HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur mycket bränner ni själva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/03 :  11:33:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Eller, eftersom det under vissa omständigheter är olagligt att bränna skivor, hur mycket bränner din kusin eller granne på landet? Det vore intressant att se hur mycket hembränt som snurrar jämfört med nyinköpt. 10% - 50% -100 %?
Min hyresvärd har en dotter i Motala. Hon bränner endast lite CD-R, uppskattningsvis under 5 %. Tycker skivsamlingen blir så ful med för mycket kopierade omslag.

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/07/03 :  11:50:57  Show Profile Send illbatting a Private Message
med en bra scanner/skrivare kan du inte se skillnad utvändigt...inte för att jag har testat...=D
glömde säga hur mycka jag bränner...inte en skiva nu förtiden

oops did i do that!?!?

Edited by - illbatting on 2003/07/03 11:52:56
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/07/03 :  11:54:23  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Brukar låna skivor av kompisar ibland och då kopierar jag det som är bra och svårt att hitta (ungefär som förr i tiden då man spelade in på kassett), dessa brända skivor fungerar dock enbart som surrogat tills jag hittat dom på riktigt, dvs på vinyl , eller CD om den inte finns utgiven på LP.

Ibland tillverkar jag dock bland-cd'n men det kanske inte skall räknas in i denna frågeställning.

Mvh/

Comus
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:59:03  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Bränner mest egna skivor för att använda i bilen.

Brevväxlar också med min sväger, köper vi något intressant (ofta okänt för den andre), bränner vi en kopia och skickar med Posten. Ett bra sätt att höra lite ny musik. Är det kanon köper jag skivan, en kopia kan aldrig ersätta en orginal CD.

Har dock kommit på att det duger utmärkt att konvertera mp3 (320kb), till CD och köra i bilen!
Där märks inte så stor skillnad!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:59:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har totalt 2 brända skivor (motsvarande runt 0,6% eller nåt) i min skivsamling, de är kvar mest av nostalgiska skäl.

Skivor som jag lånar av kompisar brukar jag rippa till MP3 om jag tycker de är värda en andra koll åtminstone. Om jag fastnar rejält för skivan tar jag och köper den själv. Att bränna av varje skiva jag lånar vore mest ett slöseri med skivor och utrymme i skivhyllan

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:40:42  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Jag har 2 brända skivor (~0,2%). Med den överhängande
risken att verka präktig tycker jag att det är någonting
fel med att bränna skivor (etiskt, estetiskt, lagligt).

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:55:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det jag bränner gör jag för att ha i bilen eller i den bärbara CD:n....
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/07/03 :  14:24:37  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Bränner endast för bilen, de MP3 som jag laddar ner, bränner jag till bilen. Efter att ha bestämt om den nya cdn/gruppen är bra nog köper jag den. Inga brända cd bland orginalen i min samling......

Har som allt ca 12 cd-r i omlopp. När jag tröttnat på en cd, eller köpt den slänger jag det brända exemplaret. Skulle jag vilja ha en orginal kopia till bilen igen som jag haft innan, blir det till att bränna om. Det blir mycket hack i alla fall på de brända skrivorna som sitter i cd växlaren i bilen. Det skadar inte att byta ut dem då och då..

EDIT:
Lite stavfel och annat....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/07/03 14:25:23
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/03 :  15:00:24  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag har en kusin som gillar hembränt.

Ett tag var kusinen t.o.m. med i en s.k. CD-cirkel. Det
funkade på så vis att X antal medlemmar fick köpa en ny
platta varsin vecka och sedan bränna X antal kopior som
dom postade till de andra medlemmarna. På så sätt fick
han hem en massa ny och (ibland) spännande musik som han
annars knappast skulle ha köpt eller ens lyssnat på.

Mp3-skivorna funkar bra i bilen, säger han, och om de är
riktigt bra så inhandlas originalen.. En intressant poäng
i sammanhanget är att denna musikälskare inte köper
färre plattor än tidigare p.g.a. hembränningen, men däremot
konsumerar mer (olika typer av) musik...

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/03 :  15:06:18  Show Profile Send Ayn a Private Message
En intressant poäng i sammanhanget är att denna musikälskare inte köper färre plattor än tidigare p.g.a. hembränningen, men däremot konsumerar mer (olika typer av) musik...

