståndet... ? Så kanske kan man ha rör i järn, men lägga en aluminiumplatta som stöd för högtalaren att stå på ?"

Det där låter ju riktigt, tror nog oxå att många stativ ute i handeln är "magnetiska". Har för mig att "mjuk" metall är bäst, iaf enl. stativtester i hifi-blaskor! "Gröna rör" (eg. blåa!) som rörmokare använder tror jag skulle passa ypperligt, eller avloppsrör i plast, eller en tunna eller ett papprör... alla med sandfyllning. Annars borde ju inte ett klassiskt V-stativ i MDF vara så svårt att såga för hand med en fogsvans! Kanske inte så himla snygg men vadå!? :-)

Gäsp! Hastigheten på denna site är ju numera bedrövlig! :-
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/17 :  14:20:56  Show Profile Send mag a Private Message
Då kan man fylla insidan av V:et med isolering för att motveka refelexerna från bak väggen, frågan är bara om man märker nått med så lite isolering

//Magnu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000