Author |
Topic  |
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 16:19:22
|
Att använda en Dator CD Transport är väl OK. Denna kan dock inte mäta sig med en riktigt bra CD transport. Anledningen är att ettor och nollor även måste placeras rätt i tiden. Drivverket, avläsningen och klockan är alla sämre i en dator.
PCM är speciellt känsligt eftersom det är uppbyggt på ett mindre lämpat sätt som gör det känsligt för jitter.
Däremot kan det vara en god idé att använda en DVD transport i datorn eftersom Dolby Digital i sin uppbyggnad inte är lika känsligt för jitter. Dessutom kan en HTPC ge en bild i klass med de allra bästa DVD spelarna.
Bamsefar kan en massa om detta. Visst ja - detta är ju ett HiFi forum..-
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 16:29:47
|
quote:
Att använda en Dator CD Transport är väl OK. Denna kan dock inte mäta sig med en riktigt bra CD transport. Anledningen är att ettor och nollor även måste placeras rätt i tiden. Drivverket, avläsningen och klockan är alla sämre i en dator.
PCM är speciellt känsligt eftersom det är uppbyggt på ett mindre lämpat sätt som gör det känsligt för jitter.
Däremot kan det vara en god idé att använda en DVD transport i datorn eftersom Dolby Digital i sin uppbyggnad inte är lika känsligt för jitter. Dessutom kan en HTPC ge en bild i klass med de allra bästa DVD spelarna.
Bamsefar kan en massa om detta. Visst ja - detta är ju ett HiFi forum..-
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds?
Berätta detta för Mark Levinson och Meridian. De har använder PC CD-ROM baserade teknik i några av sina transporter (eller har gjort).
Enligt vissa källor har precisionen ansetts bättre i en CD-ROM då den är gjord för att klara högre hastigheter än en vanlig CD.
mvh, Jonas Persso |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 17:00:42
|
Alltså det är väl möjligt att nu mark levinson använder en cd transport men det är ju hårdvara ???
men alltså när den sitter i en dator så är det en massa saker som skall klaffa och inte gå fel (ide, dma, pci osv osv ni förstår) ide tillexempel arbetar ju så att den kollar i förväg och "lagrar upp" informationen,(så visst kan det bli fel i transporten i tex kabeln iofs så rättas det mesta till och skickas igen) här verkar det ju som att man tror att allt kommer strömande i ett svep.... så är inte fallet iaf i en dator.
jag orkade inte innan och orkar inte nu (och förklara helt) vet att sådant blir väldigt drygt i längden (en uppsats i hur "av å på signalerna" färdas i olika gränssnitt).
Jag vill nog påsta att vi har lite rätt allihopa bara det att det är svårt att utrycka sig i text så att den andre förstår.
sparcler jag menade inte något illa när jag ifrågasatte din kunskap, men för att jämföra en dator med cd mot en riktig transport så tror jag inte vi besitter all kunskap som behövs. En sak som är säker dock är att den signalen måste gå igenom ett gäng olika "gränssnit" och antagligen mera som är i vägen än i en dedikerad transporter.
kanske inte kallas gränssnit men jag kom inte på något bra ord just nu.
nu gör jag som när det var mp3debatt....JAG GER MIG =)))
//jonas
"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 17:29:44
|
Hej!
n00b, kan du ens delvis "förklara helt"?? Om så vore fallet??, skulle A helt klart vara intresserad.
Mvh A |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 17:41:05
|
Hade på känn att detta skulle bli en långdragen diskussion. Några korta kommentarer bara.
Till Sparcy: Man skickar inte ljud via en digitalkabel som är ansluten till digitalutgången från en CD-spelare heller.
CD-spelare och CD-Rom läsare har felkorrigeringskretsar som fixar till det som blir fel vid avläsningen. Och fel blir det alltid! Detta är inget som påverkar dataprogram, spel eller liknande. Däremot så kan det höras/märkas vid både digital och analog inläsning av musikskivor. Och bl.a. felkorrigeringskretsarna är bättre på ?riktiga? CD-spelare.