Det tror jag gäller för i princip alla som lyssnar på mp3 någorlunda "aktivt" och har något musikintresse att tala om överhuvudtaget faktiskt. Skivindustrin tjänar mycket på att jag lyssnar på diverse nytt som mp3. Jag kan tänka mig att de inte är så nöjda med att det inte är DE som styr vad jag lyssnar på dock, utan jag själv...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/03 :  15:12:31  Show Profile Send marcus a Private Message
Bränner inget. Om de inte är tillräckligt bra att köpa vill jag inte ha dom.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/03 :  15:35:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Absolut inget, jag tycker att anläggningen är värd bättre.
Dessutom är jag rädd om de bra skivproducenter som finns kvar, stöd dem.

Bravo
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:12:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag bränner inga (musik-)CD's alls ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/04 :  00:01:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag bränner en del skivor som brorsan köpt. Om jag gillar dem försöker jag sedan hitta dem på lp. Ibland bränner jag egna skivor för att ha på jobbet utan att behöva vara rädd för att de skall komma bort, det blir ju lite mer slit och släng med brännskivor. Procenten är nog väldigt låg jämfört med vad jag köper.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/04 :  00:36:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Det här var ju trevliga svar, inte minst ur skivbranschens perspektiv! Vissa direktörer kanske borde inse att de hifi-intresserade är branschens verkliga stöttepelare och framtid Jag tror jag får skicka över den här tråden till BMG, Universal och Sony. Dags för bättre inspelningar !
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:29:16  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag bränner mp3 kopior på mina plattor för bilbruk.. lyssnar till 99% enbart på originalskivor i hemmastereon. Resterande 1% är egenproducerad musik alt. nån enstaka skiva jag vägrat köpa med som min sambo prompt ändå skulle få som present i bränd variant (tex. Abolute Synt Classics)..

// J

Go to Top of Page

Andreas GBG
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:52:16  Show Profile Send Andreas GBG a Private Message
Ett fåtal. Främst outgivna live-inspelningar och skivor jag inte lyckats få tag på (ur tryck osv).
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:17:48  Show Profile Send Cortez a Private Message
Nästan aldrig.

De få gånger jag kopierar en skiva är det i väntan på att jag ska köpa den.

Köper all musik jag gillar.

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:12:14  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag bränner en del. Det som är bra (både bra musik och bra produktion), och som går att köpa, det köper jag. Skulle köpa mer om bara skivbolagen ville sälja skivorna, men det slutade dom med för 10-15 år sedan.
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/07/05 :  09:16:04  Show Profile Send ottoman a Private Message
Bränner själv en hel del, tycker jag sen att skivan är bra köper jag orginalet, men vissa är så dåligt inspelade att det knappt lönar sig att köpa orginalet
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:01:01  Show Profile Send zorro a Private Message
jag känner en som känner en, han bränner iaf lite skivor.. han tycker att resultaten blir helt OK.. men om det är en skiva som han verkligen gillar går han köper den!

heja sverige!
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:17:15  Show Profile Send har-man a Private Message
Det enda jag bärnner är till bilen och då konverterar jag dom till 320 MP3.. det duger i bilen.O Sen gör det inte så mycket om dom skulle sno dom!

/aLEX

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:52:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har endast 1 bränd CD som jag fick av en kompis, vi ville testa hur det lät helt enkelt. Lät bra så kanske det blir lite fler men jag föredrar att köpa originalet om jag gillar musiken.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/07/05 :  17:01:08  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag (ehem..min granne :-)bränner bara lånade kopieringsskyddade skivor, mest för känslan av att övervinna skivbolagens idiotiska s.k kopieringsskydd. I övrigt förhandslyssnar jag musik med hjälp av MP3or, är musiken bra och inget kopieringsskydd finns, då köper jag skivan.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/06 :  00:13:22  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
i princip aldrig, känslan av att ha en skiva bränt känns urken och rutten.
Inget originalfodral, cd-r tryck på skivan etc etc (vilket i och för sig går att ordna, men det blir aldrig lika snyggt som på den lagligt köpta!)

Jag köper alla mina skivor, men skulle kunna bränna av dem för bruk i bilen eller om man ska låna ut någon favoritskiva som man inte vill låna ut. dvs inte klarar sig utan...
Det moraliska dilemmat lägger jag ingen större vikt vid, men att bränna en skiva som jag vill ha skulle jag dock aldrig göra, en äkta skivsamling ska bestå av originalskivor tycker jag!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/06 :  00:19:14  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag bränner nåt ex ibland av mina skivor när jag ska iväg på fest då jag redan innan vet att skivan troligtvis kommer att repas och försvinna om man har otur.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000