HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dac hjälp ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/16 :  19:45:27  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
vad är detta förutom en bild på två burrbrown pcm 63 dacar ?
finns det några fördelar med att koppla så här ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2002/08/16 :  19:55:12  Show Profile Send erixon a Private Message
Om jag minns rätt (?) så blir signal/brusförhållandet bättre, dvs du får bättre dynamik genom att koppla på det här sättet. Har för mig att Accuphase hade någon CD som nyttjade detta.

Ha dé
erixon

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:00:33  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jaha... det låter ju iaf som en vettig anledning att använda kopplingen.
du heter av en händelse inte erixon i efternamn ?, inte alls så vanligt att stava så. tror du är den första (som inte tillhör släkten ?) som jag sett stava det så...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:20:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OOOOPS,

det där ser synnerligen avancerat ut. Det kan bli väldigt intressanta fenomen om inte PCM'erna är gjorda för det.
Jag kan dock se en klar fördel med att parallell koppla utgångsstegen på detta viset om de klarar det, du kan lasta din DAC hårdare. Man kanske tom inte behöver några förstärkarsteg alls efteråt och därmed komma undan en massa signalstörning typ fasvridningar, brus och o.d.

För att lösa detta måste du få tag på någon som kan PCM63'orna som "mamma's gata".

Var hittade du detta förslag?

Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:45:59  Show Profile Send storyboard a Private Message
www.monarchyaudio.com kallar det för piggyback. Jag har en Modell 22C som har detta. Mer info finns på hemsidan..
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/17 :  03:21:57  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
precis... det var där jag hittade det...
hade om inte annat täkt att använda mig av pcm 1704 istället för 63.
fast det borde ju inte vara allt för stor skillnad vilken man använder om man kopplar på det där viset ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2002/08/17 :  08:50:42  Show Profile Send erixon a Private Message
Jag kollade tillbaka några år i HighFidelity och det finns några olika förklaringar;

Om BOW skriver man "stackningen är till för att minimera signalvägarna (förmodligen i stället för att parallella) samt att temperaturstabiliteten blir bättre"

Om Accuphase DP-65 skriver man "den sk MMB-konstruktionen ger en väsentlig förbättring av signal/brusförhållandet samt att distortionen blir lägre".

När det gäller Accuphase så tror jag att dessa konstruktioner (inte bara dom, bl a HK, Denon) använder parallella dacar men det är ju i princip samma sak som att stacka dem. Stackningen borde ju ge en kombination av ovan.

När det gäller "erixon" har det sin speciella historia. På mitt tidigare jobb hade vi en fotograf som hade den egenheten att han aldrig skulle skriva namn på rätt sätt. I mitt fall blev det Erixån. Det här har hängt med som min signatur men jag skriver o istället för å på slutet.

I vanliga fall är efternamnet betydligt mera traditionellt.

ha´dé
erixon

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/17 :  12:20:21  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jaha... jag får väl helt enkelt ta och testa när tiden kommer för att börja bygga dacen (mao. när skolan börjar och betalar det hela åt mig)
jaha igen, det var så det låg till med erixon...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/17 :  15:15:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fördelen med att sätta vissa kretsar 'piggyback' som PCM63 är att drivimpedansen från strömutgången(arna) halveras och därmed minska bruset. Återkopplingsmotståndet i IV-steget som ska ligga efter utgångarna kan ochså halveras då och det gynnar också bruset.

De eventuella olinjäriteter som finns i själva dac-arna kommer statistiskt att reduceras.

Men de fördelarna kan man åstadkomma genom att sätta kretsarna brevid varandra också. Problemet med det är däremot att då blir det svårare att hålla den virtuella jorden (mellan strömutgångarna och den strömåterkopplade opampens minusingång) fysiskt liten och därmed så är den mer utsatt för störningar.

Som en liten passus så kan jag nämna att den monarchyaudio som har den här finessen inte lär vara helt lyckad dock men det kan bero på andra orsaker.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000