Att du har den utbildningen och det jobbet är naturligtvis lite respektingivande. Men jag hade en gång in en kund som var elektronikingenjör på ABB som hade minst sagt en konstig syn på högtalare bland annat. Han var förbannad för att hans högtalare som det stod 150w , 8ohm på gick sönder trots att han bara hade en förstärkare som lämnade 50w vid 8ohm. Han ansåg att högtalarelement helt enkelt kunde jämföras med ett motstånd. Han hade ingen förståelse för att t.ex. impedansen på högtalare varierar vid musiklyssning samt att det är skillnad på dynamisk och kontinuerlig effekt. Sedan skulle han ha den klenaste kabel jag hade för att högtalarna han hade nu bara var på 50w och det behövdes inte grövre kabel för att mata dom med ström!!??
Jag tror dock att du har betydligt större kunskaper. Hinner och orkar inte diskutera mer i detta ämne just nu.
Mvh Sten
Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P |
 |
|
sparcler
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 17:58:02
|
Sten: Tack för de smickrande orden. Jag har ingen lust att ge mig in på en lång diskussion jag heller. Det är för vackert väder för det, och jag tror att vi är rätt så överens igentligen. Jag tvivlar för övrigt inte på dina kunskaper heller.
Det känns som att tråden avvikte från sitt igentliga syfte där ett tag, antagligen mitt fel. Sorry folks. Frågan var ju trots allt om en dator kunde användas som en duglig transport och inte huruvida enstaka delar av datorn försämrar signalen eller inte. 
Mvh Sparcy
Edited by - sparcler on 2002/08/14 17:58:15
Edited by - sparcler on 2002/08/14 17:59:0 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 18:12:41
|
Hej S!
Detta gäller för CdRom-data: "Det ingår en hel del information i denna ström av data som garanterar att informationen är intakt på andra sidan kabeln.", men det gäller inte för CdAudio-data
Du har ju inte ens läst igenom, det som du sedan besvarar, varför??
Sen undrar A även varför så många skriver och berättar att de "Hinner och orkar inte diskutera mer",- "orkar inte nu (och förklara helt)", osv. Väldigt konstigt??( tycker A ;).
Mvh A |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 21:17:35
|
quote: Berätta detta för Mark Levinson och Meridian. De har använder PC CD-ROM baserade teknik i några av sina transporter (eller har gjort).
Man kan även bygga rallybilar baserade en Ford Fiesta som slår varenda BMW. Priset avviker dock i så fall från ursprunget. Så även priset på ML och Meridians transporter.  
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 21:47:02
|
quote:
Hej!
n00b, kan du ens delvis "förklara helt"?? Om så vore fallet??, skulle A helt klart vara intresserad.
Mvh A.
ja du har så rätt så.....
det jag menade är att det finns inte en möjlighet att vi lyckas diskutera detta utan att börja snacka om olika saker...
Jag tror inte jag kan snacka detta över nätet med nån annan heller faktiskt.. kanske jag som kan för lite eller nåt vad vet jag.. Vi har väl redan sett prov på att sånnahär diskussioner inte leder någon vart ?
Om ni är intreserade av detta så börja med A+ det ger en helhetsöverblick sen kan ni fördjupa er i tex IDE, DMA, PCI, SCSI, osv osv. om nu det lockar. Själv inriktar jag mig p nätverk (routing tcp-ip säkerhet) osv osv iofs så blir det en hel del hårdvara också =))
sparcler och ja, jag jobbar också med datorer pc-teknik, nätverks-teknik, och grafiskt så jag är inte ett blåbär jag heller... iofs är jag inte nån hejare på programering vilket jag heller aldrig kommer att bli =)))))
NI HADE RÄTT JAG HADE FEL
//jonas
"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:10:46
|
Hej Ma!
Mao... det var inte cdrom-transporten som var kass( som du nyss hävdade var fallet ;).
Alla cd-spelare har "cdrom-transporter"/ alla cdrom-spelare har "cd-transporter",- dessa är av skiftande kvalitet( precis som allting annat ;).
Så här kan en transport se ut:

-och så här kan den se ut, monterad i 1st cd-byggsats:

Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/14 22:12:4 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:23:17
|
Hej n0!
Om ni är intresserad av detta så börja med att läsa igenom de inlägg som har skrivits i tråden, det ger en helhetsöverblick sen kan ni fördjupa er genom att tex, besvara med ett eget inlägg. Eller, så kan man avstå. Det här "annorlunda" och utdraaaagna mellantinget, fyller dock ingen funktion.
Mvh A |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:27:53
|
quote:
A du tar dig fint.
Att rippa en CDskiva är inte det lättaste. CDex som är ett gratisprogram tycker jag är bäst. Allt går att justera men det kräver lite labbande och läsande. Rekommenderas
http://www.cdex.n3.net/
Prova Exact Audio Copy http://www.exactaudiocopy.de/
Det är också praktiskt taget gratis. (cardware, skicka ett vykort)
Det gör faktiskt exakta kopior av skivorna.
Mvh. Per Målar |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:42:10
|
Tack Målare. Det ska jag prova.
|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:31:11
|
A! var hittade du den här?

//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
Yps
Member

180 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:40:31
|
Tack för all info, men tyvärr ingen som gjort någon riktigt jämförelse mellan en PC som CD/DVD-transport mot en riktigt CD-spelare.
Mvh Magnus
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:43:49
|
Hej SZR!
Den hittades på: http://www.akustik-perfekt.de
-Fast A hade ett inlägg här på HF med flera andra sidor, som var ett svar på en fråga av NN*, om var man kunde hitta diy cd-spelare och komponenter men.... den är borta( det försvinner** saker & ting ifrån HF.nu( kan de inte ha en mörk källare ;)
* Niklas Nord. ** "Show all topics", den gula "mappen", etc,- vet A om.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/15 00:04:5 |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:47:01
|
Bara att börja bygga nu då      !!!!!!! Snygg!!!!!!
(tack för info A!)
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 01:41:24
|
När det gäller cd/dvd på data mot en vanlig spelare. Varför inte tappa av signalen digitalt direkt från spelaren sen in i en DAC. Kontakterna finns där. Är signalen inte kompatibel med en DAC så bör man kunna gå in på en digital ingång på en bättre ljudkort.
När det gäller ljudkort o hifi , köp inte nått av dom dyrare Creativ korten Satsa då hellre på nått Roland , Steinberg , etc etc kort för hårddisk inspelning. Dom koster i runda slängar lika mycket/något mer än dom dyrare Creativ.
Ha det bäst Johan

Ha det bäst Joha |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 04:18:22
|
Hej j_h!
Creative kan mkt väl* ha ngt bra kort, Roland visste A inte att de ens gjorde några( bra, ed) och Steinberg gör det inte. Steinberg säljer däremot RME´s ljudkort och de av dessa som inte är dyyyra, har bla 16-24 ADAT-ut( i onödan) och är inte billiga.
RME: 
AUDIGY: 
Varför ska alla låtsas vara experter när de egentligen inte kan någonting??( läsa på internet kan ju alla göra). A kan verkligen inte särskilt mkt om sånt här och denna "fiktion-fors" går inte att stå emot. Så i fortsättning när det står felaktigheter får felen stå kvar ,-oemotsagda( skrivna , ed) .... av A.
* Vet du ex att AUDIGY är kasst??( eller gissas det mest ;(
Trots allt ;), Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/15 04:33:1 |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 07:55:47
|
Det viktigaste är att man gillar sin anläggning och sitt ljud. Om man vill använda datorn till att spela CD har jag absolut inget problem med det.
Men, om man undrar varför det inte låter lika bra om man tar digitalsignalen från en CD-ROM transport från datorn som om man köper en high end transport (utan DAC), så är anledningen till att signalen från datorn har skyhögt mycket högre jitter. Detta ljud låter klirrigt och ger bumlig bas. Det är inte ettor och nollorna som är fel. Det är tidpunkten. Observera att jitter mäts i pico sekunder. De bästa CD spelarna har ett jitter under 200 psekunder.
Jitter uppstår på olika ställen. I transporten ,i kabeln mellan DAC:en och transporten och i DAC:en.
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds?
Edited by - Margaux on 2002/08/15 08:00:30
Edited by - Margaux on 2002/08/15 09:48:3 |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 09:17:53
|
Det här med att ta digitalsignalen direkt ut från en CD-rom går inte med alla CD-rom spelare. Jag har provat. Vissa spelare har en SPDIF-utgång som man kan koppla direkt till en DAC ( med ett interface emellan) men på andra CD-rom'er sitter där en kontakt för digitalutgång som inte är ansluten. Troligtvis för att spara pengar så har de skippat dessa kretsar.
Mvh. Per Målar |
 |
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 09:20:59
|
sidospår..
Advantage s1 ligger väl under 10ps..
|
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 09:33:14
|
Om det är så är det inte så konstigt med tanke på att S1 torde tillhöra skaran en av de bästa transporterna i världen oavsett pris... .
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 09:48:43
|
Margaux
Berätta för mig som är en en digital byfåne och ev. andra vad jitter är men du kanske inte behöver fylla 10 A4-sidor med vetenskap.
|
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 09:55:03
|
Till Audiomaniker: Jag har visst läst igenom vartenda ord som är skrivet i denna tråd. Och jag har förstått innebörden i det som är skrivet också. Anledningen till att jag inte hann fortsätta igår med diskusionen var att klockan närmade sig 18.00. D.v.s. stängningsdags i min butik. Och när jag väl har kommit hem prioriterar jag familjen före datorn.
Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P |
 |
|
Topic  |
|